BMW Serii 3 E36

Generacja
BMW Serii 3 E36 Zobacz 3 zdjęcia

BMW E36 to jeden z najbardziej klasycznych przykładów niemieckiej motoryzacji. Spokojna i opanowana linia nadwozia była czymś nowoczesnym w 1990 roku, kiedy zajmowała miejsce kanciastego modelu E30. Nowe auto miało zastąpić niesamowity bestseller, który sprzedał się w przeszło dwumilionowym nakładzie.

Pierwszym nadwoziem E36, jakie ujrzało światło dzienne, był klasyczny sedan, który pokazał się światu jeszcze w 1989 roku. Rok później zadebiutowało awangardowe coupé, a po 25 miesiącach kabriolet. Lata 1993 i 1994 to narodziny modelu Compact - niewielkiego hatchbacka oraz odmiany kombi.

Klasyczne, łagodne nadwozie opanowało niemal każdy zakątek na świecie. Niewyróżniająca się sylwetka może się podobać nawet po latach, choć konkurencja oferowała dużo więcej. Mnogość wersji nadwoziowych i silnikowych sprawiała, że na auto skusiło się bardzo wiele osób. Nadwozie o wymiarach 4432 mm długości, 1710 mm szerokości oraz 1393 mm wysokości pozwoliło wygospodarować znaczną ilość miejsca dla piątki pasażerów.

Najbardziej za komfortowe podróżowanie chwalono oczywiście sedana i kombi, choć pozostałe nadwozia także dobrze służyły nawet większym rodzinom. BMW E36 było dobrze wyposażone jak na początek lat 90. Komputer pokładowy, klimatyzacja, skórzana tapicerka, elektryka szyb i foteli - takie elementy na pokładzie serii 3 już mało kogo dziwiły, choć oczywiście nie występowały one w wyposażeniu standardowym najuboższych wersji.

Gama silnikowa była bogata – obejmowała kilkanaście pozycji. Zbiór jednostek Diesla otwierał 318tds o mocy 90 KM. 14 s potrzebne do uzyskania 100 km/h to niezbyt efektowny wynik, dlatego lepszym wyborem był silnik 2,5 l o mocy 115 lub 143 KM w wersji TDS. Gamę benzynowych jednostek otwierała wersja 316i o mocy 102 KM. Silniki 1,8 l rozwijały od 115 do 140 KM, a 2,0 l 150 KM. Przyzwoite wrażenia z jazdy zapewniały mocniejsze jednostki: 323i (170 KM), 325i/325is (192 KM) czy 328i (193 KM). Na szczycie hierarchii mechanicznego kunsztu stały odmiany przygotowane przez zespół M GmbH. BMW M3 serii E36 początkowo miały silnik 3,0 l o mocy 286 KM, a po modernizacji model ten z motoru 3,2 l osiągał 321 KM, co przy zastosowaniu 6-biegowej skrzyni biegów pozwalało osiągnąć 100 km/h w 5,5 s i mknąć nawet 255 km/h.

Seria M3 była dostępna w nadwoziu sedan, coupé oraz kabriolet. Auta z linii M GmbH posłużyły także m.in. jako baza do budowy samochodów przeznaczonych do długodystansowych wyścigów samochodów turystycznych. Ciekawą odmianą otwartej wersji był projekt zewnętrznej firmy o nazwie Baur. Auto miało na stałe zabudowane wszystkie słupki, reszta znikała znad głów pasażerów jak w klasycznym kabriolecie. Wyprodukowano niewiele tego typu modernizacji na bazie modelu E36, dlatego dzisiaj są cenione i poszukiwane. Ich ceny bywają horrendalne.

Samochód konkurujący m.in. z Audi A4 czy Mercedesem klasy C był produkowany do 1998 roku w specyfikacji sedan oraz do 1999 roku w pozostałych wersjach nadwoziowych. Odmiana Compact zjeżdżała z linii montażowej jeszcze na początku 2000 roku. Od 2 lat był już w ofercie następca E36 - seria 3 linii E46.

Plusy:
- przestronne wnętrze
- atrakcyjna gama silnikowa
- świetne właściwości jezdne
- trwałość
Minusy:
- nieporywająca, wręcz nudna stylistyka
- toporne wnętrze
- niezbyt doceniany samochód

4.14
Ocena na postawie 181 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaBMW
ModelBMW Serii 3
Produkcja od1990
Produkcja do2000

Wybrane wersje BMW Serii 3 E36

Inne generacje BMW Serii 3

Inne modele BMW

Oceny użytkowników (148)

Przejdź do strony: 1 2 3 4 5 6 ... 8

BMW Serii 3 E36: newsy, testy i recenzje

Sprawdź 7 nowości w Škodzie Kodiaq

Test: BMW M440i xDrive Cabrio – sposób na relaks w słońcu

... transportu. Może nie jest tak szybki jak coupe, ale nie o to przecież chodzi. No chyba, że mowa o BMW M440i Cabrio. To zestaw kompletny, ale nie przesadzony. ... . Dlatego chcąc dziś kupić kabriolet BMW trzeba zdecydować się przynajmniej na ...

2 tygodnie temu

Nowe BMW Serii 2 wjeżdża do salonów. Znamy ceny bawarskiego coupe

... Polski oddział BMW działa naprawdę sprawnie. Chwilę po oficjalnej premierze nowej Serii 2, w konfiguratorze pojawiły się oficjalne ceny i specyfikacja. Nie jest tanio, ale oferta wydaje się dość uczciwa. ... Nowe BMW Serii 2 doczekało się już ...

5 miesięcy temu

Test: BMW M850i xDrive Cabrio - droga do szczęścia w 3 etapach

... mógłbym przypisać do BMW M850i Cabrio, którym pokonałem pół Polski, jeszcze zanim liście na oknem zrobiły się żółte. ... jeszcze nie tak dawno kupilibyśmy nowy (choć najtańszy) samochód. Tak jak w BMW M850i Cabrio. Gdzie się pojawiało, tam był i ...

miesiąc temu

BMW Serii 4 Gran Coupe ma już polski cennik. Szybko poszło

... Nowe BMW Serii 4 Gran Coupe niebawem wjedzie do polskich salonów. Wiemy jak kształtuje się polska specyfikacja tego modelu i ile trzeba zapłacić za poszczególne wersje. ... Była premiera, jest i cennik. BMW zdecydowanie nie traktuje klientów ...

6 miesięcy temu

Test: BMW X5 M50i - żegnamy najlepszego diesla

... Jaki jest najlepszy silnik do BMW X5? M50d. BMW wycofało go jednak z oferty – czy M50i przejmie jego rolę? ... BMW X5 M50d spełnia praktycznie wszystkie możliwe wymagania. Ma 400 KM i aż 760 Nm, ale najważniejsze, że płynnie rozwija moc i bardzo ...

3 tygodnie temu

Ktoś wsadził V12 pod maskę E36 Compact. Auto jest na sprzedaż

... Najmocniejszym silnikiem, jaki kiedykolwiek trafił pod maskę fabrycznego BMW E36 Compact, była 2,5-litrowa sześciocylindrówka o mocy 170 KM. A co powiecie na V12? Taki egzemplarz został wystawiony na sprzedaż w Holandii. Ma 300 KM i napęd na ...

12 miesięcy temu

BMW 7 E65 skończyło 20 lat. Jak zniosło próbę czasu? [galeria]

... BMW 7 generacji E65 zadebiutowało na rynku w listopadzie 2001 roku. Kontrowersyjny w tamtym czasie projekt wyszedł spod ręki Adriana van Hooydonka pod przewodnictwem Chrisa Bangle'a. E65 ... Poznaj lepiej współczesne BMW: 36191 39819 41458 A ...

3 tygodnie temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie