Sportowe auto, którym możesz jeździć na co dzień: oferta na Polo GTI, Golfa GTI i Arteona
Czasy, w których trzeba było wybierać między osiągami a funkcjonalnością dawno minęły. Dzisiaj te dwie cechy idą ze sobą w parze, a to dzięki hot hatchom i czterodrzwiowym coupé. Popularność tego typu aut sprawia, że jest w czym wybierać.
04.02.2019 | aktual.: 28.03.2023 11:57
Mocne silniki, donośne układy wydechowe, świetny wynik w sprincie do setki czy angażujące prowadzenie to cechy, które kiedy były zarezerwowane dla sportowych, bezkompromisowych samochodów. Teraz jednak czasy się zmieniły. Dzięki rozwojowi technologii i – może w szczególności – ciężkiej pracy inżynierów, fantastyczne osiągi są dostępne także dla aut, które nadają się, by żyć z nimi na co dzień.
Za pierwszego hot hatcha wielu uważa Volkswagena Golfa GTI, który zadebiutował latem 1976 roku. Właśnie dlatego przyjrzeliśmy się ofercie niemieckiego producenta. Ponad cztery dekady później portfolio usportowionych aut z Wolfsburga znacznie się rozrosło i teraz pokrywa aż trzy segmenty. W ramach wyprzedaży rocznika samochody są też tańsze, co tylko sprawia, że oferta jest jeszcze atrakcyjniejsza.
Volkswagen Golf GTI Performance
Klasyk w nowoczesnym wydaniu. Bazującej na siódmej generacji Volkswagena Golfa model GTI Performance wyraźnie nawiązuje do swojego poprzednika. Charakterystyczna czerwona linia na grillu czy tapicerka foteli z motywem szkockiej kraty to niektóre z nieodłącznych elementów sportowego kompaktu z Wolfsburga.
Podobieństw próżno jednak szukać pod maską. Obecnie auto napędza 2-litrowa, turbodoładowana jednostka o mocy 245 KM. Całość przekazywana jest na przednią oś za pośrednictwem siedmiostopniowej skrzyni DSG, a sprint do setki zajmuje zaledwie 6,2 sekundy. Jeździe towarzyszy przyjemny dźwięk ze specjalnego układu wydechowego. Auto jest obecnie dostępne z rabatem do 11 tys. zł.
Volkswagen Polo GTI
Szukający mniejszego auta powinni zwrócić uwagę na Polo GTI. Mimo, że należy do segmentu B, jest to hot hatch z krwi i kości. Pod maską pracuje również 2-litrowy silnik turbodoładowany, lecz tutaj moc wynosi 200 KM. W połączeniu z DSG o 6 przełożeniach katapultuje małego hatchbacka do setki w 6,7 sekundy, a prędkość maksymalna to 238 km/h. Auto seryjnie jest wyposażone w blokadę mechanizmu różnicowego XDS, dzięki czemu oferuje mnóstwo frajdy na zakrętach.
Mimo tych zmian, jest to ciągle Polo szóstej generacji. Niewielkie wymiary pozwalają by wygodnie przeciskać się przez miasto, a w środku jest wystarczająco dużo miejsca, by decydować się na dłuższe wycieczki. Całość wieńczy funkcjonalne, pięciodrzwiowe nadwozie. Rabat przewidziany na Polo GTI wynosi 4 tys. zł.
Volkswagen Arteon
Oto samochód, który nie pozostawia złudzeń. Już z daleka widać, że Volkswagen Arteon to coś więcej niż zwykły sedan klasy średniej. Nadwozie przypomina czterodrzwiowe coupé, zaś dzięki klapie bagażnika unoszonej się razem z szybą jest bardziej praktyczny od limuzyny. W porównaniu do bliźniaczego Passata ma też większy rozstaw osi, co przekłada się na większą ilość miejsca w środku. Z kolei pakiet R-Line dodaje jeszcze więcej zadziorności.
Agresywne nadwozie to nie jest jedynie pusta obietnica. Angażujący układ kierowniczy i elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego XDS sprawiają, że jazda Arteonem to sama przyjemność. Za osiągi odpowiada 190-konny silnik Diesla lub 200-konny wariant benzynowy. Oba występują z napędem na cztery koła, co tylko poprawia właściwości jezdne auta. Volkswagen przewiduje nawet do 22 tys. zł rabatu na Arteona.