Tajemnice dakarowej Toyoty Hilux. Takie auto zobaczycie na Baja Poland

Blisko 400 KM mocy, 5-litrowy silnik V8, auto w rozmiarze XXL zdolne do pokonywania najbardziej morderczych odcinków specjalnych na całym świecie. Co kryje się pod nadwoziem z włókna węglowego Toyoty Hilux przygotowanej do startów w Rajdzie Dakar, a którą zobaczycie w tegorocznej edycji Baja Poland?

Rajdowa Toyota HiluxRajdowa Toyota Hilux
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe
Platforma Autokult
  • Normalny Hilux w porównaniu z moim dakarowym jest malutki - opowiada Nasser Al-Attiyah, który Toyotą Hilux wygrał Rajd Dakar w 2019 roku. - Rajdówka to prototyp zbudowany z myślą o cross-country. W cywilnym aucie wsiadasz, zapalasz silnik i jedziesz. Tutaj potrzebujesz zastępu mechaników i inżynierów, bo każdy detal ma znaczenie. Silnik i napędy muszą się rozgrzać, a po jeździe całe auto trzeba dokładnie sprawdzić - dodaje.

W ostatnim Rajdzie Dakar zespół Toyota Gazoo Racing wystawił cztery Hiluxy w grupie T1, czyli, tak jak zaznaczył Al-Attiyah, przeznaczonej dla prototypów. Z wyglądu przypominają auta produkcyjne, ale na tym podobieństwa się kończą. Od materiałów, przez podzespoły po układ kabiny - tu wszystko jest inne.

Klimatyzacja zbędnym balastem

Rurowa konstrukcja klatki bezpieczeństwa obłożona jest poszyciem z ultralekkich materiałów, by auto było jak najbliższe regulaminowego limitu wagi - 1850 kg dla tej kategorii. Samochód ma mocne, ale lekkie osłony pod podwoziem, które ochraniają silnik i podzespoły. Z tyłu na pakę nic nie da się wrzucić. To miejsce na zamontowanie najpotrzebniejszych rzeczy, które pozwalają wykopać się z piasku na wydmie, a poza tym z tyłu jest też chłodnica.

Rajdowa Toyota Hilux
Rajdowa Toyota Hilux © fot. mat. prasowe

Kluczem jest odpowiednie wyważenie i pozbycie się dodatkowych kilogramów. Co ciekawe, choć rajdy typu Cross Country zwykle rozgrywane są w ciepłych klimatach, gdzie w dzień panują wręcz upały, w Hiluxie T1 nie ma klimatyzacji. Waży dodatkowe 20 kg, więc za dużo względem korzyści, jakie daje.

  • Raz mieliśmy chyba 62 stopnie Celsjusza - mówi Al-Attiyah.

Serce jak dzwon

Auto ma potężny, 5-litrowy silnik V8, który zamontowany jest za przednią osią i dokładnie pomiędzy kierowcą oraz pilotem, w celu jak najlepszego rozłożenia mas. Jego osiągi to 385 KM i 620 Nm momentu obrotowego. Rywale stosują często silniki Diesla, ale Toyota postawiła na benzynową konstrukcję - zapewnia wyższą moc i jest lżejsza. A do tego jak brzmi!

Rajdowa Toyota Hilux
Rajdowa Toyota Hilux © fot. mat. prasowe

Zawieszenie też nie ma wiele wspólnego z cywilnym autem. Ma ogromny skok, podwójne sprężyny i amortyzatory, które pozwalają na dalekie loty i miękkie lądowanie przy dużych prędkościach. Bo to auto naprawdę potrafi pędzić w terenie z trzycyfrowymi prędkościami.

Przed kierowcą jest kierownica i tylko najważniejsze wyświetlacze. Dalej seria przełączników do obsługi auta i systemów, a przed pilotem zestaw narzędzi nawigacyjnych, które pozwalają znaleźć odpowiednią trasę.

Poligon doświadczalny

Tak zbudowany Hilux jest idealnym narzędziem, by przetestować pracę różnych podzespołów w naprawdę ekstremalnych warunkach. I Toyota wykorzystuje od lat motorsport jako poligon dla wielu rozwiązań. A Rajd Dakar to jedno z największych wyzwań i najtrudniejszy sprawdzian.

Przez dwa tygodnie samochody pokonują blisko 10 tys. km z dala od płaskich jak stół autostrad. Mierzą się piaskiem, błotem, kamieniami, a do tego działają w ekstremalnie wysokich temperaturach i na różnych wysokościach.

Rajdowa Toyota Hilux
Rajdowa Toyota Hilux © fot. mat. prasowe

Do tego, przez przynajmniej kilkaset km funkcjonują na limicie - na odcinkach specjalnych kierowcy starają się nogi z gazu nie zdejmować, a jeśli hamują, to z wykorzystaniem pełni możliwości układu. Silnik i jego podzespoły poddawane są najwyższej próbie, podobnie jak smary i płyny.

Każdego dnia po etapie auto jest dokładnie przeglądane przez mechaników, a wszystkie dane trafiają nie tylko do rajdowego zespołu, ale i do inżynierów w centrali Toyoty. Jeśli coś przetrwa dakarową próbę, ma dużą szansę sprawdzić się także w cywilnym aucie.

Rajdowa Toyota Hilux
Rajdowa Toyota Hilux © fot. mat. prasowe

Hilux od lat uchodzi za najtrwalszy samochód na Dakar. Poza fabrycznym zespołem korzysta z niego wielu prywatnych kierowców, bo zapewnia idealny balans między osiągami a trwałością. To kluczowe w rajdach cross country do osiągnięcia sukcesu.

Takie auto zobaczycie m.in. na rajdzie Wysoka Grzęda Baja Poland, który startuje 4 września i potrwa cały weekend, a bazą imprezy jest Szczecin. Pojadą nim na pewno Kuba Przygoński, Nasser Al-Attiyah i Bernhard ten Brinke, ale lista startowa wciąż pozostaje sprawą otwartą.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach