Audi A4

Model
Audi A4 Zobacz 30 zdjęć

Audi A4 B5

W 1994 r. do produkcji trafiło Audi A4, które było godnym następcą modelu 80. Pierwsza generacja o oznaczeniu B5 reprezentowała markę w klasie średniej do roku 2001. Była to całkowicie nowa konstrukcja oparta na płycie podłogowej, która 2 lata później posłużyła również do produkcji Volkswagena Passata B5.

A4 produkowane było jako sedan i od roku 1995 jako kombi. Samochód z tym nadwoziem, podobnie jak reszta modeli Audi w wersji kombi, nosił nazwę Avant. W obu wersjach nadwoziowych wóz sprzedawał się jak ciepłe bułeczki, a popyt na niego na rynku wtórnym jest wysoki nawet dziś. Niestety, chcąc nabyć Audi A4 pierwszej generacji, trzeba dysponować niemałą gotówką.

Auta z początku lat produkcji może nie należą do najdroższych, jednak mają wiele dolegliwości wieku dziecięcego, to znaczy wady konstrukcyjne, wyeliminowane przez producenta dopiero w późniejszym okresie. Ponadto egzemplarze starsze mają nieco uboższe wyposażenie i, jakkolwiek by patrzeć, są to już auta sędziwe, a co za tym idzie - o dużym przebiegu. Z pewnością jednak nie będą to samochody ociekające rdzą, ponieważ A4 odziane były w ocynkowane blachy. Mowa oczywiście o samochodach, które są bezwypadkowe. W 1999 r. Audi A4 przeszło facelifting i właśnie egzemplarze produkowane po tym roku nie mają szczególnie atrakcyjnej ceny.

Niemiecki producent oferował do modelu A4 B5 kilka silników, zwłaszcza w benzyniakach można było przebierać. Najmniejszy o pojemności 1,6 rozwijał 102 KM. Silnik 1,8 miał 125 KM, ale można było zażyczyć sobie również jego turbodoładowaną odmianę o mocy 150 KM lub 180 KM. Jednostka 2,6 generowała moc 150 KM, a mniejsza 2,4, bardziej polecana, 165 KM. Silnik 2,8 występuje w dwóch odmianach mocy: 174 KM i 193 KM.

W samochodach z pierwszych lat produkcji pod maską pracuje wolnossący silnik Diesla 1,9 DI o mocy zaledwie 75 KM. Niestety, silnik ten nie jest zbyt dynamiczny, a i spalaniem nie deklasuje swoich odpowiedników z turbosprężarką. O wiele bardziej popularne są jednak turbodiesle 1,9 TDI o mocy 90, 110 lub 115 KM. Największy z diesli, 2,5 TDI, generuje aż 150 KM.

Dla fanów sportowej jazdy i mocnych wrażeń Audi przygotowało A4 w sportowej odmianie S4 z benzynowym, turbodoładowanym silnikiem V6 o pojemności 2,7 l i mocy 265 KM oraz olbrzymim momencie obrotowym 400 Nm. Samochód produkowany był od roku 1997.

Dwa lata później można było kupić jeszcze bardziej ekstremalnego RS4 z tym samym silnikiem, ale mocno zmodyfikowanym. Główną różnicą było dołożenie kolejnej turbosprężarki. Rozwijana moc to 380 KM, a moment obrotowy to aż 440 Nm. RS4 oferowane było tylko w wersji Avant.

Audi A4 nie należy do aut awaryjnych, ale ma swoje słabe strony. Największym jego minusem jest niewątpliwie wielowahaczowe zawieszenie. Co prawda na drodze sprawuje się dobrze, oferuje komfort podróżowania na przyzwoitym poziomie i ponadprzeciętne prowadzenie, jednak nie należy do najtrwalszych. Zastosowane rozwiązanie oparte na aluminiowych elementach genialnie sprawdza się na równych drogach. Niestety, użytkowanie samochodu w polskich warunkach generuje spore koszty. Pamiętać powinni o tym ci, którzy zamierzają kupić taki samochód z drugiej ręki. Przed zakupem najlepiej zrobić diagnostykę zawieszenia takiego egzemplarza.

Nietrwałe zawieszenie Audi po części rekompensuje znakomitymi materiałami we wnętrzu pojazdu. Po wielu latach eksploatacji wnętrze nadal powinno być w dobrym stanie. Ergonomia nie pozostawia wiele do życzenia. W środku jest przejrzyście i funkcjonalnie. Miejsca dla pasażerów na przednich fotelach jest pod dostatkiem, czego nie można powiedzieć o tylnej kanapie. Tam wysokie osoby będą narzekać na brak przestrzeni. Bagażnik jest średnio pojemny (440 l – sedan, 390 l - kombi), ale ma bardzo regularny kształt.

Audi A4 jest samochodem niewątpliwie godnym polecenia. Mając świadomość niektórych jego wad (na przykład konieczność wzmożonej dbałości o zawieszenie), można cieszyć się z jego licznych zalet przez długie lata.

Audi A4 B6-B7

Audi to firma, która bardzo szybko ewoluuje. Producent z Ingolstadt wiele razy udowodnił, że potrafi uczyć się na błędach. Potwierdził to m.in. drugą generacją modelu A4.

Samochód o fabrycznym oznaczeniu B6, produkowany od 2000 r., już po czterech latach doczekał się znacznego liftingu. Daleko idące zmiany stylistyczne towarzyszyły uzupełnieniu gamy silnikowej. Chociaż pod względem konstrukcyjnym jest to nadal ten sam samochód, A4 po 2004 r. przyjęło oznaczenie B7. Sugeruje to, że jest kolejną generacją.

Faktycznie, auto znacznie się zmieniło w zakresie stylistyki. Otrzymało całkowicie nowy przedni pas: inne reflektory, duży, charakterystyczny grill oraz inny zderzak. Samochód wygląda teraz bardziej agresywnie. Również reflektory tylne mają ciekawszy kształt. Wersji B6 i B7 nie da się pomylić na drodze.

W porównaniu z poprzednikiem nowe Audi A4 występuje w jeszcze bardziej rozmaitych konfiguracjach układu napędowego. Silnik benzynowy 1,6 o mocy 102 KM jest tani w eksploatacji i ekonomiczny, ale nieco za słaby. Większy 2,0 też nie powala osiągami, ale jego moc 130 KM wystarczy do spokojnej jazdy na co dzień.

Nieco żwawsze są jednostki 1,8 TFSI o mocach 150 KM lub 190 KM. Po liftingu ta słabsza zyskała 13 KM więcej, a mocniejsza została zastąpiona przez turbodoładowany silnik 2,0 TFSI o mocy 200 KM. W ofercie znajduje się też jego wolnossący odpowiednik o mocy 150 KM. Pod maską A4 B6 można znaleźć też silniki 2,4 (170 KM) oraz 3,0 (220 KM), które w B7 zastąpiła potężna jednostka 3,2 FSI o mocy 250 KM.

Bardzo popularne w przypadku tego samochodu są silniki wysokoprężne. Do dyspozycji były wszystkim znane 1,9 TDI o mocach 100, 115 i 130 KM oraz 2,5 TDI w trzech wariantach mocy: 155, 163 i 180 KM. Po liftingu dwie mocniejsze odmiany silnika 1,9 TDI zostały zastąpione przez 2,0 TDI o mocach 140 i 170 KM, które niestety niekoniecznie są warte polecenia ze względu na wysoką awaryjność, szczególnie w egzemplarzach z pierwszych lat produkcji. Do gamy silnikowej dołączył też 2,7 TDI generujący 180 KM (silnik ten zastąpił jednostkę 2,5 TDI o tej samej mocy) oraz największy z diesli – 3,0 TDI, o mocy do wyboru: 204 lub 233 KM.

A4 można nabyć z manualną skrzynią biegów, automatyczną Tiptronic lub bezstopniową automatyczną Multitronic, zarezerwowaną dla aut z przednim napędem. W odmianach quattro (z napędem na cztery koła) montowano skrzynie Tiptronic. I dobrze, ponieważ skrzynia ta nie przysparza problemów, czego z pewnością nie można powiedzieć o Multitronicu. Bezstopniowa skrzynia świetnie sprawuje się podczas jazdy w trybie automatycznym, a w trybie ręcznym kierowca może wybierać pomiędzy siedmioma wirtualnymi przełożeniami. Niestety, awaryjność tego mechanizmu pozostawia wiele do życzenia. Szczególnie w konfiguracji z dieslami o wysokim momencie obrotowym nie wytrzymuje zbyt długo. Z tego powodu bardziej polecany jest konwencjonalny automat Tiptronic.

Dzięki zawieszeniu Audi A4 drugiej generacji znakomicie się prowadzi. Można powiedzieć nawet, że pod tym względem przoduje w swojej klasie. Znacznie poprawił się też komfort podróżowania. Zawieszenie zyskało na trwałości, poprawiono te elementy, które najczęściej zawodziły w poprzedniku. Trzeba jednak zaznaczyć, że wciąż nie jest to najmocniejsza strona modelu A4; szczególnie użytkowanie go na drogach złej jakości poskutkuje nierzadkimi wizytami w serwisie.

Wymiary wewnętrzne samochodu nie są zbyt duże. O ile z przodu jest całkiem przyzwoicie, o tyle rośli pasażerowie tylnej kanapy będą narzekać na ciasnotę. Ergonomiczne wnętrze wykonane jest solidnie, a producent nie oszczędzał na materiałach.

Audi A4 jest samochodem klasy średniej dostępnym w wersji sedan, a od roku 2001 również jako kombi. Do tego czasu można było nabyć A4 B5 w wersji Avant. W 2002 r. nastąpiła prezentacja wersji kabriolet z miękkim dachem i nieco sztywniejszym zawieszeniem. Za dopłatą był dostępny dach akustyczny o większej gęstości materiału.

W ofercie firmy z Ingolstadt nie mogło oczywiście zabraknąć sportowych odmian modelu. S4 z silnikiem V8 o pojemności 4,2 l i mocy 344 KM spotkamy na drogach jako mocną wersję A4 B6 i B7. W 2005 r. pojawiło się Audi RS4 na bazie modelu B7. Silnik tego samochodu zaadaptowano z S4, ale poddano go modyfikacjom, po których generuje 420 KM.

Mniej wymagający klienci mogli zainteresować się sportową wersją DTM Edition z turbodoładowanym silnikiem 2,0 TFSI o mocy 220 KM. Zapewnia ona niewiele mniejsze emocje z jazdy.

W roku 2008 na rynku zadebiutowała kolejna generacja modelu – B8.

Audi A4 B8

W 2008 roku na rynku pojawiło się Audi A4 o oznaczeniu fabrycznym B8. Nie jest to żaden lifting modelu, tylko zupełnie nowa generacja. Zmienił się design nadwozia i, co ważniejsze, samochód został poddany modyfikacjom od strony technicznej.

A4 wygląda bardziej dynamicznie i agresywnie dzięki nowym reflektorom z przodu i z tyłu, wykonanym w technologii LED, zderzakom o ostrzejszej linii, a głównie dzięki innym proporcjom nadwozia. Samochód jest dłuższy i szerszy od poprzednika, ale zarazem niższy. Dało to znakomity efekt wizualny i obniżyło środek ciężkości.

Auto jest większe również w środku. W szczególności pasażerowie tylnej kanapy będą mieli teraz więcej miejsca. Choć nadal nie jest to zbyt wielka przestrzeń, to różnicę zdecydowanie da się odczuć. Diametralnie zmienił się kokpit i miejsce pracy kierowcy. Tablica rozdzielcza skierowana jest lekko ku kierowcy. Wnętrze nie jest już tak prosto narysowane jak w poprzedniku. Można powiedzieć, że jest bardziej ekstrawaganckie, mimo to nie straciło na przejrzystości i ergonomii. Siedząc za kierownicą nowego A4, ma się wrażenie, jakby przebywało się w samochodzie sportowym. W środku kierowca otoczony jest przez tablicę rozdzielczą, drzwi i konsolę środkową.

Modyfikacjom poddano układ jezdny Audi. Ciekawym pomysłem była zmiana położenia sprzęgła i mechanizmu różnicowego. Zabieg ten umożliwił przesunięcie przedniej osi do przodu. Teraz silnik umieszczony jest bardziej z tyłu względem tej osi. W poprzedniku jednostka napędowa znajdowała się tuż nad osią, co powodowało niekorzystny rozkład masy. Auto było podsterowne podczas szybkiej jazdy na zakrętach.

Aby takie zachowanie pojazdu zniwelować, Audi stosowało dość sztywne zawieszenie. To skutkowało z kolei średnim komfortem podróżowania. Kompromis ten nie występuje w generacji B8. Samochód prowadzi się teraz zdecydowanie lepiej. Pod tym względem może stanowić wzór dla konkurencji, a rozkład masy w proporcjach 56% na przód i 44% na tył jest idealny w przypadku auta przednionapędowego. Jednocześnie komfort jazdy ma przyzwoity poziom.

Układ kierowniczy nowego A4 jest bardziej bezpośredni, co w połączeniu z aluminiowym zawieszeniem o lepszej charakterystyce pracy sprawia, że samochód rewelacyjnie zachowuje się na drodze. Warto dodać, że ten model Audi może być wyposażony w zawieszenie o zmiennej sile tłumienia. Producent zainwestował też w bardzo dobre hamulce, które skutecznie wytracają prędkość i charakteryzują się wysoką odpornością na zmiany temperatury pracy.

Audi wyposaża swoje modele w nowoczesne silniki. Prawie wszystkie dostępne jednostki napędowe montowane w A4 są turbodoładowane. Wyjątek stanowi największy silnik benzynowy V6 z bezpośrednim wtryskiem paliwa (podobnie jak pozostałe jednostki) o pojemności 3,2 l. Ma on moc 265 KM i moment obrotowy 330 Nm. Silniki 1,8 TFSI (turbo) o mocy 120 i 160 KM są szczególnie warte polecenia. Jednostka 1,8 T jest weteranem w modelu A4 – znajduje się w ofercie od początku produkcji i przez ten czas znacznie ewoluowała. Cechuje ją wysoka kultura pracy oraz umiarkowane zapotrzebowanie na paliwo. Gamę silnikową uzupełnia 2,0 TFSI o mocy 180 i 211 KM.

Turbodiesel 2,0 TDI występuje w czterech wariantach mocy: 120 KM (290 Nm), 136 KM (320 Nm), 143 KM (320 Nm) i 170 KM (350 Nm). Większy - 2,7 TDI - generuje 190 KM (400 Nm), a najpotężniejszy w gamie 3,0 TDI aż 240 KM i 500 Nm.

W konfiguracji z napędem na cztery koła quattro występują mocniejsze odmiany silników benzynowych 1,8 i 2,0 oraz jednostka 3,2. W przypadku diesli napęd quattro można mieć z silnikiem 2,0 TDI o mocy 143 KM oraz wszystkimi mocniejszymi.

Wybierać można także spośród czterech rodzajów skrzyni biegów. Do dyspozycji są: skrzynia manualna, S-tronic – dwusprzęgłowa skrzynia automatyczna, Multitronic - bezstopniowa automatyczna oraz Tiptronic, czyli konwencjonalny automat.

Lider klasy średniej występuje rzecz jasna, zgodnie z tradycją firmy, w sportowej odmianie S4. Pod maską tego samochodu drzemie potężny turbodoładowany silnik 3,0 TFSI o mocy 333 KM i momencie obrotowym 440 Nm. Jednostka współpracuje z dwusprzęgłową skrzynią automatyczną S-tronic, charakteryzującą się krótszymi czasami zmian biegów niż skrzynia ręczna.

Zarówno A4, jak i S4 można nabyć w nadwoziu sedan lub kombi. Dodatkową atrakcją jest wersja Allroad dostępna z napędem 4x4 i zawieszeniem, dzięki któremu auto ma większy prześwit.

W 2012 r. Audi A4 ma przejść facelifting. Zmiany dotyczyć będą stylistyki nadwozia oraz oferty silnikowej.

Szybkie fakty
MarkaAudi
TypSamochód osobowy
SegmentSegment C

Generacje Audi A4

Inne modele Audi

Segment C - Inne modele

Audi A4: newsy, testy i recenzje

Audi A4 (B9) Avant 2.0 TDI (2016) - test

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie