Lexus IS

Model
Lexus IS Zobacz 10 zdjęć

Lexus IS I

Lexus IS pierwszej generacji to próba wkroczenia luksusowej marki Toyoty na rynek prestiżowych sedanów klasy D. Ten model miał rywalizować przede wszystkim z bardzo popularnymi w tym segmencie samochodami niemieckich marek (Audi A4, BMW serii 3 czy Mercedes klasy C).

Pierwszy Lexus IS został zaprezentowany na genewskich targach motoryzacyjnych w 1998 roku. Bazował na Toyocie Altezza. Pod tą nazwą był zresztą sprzedawany w Japonii. IS pierwszej generacji występował w dwóch typach nadwozia, jako 4-drzwiowy sedan oraz jako 5-drzwiowe kombi nazwane Lexus IS SportCross (w Japonii jako Altezza Gita).

Mały sedan japońskiej marki dostępny był z trzema silnikami do wyboru. Najsłabszy był sześciocylindrowy motor 2,0 o mocy 160 KM. Drugi silnik to jednostka o takiej samej pojemności, ale tylko czterech cylindrach, jednak maczała w nim palce Yamaha. Jego moc to 209 KM. I w końcu jednostka najmocniejsza, rozwijająca 220 KM rzędowa szóstka o pojemności 3,0 l.

Wersja z pierwszym silnikiem sprzedawana była przez Lexusa jako IS 200, w wersjach z napędem na tylną oś lub wszystkie koła. Opcji z dwulitrowym silnikiem o mocy ponad 200 KM nie oferowano poza Japonią (w Kraju Kwitnącej Wiśni dostępna była wyłącznie z napędem na tył). Natomiast najmocniejsza wersja została nazwana przez Lexusa IS 300 i występowała, podobnie jak IS 200, z napędem na cztery koła lub tylko na tylną oś.

IS 300 w USA został wprowadzony do sprzedaży w 2000 roku jako model na rok 2001, a wersja kombi była do nabycia rok później, od 2001 roku (jako rok modelowy 2002). Wersja z dwulitrowym sześciocylindrowym rzędowym silnikiem w Stanach Zjednoczonych nie była dostępna w ogóle. Początkowo wszystkie wersje IS 300 występowały wyłącznie z pięciobiegową skrzynią automatyczną. Jednak w 2002 roku opcja ze skrzynią manualną pojawiła się w USA. Różnice zewnętrzne między wersją IS 200 a IS 300 ograniczały się do napisów na klapie bagażnika. Jedyną istotniejszą zmianą były bezbarwne szkła kierunkowskazów w mocniejszej wersji. Potem podobne wprowadzono także do wersji słabszej.

Wnętrze zawierało kilka detali niespotykanych w innych modelach tej marki. Najbardziej wyróżniała się okrągła chromowana gałka na szczycie dźwigni zmiany biegów oraz wysuwający się ekran nawigacji satelitarnej. Przestrzeń we wnętrzu pierwszego IS-a była typowa dla samochodów kompaktowych, z niewielkim niedoborem na tylnej kanapie. Być może dlatego został on zaliczony w USA do grupy aut subkompaktowych.

Sprzedaż Lexusa IS I, mimo że dość niezła, była jednak zdecydowanie poniżej wyników niemieckich konkurentów. IS 200 schodził w Europie znacznie lepiej niż wersja z mocniejszym silnikiem. Być może dlatego, że IS 300 oferowany był wyłącznie z automatem. Ta zdaniem wielu błędna decyzja Japończyków mogła zdecydować o ogólnej niższej sprzedaży tego modelu.

Co ciekawe od 2000 roku do dwusetki mógł być montowany kompresor podnoszący moc do 208 KM. Klient mógł go zainstalować poza salonem u Toyota Team Europe lub nawet bezpośrednio u dilera przy kupnie auta. Wtedy nie traciło się gwarancji. Opcja taka dostępna była tylko do prezentacji wersji IS 300, co ze strony Lexusa było rozsądne, bo nikt wtedy nie zdecydowałby się na kupno tej tylko nieco mocniejszej wersji. Jak to zwykle bywa, najwięcej tracił klient.

TTE (Toyota Team Europe) zaprezentowała też modyfikację ISa polegającą na włożeniu pod maskę wersji IS 300 silnika o pojemności 4,3, który wspomagany kompresorem uzyskiwał aż 405 KM.

Mówiąc o designie pierwszego IS-a, nie sposób nie wspomnieć o tym, z czego on słynie, czyli o tzw. kloszach lamp Lexus style (czy Altezza lights). Lampy wzorowane na tych lexusowych można kupić do prawie każdego samochodu jako akcesorium tuningowe. Reszta nadwozia to za to pełna klasyka w dobrym stylu. Styliści nie zaszaleli, ale stworzyli projekt auta, które po tylu latach nadal może się podobać.

Lexus IS pierwszej generacji produkowany był do 2005 rok. Otrzymał nagrodę Car of the Year przyznaną w Japonii w 1998 roku.

Lexus IS II

Lexus IS drugiej generacji to konstrukcja bardziej popularna i dużo lepiej rozpoznawalna na ulicach niż poprzednik. Został on zaprezentowany na salonie w Nowym Yorku w 2005 roku. Podobnie jak poprzednia generacja miał za zadanie skutecznie walczyć z niemiecką konkurencją w swoim segmencie, czyli klasie D premium.

Druga generacja doczekała się większej liczby wersji silnikowych. Dużą nowością była wersja diesel, dostępna wyłącznie na Starym Kontynencie. IS z silnikiem wysokoprężnym pod maską nosi oznaczenie IS 200d lub IS 220d w zależności od wersji mocy (150 lub 177 KM). Najsłabsza benzyna to silnik 2,5 V6 o mocy 208 KM (IS 250). Wyżej znajduje się wersja IS 300 o mocy 231 KM osiąganej z silnika 3,0 (tylko rynki azjatyckie). Na szczycie standardowej gamy jest silnik V6 (moc 310 KM, pojemność 3,5 l) dostępny w USA, Kanadzie i Japonii IS 350, dysponujący. Wersje IS 250 i 350 można zamówić z napędem na wszystkie koła, jeśli kogoś nie zadowala napęd wyłącznie na tylną oś.

Jak każdy Lexus, także ten naszpikowany jest do granic możliwości nowinkami technicznymi. Poczynając od prozaicznych już poduszek w każdym możliwym miejscu, poprzez systemy zapobiegające kolizji. Sylwetka drugiego IS-a została zaprojektowana zgodnie z filozofią L-finesse, dzięki czemu nawet gdy pojazd stoi, sprawia wrażenie, jakby był w ruchu. Mimo że IS to sedan, jego wygląd nawiązuje do coupé, ale chyba najlepiej określić go jako czterodrzwiowego fastbacka. W skrócie, ten samochód naprawdę może się podobać. Wyraźnie odróżnia się od swojej niemieckiej konkurencji, która ma bardziej toporne, ale również niebrzydkie linie.

Wnętrze drugiej generacji Lexusa IS to elegancja i prostota. A to zasługuje na słowa uznania. Widać, że Japończycy nie chcieli na siłę nic upiększać i nie dodawać niczego, co zbędne. Dzięki temu nic nie mogło zepsuć harmonii panującej na desce rozdzielczej i w całej kabinie pasażerskiej. Za mało fantazji? Może, ale na pewno nie martwi to potencjalnych właścicieli IS-a, bo ostatnie, na czym im zależy, to pretensjonalność i chęć zwrócenia na siebie uwagi. Dyskretny styl i subtelność oraz wysoki komfort to jest to, co w Lexusach się naprawdę liczy.

Spod tych sloganów wyrywa się jednak wściekła odmiana IS-a, a mianowicie Lexus IS F. Zaprezentowany został w styczniu 2007 i od razu zwrócił uwagę zapatrzonych w najmocniejsze wersje BMW, Mercedesa czy Audi. IS F rozwija niebagatelną moc 423 KM z ośmiocylindrowego silnika o pojemności 5,0. Ta szalona wersja przyspiesza do 100 km/h w czasie nieco przekraczającym 4,5 s. Wystarczy każdemu. Lexus IS F dostępny jest na rynku europejskim, jak również w USA oraz Japonii.

W 2009 roku linia IS przeszła delikatne modyfikacje, których nie można nazwać pełnoprawnym faceliftingiem. Zmiany były jedynie kosmetyczne. Ważniejsze jest to, że w tym roku do sprzedaży trafiła dwudrzwiowa wersja kabriolet. IS C(onvertible) dostępny jest w wersjach IS 250, 300 i 350. Wszystkie mają twardy składany dach.

Czy to lepsze rozwiązanie od klasycznego materiałowego dachu? Każdy niech oceni sam, na pewno jest bardziej praktyczne. Podobno w Lexusie IS C przy złożonym dachu nie wieje, co na pewno może zachęcić do kupna tych, którzy dbają o fryzurę. Ale czy urokiem kabrioletów nie był właśnie ten wiatr we włosach?

W czym drugi IS jest lepszy od niemieckich konkurentów? Na pewno atrakcyjniejsza jest cena i wyposażenie standardowe. Gdyby seria 3, klasa C lub linia A4 miały to, co u japońskiej marki znajduje się w standardzie, cena tych aut zamknęłaby się zdecydowanie powyżej ceny Lexusa IS. A w klasie premium liczy się nie tylko znaczek na masce/grillu, ale też luksusowe wyposażenie.

Drugi IS doczekał się wielu nagród, których nie sposób tu wymienić. Wspomnę tylko o jednej, dość ciekawej. Otóż Lexus IS został flotowym samochodem roku w kategorii średniej wyższej w Polsce.

Warto też poświęcić kilka słów udziałowi IS-a w sportach motorowych. Zmodyfikowana wersja IS 350 od 2008 roku występuje w serii Super GT w klasie GT300, a zmodyfikowaną wersję IS F można zobaczyć w wyścigach wytrzymałościowych, np. 24 Hours Nürburgring.

Szybkie fakty
MarkaLexus
TypSamochód osobowy

Generacje Lexus IS

Inne modele Lexus

Lexus IS: newsy, testy i recenzje

Lexus IS250 - wydech

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie