Spadki sprzedaży w europejskim segmencie C. Klienci wolą SUV-y i konkurencję z Azji

Kompakty, jeszcze do niedawna uznawane za typowo europejski segment, stopniowo ustępują miejsca SUV-om i crossoverom. Kryzys półprzewodnikowy tylko pogłębił ten trend. Ford i Volkswagen liczą straty, ale na horyzoncie pojawiają się nowe gwiazdy.

Corolla cieszy się coraz większym zainteresowaniem europejskich klientówCorolla cieszy się coraz większym zainteresowaniem europejskich klientów
Źródło zdjęć: © fot. Maciej Rowiński
Aleksander Ruciński

Segment C został oficjalnie zepchnięty na czwartą pozycję w europejskiej sprzedaży. Wyprzedziły go SUV-y i crossovery. Można się było tego spodziewać - w ostatnich latach takie konstrukcje sukcesywnie zyskiwały na popularności, a brak dostępności półprzewodników tylko przyspieszył rynkową transformację.

Dlaczego? Odpowiedź jest prosta. Dysponujące ograniczonymi zasobami firmy skupiły się na produkcji najbardziej dochodowych modeli, jakimi są właśnie SUV-y. W związku z tym prognozowany udział kompaktów w europejskim rynku na koniec roku spadnie do 13 proc. w porównaniu z 14 proc. w ubiegłym roku.

Hity z problemami

Jednym z głównych "winowajców" jest tu Ford Focus, który w pierwszych ośmiu miesiącach 2021 roku zaliczył 49-procentowy spadek sprzedaży związany z brakiem dostępności nowych egzemplarzy, do których po prostu nie ma mikroczipów. Spore spadki dotknęły też dotychczasowy hit - VW Golfa (-8 proc.) oraz jego czeską siostrę, Škodę Octavię (-5 proc.). Powód? Ten sam co w przypadku Focusa.

Nie wszyscy producenci kompaktów stoją jednak na przegranej pozycji. Z kryzysu obronną ręką wyszła bowiem Azja, która nie tylko utrzymała dotychczasową sprzedaż, ale nawet poprawiła wyniki. Jest to nie tylko zasługa mniejszych problemów z półprzewodnikami, ale i prawdopodobnie odmiennej strategii, która nie zakładała odstawienia kompaktów na boczny tor. Dla przykładu - Toyota Corolla zanotowała 17 proc. wzrostu sprzedaży, Kia Niro aż 28 proc., a Ceed 29 proc. Ciekawe ilu klientów wybrało te modele zamiast niedostępnego volkswagena lub forda.

Benzyna wciąż mocna

Jak wynika z danych JATO Dynamics, aż 48 proc. kompaktów sprzedanych w pierwszych 8 miesiącach 2021 roku było napędzanych silnikiem benzynowym, 25 proc. dieslem, 10 proc. hybrydą, 9 proc. hybrydą plug-in i 8 proc. napędem elektrycznym.

Oznacza to, że udział elektryków wzrósł o około 3 pkt procentowe w stosunku do ubiegłego roku. Sporą niespodzianką jest tu ósma pozycja w pełni elektrycznego Volkswagena ID.3, który okazał się częściej wybierany niż wspomniana Kia Ceed i prawie tak popularny jak Renault Megane.

Jeśli chodzi o rynki przyjazne kompaktom, nadal mimo spadków (-4 proc.) najważniejsze pozostają Niemcy. Później Wielka Brytania (+3 proc.), Francja (+12 proc), Hiszpania (-9 proc.) i Polska (+12 proc).

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Wyższy limit prędkości. Prezydent podpisał. Docenią to mieszkańcy wsi
Wyższy limit prędkości. Prezydent podpisał. Docenią to mieszkańcy wsi
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Zmiany w prawie z podpisem prezydenta. 17-latkowie za kierownicą. Jakie warunki trzeba spełnić?
Zmiany w prawie z podpisem prezydenta. 17-latkowie za kierownicą. Jakie warunki trzeba spełnić?
Jedno paliwo wciąż wyraźnie droższe, ale widać światełko w tunelu. Mamy nowe prognozy
Jedno paliwo wciąż wyraźnie droższe, ale widać światełko w tunelu. Mamy nowe prognozy
Jest decyzja. Obowiązkowe kaski dla młodych rowerzystów i użytkowników e-hulajnóg z podpisem prezydenta
Jest decyzja. Obowiązkowe kaski dla młodych rowerzystów i użytkowników e-hulajnóg z podpisem prezydenta
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Europa traci konkurencyjność. Fabryki części pracują na granicy opłacalności
Europa traci konkurencyjność. Fabryki części pracują na granicy opłacalności
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Jeździł nim znany aktor. Teraz jest na sprzedaż
Jeździł nim znany aktor. Teraz jest na sprzedaż
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Koniec modernizacji dawnej gierkówki. Kierowcy mogą już korzystać
Koniec modernizacji dawnej gierkówki. Kierowcy mogą już korzystać
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯