Sportowe auto, którym możesz jeździć na co dzień: oferta na Polo GTI, Golfa GTI i Arteona

Czasy, w których trzeba było wybierać między osiągami a funkcjonalnością dawno minęły. Dzisiaj te dwie cechy idą ze sobą w parze, a to dzięki hot hatchom i czterodrzwiowym coupé. Popularność tego typu aut sprawia, że jest w czym wybierać.

To niemiecka marka rozpoczęła modę na auta typu hot hatchTo niemiecka marka rozpoczęła modę na auta typu hot hatch
Źródło zdjęć: © Fot. Materiały prasowe/Volkswagen
Julian Grabowski

Mocne silniki, donośne układy wydechowe, świetny wynik w sprincie do setki czy angażujące prowadzenie to cechy, które kiedy były zarezerwowane dla sportowych, bezkompromisowych samochodów. Teraz jednak czasy się zmieniły. Dzięki rozwojowi technologii i – może w szczególności – ciężkiej pracy inżynierów, fantastyczne osiągi są dostępne także dla aut, które nadają się, by żyć z nimi na co dzień.

Za pierwszego hot hatcha wielu uważa Volkswagena Golfa GTI, który zadebiutował latem 1976 roku. Właśnie dlatego przyjrzeliśmy się ofercie niemieckiego producenta. Ponad cztery dekady później portfolio usportowionych aut z Wolfsburga znacznie się rozrosło i teraz pokrywa aż trzy segmenty. W ramach wyprzedaży rocznika samochody są też tańsze, co tylko sprawia, że oferta jest jeszcze atrakcyjniejsza.

Volkswagen Golf GTI Performance

Golf GTI to model, którego nie trzeba przedstawiać
Golf GTI to model, którego nie trzeba przedstawiać © Fot. Materiały prasowe/Volkswagen

Klasyk w nowoczesnym wydaniu. Bazującej na siódmej generacji Volkswagena Golfa model GTI Performance wyraźnie nawiązuje do swojego poprzednika. Charakterystyczna czerwona linia na grillu czy tapicerka foteli z motywem szkockiej kraty to niektóre z nieodłącznych elementów sportowego kompaktu z Wolfsburga.

Podobieństw próżno jednak szukać pod maską. Obecnie auto napędza 2-litrowa, turbodoładowana jednostka o mocy 245 KM. Całość przekazywana jest na przednią oś za pośrednictwem siedmiostopniowej skrzyni DSG, a sprint do setki zajmuje zaledwie 6,2 sekundy. Jeździe towarzyszy przyjemny dźwięk ze specjalnego układu wydechowego. Auto jest obecnie dostępne z rabatem do 11 tys. zł.

Volkswagen Polo GTI

200-konne Polo GTI daje mnóstwo frajdy
200-konne Polo GTI daje mnóstwo frajdy © Fot. Materiały prasowe/Volkswagen

Szukający mniejszego auta powinni zwrócić uwagę na Polo GTI. Mimo, że należy do segmentu B, jest to hot hatch z krwi i kości. Pod maską pracuje również 2-litrowy silnik turbodoładowany, lecz tutaj moc wynosi 200 KM. W połączeniu z DSG o 6 przełożeniach katapultuje małego hatchbacka do setki w 6,7 sekundy, a prędkość maksymalna to 238 km/h. Auto seryjnie jest wyposażone w blokadę mechanizmu różnicowego XDS, dzięki czemu oferuje mnóstwo frajdy na zakrętach.

Mimo tych zmian, jest to ciągle Polo szóstej generacji. Niewielkie wymiary pozwalają by wygodnie przeciskać się przez miasto, a w środku jest wystarczająco dużo miejsca, by decydować się na dłuższe wycieczki. Całość wieńczy funkcjonalne, pięciodrzwiowe nadwozie. Rabat przewidziany na Polo GTI wynosi 4 tys. zł.

Volkswagen Arteon

Piękne nadwozie idzie w parze z wrażeniami z jazdy
Piękne nadwozie idzie w parze z wrażeniami z jazdy © Fot. Materiały prasowe/Volkswagen

Oto samochód, który nie pozostawia złudzeń. Już z daleka widać, że Volkswagen Arteon to coś więcej niż zwykły sedan klasy średniej. Nadwozie przypomina czterodrzwiowe coupé, zaś dzięki klapie bagażnika unoszonej się razem z szybą jest bardziej praktyczny od limuzyny. W porównaniu do bliźniaczego Passata ma też większy rozstaw osi, co przekłada się na większą ilość miejsca w środku. Z kolei pakiet R-Line dodaje jeszcze więcej zadziorności.

Agresywne nadwozie to nie jest jedynie pusta obietnica. Angażujący układ kierowniczy i elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego XDS sprawiają, że jazda Arteonem to sama przyjemność. Za osiągi odpowiada 190-konny silnik Diesla lub 200-konny wariant benzynowy. Oba występują z napędem na cztery koła, co tylko poprawia właściwości jezdne auta. Volkswagen przewiduje nawet do 22 tys. zł rabatu na Arteona.

Wybrane dla Ciebie
Podwodny tunel z rondem. Norwegia buduje cud inżynierii
Podwodny tunel z rondem. Norwegia buduje cud inżynierii
Nowa Kia Seltos jedzie do Europy. Wypełni lukę między dwoma modelami
Nowa Kia Seltos jedzie do Europy. Wypełni lukę między dwoma modelami
Opel odświeżył Astrę. Kosmetyka, ale wyraźna
Opel odświeżył Astrę. Kosmetyka, ale wyraźna
Minivany nie umarły. Oto Citroën ELO Concept
Minivany nie umarły. Oto Citroën ELO Concept
Seryjnie kradł emblematy. Święta spędzi w areszcie
Seryjnie kradł emblematy. Święta spędzi w areszcie
Jest nowy fragment S7. Kierowcy mogą już korzystać
Jest nowy fragment S7. Kierowcy mogą już korzystać
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Jest nieznacznie droższy, ale oferuje znacznie więcej
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Jest nieznacznie droższy, ale oferuje znacznie więcej
Nowy szef BMW: Milan Nedeljkovic przejmuje stery w erze elektromobilności
Nowy szef BMW: Milan Nedeljkovic przejmuje stery w erze elektromobilności
Nowa ekspresówka na zachodzie. Wiemy, kiedy nią pojedziemy
Nowa ekspresówka na zachodzie. Wiemy, kiedy nią pojedziemy
Kilka kluczowych detali. Po tym rozpoznasz nieoznakowany radiowóz
Kilka kluczowych detali. Po tym rozpoznasz nieoznakowany radiowóz
Odświeżona Dacia Jogger wjeżdża do salonów. Jest LPG, jest i hybryda
Odświeżona Dacia Jogger wjeżdża do salonów. Jest LPG, jest i hybryda
Hyundai i30N może powrócić na rynek. Kluczem będzie nowy napęd
Hyundai i30N może powrócić na rynek. Kluczem będzie nowy napęd
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥