BMW Serii 3 E36

Generacja
BMW Serii 3 E36 Zobacz 3 zdjęcia

BMW E36 to jeden z najbardziej klasycznych przykładów niemieckiej motoryzacji. Spokojna i opanowana linia nadwozia była czymś nowoczesnym w 1990 roku, kiedy zajmowała miejsce kanciastego modelu E30. Nowe auto miało zastąpić niesamowity bestseller, który sprzedał się w przeszło dwumilionowym nakładzie.

Pierwszym nadwoziem E36, jakie ujrzało światło dzienne, był klasyczny sedan, który pokazał się światu jeszcze w 1989 roku. Rok później zadebiutowało awangardowe coupé, a po 25 miesiącach kabriolet. Lata 1993 i 1994 to narodziny modelu Compact - niewielkiego hatchbacka oraz odmiany kombi.

Klasyczne, łagodne nadwozie opanowało niemal każdy zakątek na świecie. Niewyróżniająca się sylwetka może się podobać nawet po latach, choć konkurencja oferowała dużo więcej. Mnogość wersji nadwoziowych i silnikowych sprawiała, że na auto skusiło się bardzo wiele osób. Nadwozie o wymiarach 4432 mm długości, 1710 mm szerokości oraz 1393 mm wysokości pozwoliło wygospodarować znaczną ilość miejsca dla piątki pasażerów.

Najbardziej za komfortowe podróżowanie chwalono oczywiście sedana i kombi, choć pozostałe nadwozia także dobrze służyły nawet większym rodzinom. BMW E36 było dobrze wyposażone jak na początek lat 90. Komputer pokładowy, klimatyzacja, skórzana tapicerka, elektryka szyb i foteli - takie elementy na pokładzie serii 3 już mało kogo dziwiły, choć oczywiście nie występowały one w wyposażeniu standardowym najuboższych wersji.

Gama silnikowa była bogata – obejmowała kilkanaście pozycji. Zbiór jednostek Diesla otwierał 318tds o mocy 90 KM. 14 s potrzebne do uzyskania 100 km/h to niezbyt efektowny wynik, dlatego lepszym wyborem był silnik 2,5 l o mocy 115 lub 143 KM w wersji TDS. Gamę benzynowych jednostek otwierała wersja 316i o mocy 102 KM. Silniki 1,8 l rozwijały od 115 do 140 KM, a 2,0 l 150 KM. Przyzwoite wrażenia z jazdy zapewniały mocniejsze jednostki: 323i (170 KM), 325i/325is (192 KM) czy 328i (193 KM). Na szczycie hierarchii mechanicznego kunsztu stały odmiany przygotowane przez zespół M GmbH. BMW M3 serii E36 początkowo miały silnik 3,0 l o mocy 286 KM, a po modernizacji model ten z motoru 3,2 l osiągał 321 KM, co przy zastosowaniu 6-biegowej skrzyni biegów pozwalało osiągnąć 100 km/h w 5,5 s i mknąć nawet 255 km/h.

Seria M3 była dostępna w nadwoziu sedan, coupé oraz kabriolet. Auta z linii M GmbH posłużyły także m.in. jako baza do budowy samochodów przeznaczonych do długodystansowych wyścigów samochodów turystycznych. Ciekawą odmianą otwartej wersji był projekt zewnętrznej firmy o nazwie Baur. Auto miało na stałe zabudowane wszystkie słupki, reszta znikała znad głów pasażerów jak w klasycznym kabriolecie. Wyprodukowano niewiele tego typu modernizacji na bazie modelu E36, dlatego dzisiaj są cenione i poszukiwane. Ich ceny bywają horrendalne.

Samochód konkurujący m.in. z Audi A4 czy Mercedesem klasy C był produkowany do 1998 roku w specyfikacji sedan oraz do 1999 roku w pozostałych wersjach nadwoziowych. Odmiana Compact zjeżdżała z linii montażowej jeszcze na początku 2000 roku. Od 2 lat był już w ofercie następca E36 - seria 3 linii E46.

Plusy:
- przestronne wnętrze
- atrakcyjna gama silnikowa
- świetne właściwości jezdne
- trwałość
Minusy:
- nieporywająca, wręcz nudna stylistyka
- toporne wnętrze
- niezbyt doceniany samochód

4.15
Ocena na postawie 184 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaBMW
ModelBMW Serii 3
Produkcja od1990
Produkcja do2000

Wybrane wersje BMW Serii 3 E36

Inne generacje BMW Serii 3

Inne modele BMW

Oceny użytkowników (151)

Przejdź do strony: 1 2 3 4 5 6 ... 8

BMW Serii 3 E36: newsy, testy i recenzje

BMW Serii 3 przeszło udany lifting - jak chcą, to potrafią

... Przyznacie, że ostatnie projekty BMW (z nową Serią 7 na czele) mogły wzbudzić mieszane uczucia nawet u najzagorzalszych fanów marki. Na szczęście producent wciąż ma w ofercie ładne samochody, takie jak odświeżona Seria 3. ... Siódma generacja ...

miesiąc temu

BMW M3 xDrive vs BMW X3 M: ile dziś zostało z legendy M?

... Jeden budzi kontrowersje wśród fanów z powodu swojego dyskusyjnej urody grilla i napędu na cztery koła. Drugi to SUV. Tak w tej chwili prezentują się najpopularniejsze modele M GmbH. Za ich kierownicą sprawdziłem czym jest dziś sportowa dywizja ...

7 dni temu

BMW M3 Touring nowym rekordzistą Nürburgringu w kategorii kombi

... Najszybsze kombi na Nürburgringu - BMW oficjalnie odebrało ten tytuł Mercedesowi, przy okazji pokonując kilka typowo sportowych i zdecydowanie mniej praktycznych aut. ... M3 Touring to bez wątpienia jedna z najbardziej oczekiwanych tegorocznych ...

tydzień temu

Pierwsza jazda: BMW Serii 2 Active Tourer – w środku jak elektryk

... BMW Serii 2 Active Tourer od początku było tym najbardziej "innym" modelem w ofercie niemieckiej marki. Tak też jest z drugą generacją, która zaskakująco wyróżnia się na tle pozostałych modeli BMW, szczególnie po zajęciu miejsca w środku. ... ...

5 miesięcy temu

Nadjeżdża BMW M3 Touring. Data debiutu nie jest już tajemnicą

... Pierwsze produkcyjne BMW M3 z nadwoziem kombi ujrzy światło dzienne już niebawem na Festiwalu Prędkości w Goodwood. Wraz z innymi modelami, wliczając w to M4 CSL, uświetni 50-lecie M Sport GmbH. ... M3 Touring to jedna z najbardziej oczekiwanych ...

3 tygodnie temu

Nasze ulubione BMW M [przegląd redakcji #22]

... Na 50-lecie BMW M GmbH nasza redakcja przygotowała zestawienie ulubionych modeli z tej rodziny. Pomimo zróżnicowanych gustów, w tym temacie byliśmy dość zgodni. Większość wybrała jeden model, choć z różnych generacji. ... Marcin Łobodziński - ...

4 tygodnie temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie