Awarie cewek zapłonowych i ich objawy

To już ostatni artykuł na temat cewek zapłonowych i dziś zajmiemy się awariami oraz sposobami diagnostyki.

Cewki zapłonowe były kilkadziesiąt lat temu dość częstą przyczyną problemów z układem zapłonowym. Po wprowadzeniu układów elektronicznych, stały się bardziej niezawodne. Niestety problemy znów wracają wraz z najnowszymi cewkami jednoiskrowymi, które nierzadko mają równie krótki żywot jak kiedyś przewody zapłonowe. Jedynym sposobem naprawy jest ich wymiana na nowe.

Efekty awarii cewki zapłonowej to przede wszystkim wypadanie zapłonów lub całkowity brak iskry na którymś z cylindrów. Pierwsze objawy mogą nie być dostrzeżone przez oprogramowanie silnika więc nie zawsze pojawi się kontrolka check engine, choć w najnowszych samochodach układy pilnujące składu spalin są pod tym względem niezwykle czułe. Całkowity brak zapłonu zostanie szybko zdiagnozowany przez system diagnostyki pokładowej.

Objawów awarii cewki może być sporo, od problemów z uruchomieniem silnika poprzez falowanie obrotów, szarpanie silnika czy spadek mocy i wyższe zużycie paliwa. Nierówna praca silnika może się pojawiać na postoju lub podczas przyspieszania, często dopiero po rozgrzaniu silnika. Często nie cewka, a zużyte świece zapłonowe, rozdzielacz czy przewody są przyczyną kłopotów z układem zapłonowym. Koniecznie trzeba sprawdzić wszystkie elementy zanim podejmie się decyzję o wymianie cewki. Ponadto w przypadku awarii cewki i konieczności jej wymiany warto przy okazji wymienić świece i przewody zapłonowe, a w samochodach wyposażonych w rozdzielacz zapłonu również kopułkę i palec rozdzielacza.

Tak jak objawów, tak i przyczyn awarii cewki jest wiele. Często pomijaną przyczyną są złej jakości lub zużyte przewody zapłonowe. Końcówka przewodu z niewłaściwego materiału założona na końcówkę wysokiego napięcia w cewce prowadzi do powstania gazów elektrochemicznych, które uszkadzają gniazdo cewki i jednocześnie cewkę. Nieszczelna osłona gniazda prowadzi również do zanieczyszczeń miejsca styku i jego zawilgocenia, w efekcie korozji. Rzadziej dochodzi do zapieczenia styków. Wyeliminowanie tego problemu polega na zastosowaniu specjalnego smaru do styków. Cewki też mogą zostać uszkodzone gdy nie mają gdzie oddać swojej energii – brak styku, przerwany przewód wysokiego napięcia lub jego odłączenie podczas pracy silnika. Słaby akumulator lub układ ładowania również mogą prowadzić do problemów z pracą cewki, która dostaje zbyt niskie napięcie i nie jest „doładowana” na czas. Zawsze przy wymianie cewki należy skontrolować stan styków przewodów zapłonowych i na odwrót.

Problemy z cewką mogą się pojawić po zachlapaniu wodą lub wodą z solą, a także podczas mycia komory silnika myjką ciśnieniową. Nierzadko dochodzi również do zniszczenia mechanicznego przez nieprawidłowy montaż cewki, najczęściej jednoiskrowej. Te są z kolei bardzo narażone na wysokie temperatury, ze względu na ich umieszczenie i brak odpowiedniej wentylacji. Dlatego wymieniając cewki tego typu koniecznie kupujcie produkty wysokiej jakości, które wystarczą na dłużej.

Cewkę zapłonową da się sprawdzić, więc jej wymiana na chybił trafił nie jest do końca dobrym pomysłem. Samo odczytanie informacji z testera diagnostycznego, na przykład o wypadaniu zapłonu na którymś z cylindrów nie mówi nic o kondycji poszczególnych elementów układu zapłonowego. Przyczyn może być wiele i to niekoniecznie pochodzących z tegoż układu. Co można sprawdzić w cewce? Jednym z parametrów pokazujących kondycję tego elementu jest oporność uzwojeń. Jeśli oporność znacząco odbiega od właściwych, mogło dojść do zwarcia między nimi i wówczas konieczna jest wymiana cewki. Orientacyjne wartości dla nowoczesnych cewek to od mniej niż 1 do kilku omów dla uzwojenia pierwotnego i od 800 do kilkunastu kiloomów dla wtórnego. Badanie oscyloskopem pozwoli natomiast sprawdzić przebieg napięć w uzwojeniach. Pewne trudności mogą przysporzyć pomiary cewek jednoiskrowych więc warto skorzystać z wiedzy fachowców i ich specjalistycznego sprzętu.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Jeśli w samochodzie są pojedyncze cewki względnie łatwym sposobem ustalenia czy cewka działa nieprawidłowo jest zamiana miejscami i obserwacja czy problem „przesunie się” na inny cylinder. Niestety coraz trudniej jest wymontować i ponownie zamontować cewki bez specjalnych narzędzi i przede wszystkim odpowiedniej wiedzy i doświadczenia.

Opinia eksperta iParts.pl:
Bezrozdzielaczowe układy zapłonowe już dawno wyparły konstrukcje oparte o klasyczny przerywacz mechaniczny. We współczesnych rozwiązaniach stosuje się elektroniczne układy, które bazują na cewkach dwubiegunowych (np. jedna cewka na dwa cylindry), bądź indywidualnych cewkach dla każdego z cylindrów. Przesłanki mogące mówić o uszkodzeniu cewki zapłonowej to przede wszystkim spadek mocy silnika, trudności z odpalaniem, nierówna praca czy brak zapłonu na którymś z cylindrów. Oprócz tego o usterce informują zwykle pokładowe systemy autodiagnostyki. Podobnie objawiają się defekty pracy innych elementów układu zapłonowego, dlatego ostatecznej diagnozy powinien dokonać doświadczony mechanik.

Nasi klienci często pytają czy muszą wymieniać komplet cewek zapłonowych. O ile w przypadku świec jest to absolutna konieczność, to w przypadku cewek nie ma takiej potrzeby. W bezrozdzielaczowych układach zapłonowych za wyzwolenie iskry w odpowiednim momencie odpowiadają moduły i czujniki, które nieco rzadziej niż cewki ulegają awariom, a poprawność ich działania zwykło się sprawdzać na samym końcu.

Popularni producenci elementów układu zapłonowego, którzy dostarczają swoje produkty na tzw. „pierwszy montaż” to: Bosch, Beru, Bremi, NGK, Magneti Marelli, Valeo, JanMor czy Tesla.

Przeczytaj także:

Cewka zapłonowa – ogólna budowa i zasada działania
Cewka zapłonowa dwuiskrowa – budowa i zasada działania
Cewka zapłonowa jednoiskrowa – budowa i zasada działania

Zobacz więcej artykułów z serii: Układ zapłonowy

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Jaka technika jazdy na autostradzie jest najlepsza? Smarowanie mechanizmów różnicowych - czy wymiana oleju jest konieczna? Samochód szybki kontra ekonomiczny – porównanie Jak gasić pożar samochodu? Kolor spalin - co oznacza? Aluminiowe czy stalowe - jakie felgi lepsze na zimę? Cewka zapłonowa jednoiskrowa – budowa i zasada działania Cewka zapłonowa dwuiskrowa – budowa i zasada działania Test akumulatorów GTÜ – które są najlepsze? Torque Vectoring – więcej niż ESP Cewka zapłonowa – ogólna budowa i zasada działania Subaru Symmetrical AWD – o co w tym chodzi? Skrzynia biegów - dlaczego jedno przełożenie nie wystarczy? Wyprzedzanie, omijanie, cofanie - powtórka z przepisów Przewody zapłonowe – budowa, rodzaje i klasy Przejazdy kolejowe - przypomnienie przepisów Jak działa Direct Adaptive Steering w Infiniti Q50? Wszystko, co musisz wiedzieć o boosterach Elektryczne ogrzewanie postojowe – sposób na ciepły poranek Elektryczny hamulec postojowy – lepszy niż mechaniczny? Łożyska i piasty kół – objawy zużycia i wymiana Car-detailing, czyli jak poprawnie dbać o czystość i nienaganny stan lakieru naszego auta

Popularne w tym tygodniu:

Czym grozi utrata samochodu z dokumentami? Problem dotyczy jednej czwartej kierowców Amerykańskie samochody, których nie kupisz w Polsce Zabezpieczenia fabryczne nie wystarczą. Pokazujemy sposób, jak ochronić auto przed korozją Pękanie sprężyn zawieszenia to plaga w starszych autach. Kierowcy nawet nie wiedzą o usterce Części samochodowe, za które nie warto przepłacać. Oszczędności będą natychmiastowe