Superskrzyżowanie - czy opłaca się rezygnować z lewoskrętów? [wideo]

Jeremy Clarkson podczas wizyty w Stanach Zjednoczonych powiedział, że jedynym wkładem Ameryki w europejską cywilizację jest skręcanie w prawo na czerwonym świetle, czyli popularna u nas "strzałka". Amerykanie wymyślili jednak jeszcze coś, skrzyżowanie nazwane "Superstreet". Jak to działa?

SuperdrogaSuperdroga
Bartosz Pokrzywiński

Jeremy Clarkson podczas wizyty w Stanach Zjednoczonych powiedział, że jedynym wkładem Ameryki w europejską cywilizację jest skręcanie w prawo na czerwonym świetle, czyli popularna u nas "strzałka". Amerykanie wymyślili jednak jeszcze coś, skrzyżowanie nazwane "Superstreet". Jak to działa?

Lewoskręty na skrzyżowaniach są chyba największą zmorą dużych miast. Bowiem to właśnie na lewoskrętach powstaje najwięcej wypadków, a zwykle mnóstwo niewielkich korków, które spowalniają ruch. Żeby wykonać lewoskręt z drogi podporządkowanej trzeba ustąpić pierwszeństwa kierowcom po lewej stronie, jeżeli jest wystarczająca ilość miejsca, wjechać na skrzyżowanie, później ustąpić pierwszeństwa kierowcom po prawej stronie oraz tym z naprzeciwka, którzy jadą prosto lub skręcają w prawo.

Obraz

Strasznie dużo rozglądania się. Oczywiście rozwiązaniem może być sygnalizacja świetlna, ale to właśnie światła powodują większość korków. Bowiem w przypadku takiego skrzyżowania, aby lewoskręty pokonywane były w pełni bezkolizyjnie, musiałyby istnieć aż cztery zmiany. Kolejnym rozwiązaniem może być rondo, jednak w pewnym sensie blokuje ono główną drogę i z jakiegoś powodu nie jest odpowiednie dla Amerykanów.

Bowiem Amerykanie wpadli na pomysł superskrzyżowań, na których w ogóle nie wykonujemy tradycyjnych lewoskrętów. Żeby skręcić w lewo lub jechać prosto, trzeba najpierw skręcić w prawo, a następnie zawrócić zjeżdżając na przeciwległy pas. Dzięki temu rozwiązaniu, wszystko odbywa się zaledwie na dwóch zmianach świateł co pozwala zaoszczędzić sporą ilość paliwa oraz czasu, a co najważniejsze, uniknąć jakichkolwiek wypadków.

Biorąc pod uwagę wyniki badań z trzynastu tego typu skrzyżowań, z których część zainstalowano w mieście Troy, w stanie Michigan, można dojść do całkiem ciekawych wniosków. Bowiem w porównaniu z tradycyjnymi skrzyżowaniami, czas podróży zmniejszył się o 20 procent. Nie bez znaczenia jest również bezpieczeństwo. Ilość stłuczek zmalała aż o 46 procent, a ilość wypadków, w których ranni zostali ludzie o 63 procent.

Te statystyki wydają się mówić same za siebie, szkoda jednak, że Amerykanie nie brali pod uwagę rond, których w Europie buduje się z roku na rok coraz więcej. Ciekawe, czy za parę lat superskrzyżowania trafią również na stary kontynent.

Źródło: Autoblog

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił