Samochody w Japonii już ze sobą rozmawiają. Niedługo ma to być standard

Volkswagen niedawno zapowiedział, że jego samochody już niedługo będą potrafiły wymieniać między sobą informacje, a także zbierać je od infrastruktury drogowej. Podobne rozwiązanie posiada już Toyota, której wybrane modele korzystają z niego w Japonii. O czym samochody "rozmawiają między sobą"?

Samochody w Japonii już ze sobą rozmawiają. Niedługo ma to być standardInfrastruktura miejska informuje samochody o ruchu
Źródło zdjęć: © materiały prasowe
Szymon Jasina

Za pośrednictwem ITS (Intelligent Transportation System) samochody wiedzą, czy mogą bezpiecznie skręcić w lewo, wjechać na skrzyżowanie lub jakie światło obowiązuje na kolejnej krzyżówce i jak szybko się zmieni. Bezprzewodowo odbierają także informację od pojazdów uprzywilejowanych jadących na sygnale, dzięki czemu kierowca nie musi polegać wyłącznie na własnym słuchu, żeby się zorientować, że powinien ustąpić drogi karetce.

Pierwszym krajem, w którym ITS został wprowadzony do użytku w niektórych aglomeracjach, jest Japonia. Toyota jako pierwszy producent zaczęła wyposażać swoje wybrane, dostępne na japońskim rynku modele w urządzenia ITS Connect. Program stopniowo jest rozszerzany na kolejne miasta, modele samochodów i marki.

W Montrealu odbył się 24. Światowy Kongres ITS, na którym zostanły zaprezentowane nowe technologie, rozwiązania i usługi w dziedzinie łączenia samochodów w chmurze, zautomatyzowanego prowadzenia, smart cities i nowych środków transportu. Toyota pokazała tam system bezpieczeństwa "Cooperative ITS", opracowany z myślą o eliminacji wypadków drogowych. Składają się na niego m.in. układ zapobiegania kolizjom podczas skrętu w lewo, który uniemożliwia wjechanie na drogę, jeśli nadjeżdża nią inny pojazd, oraz układ zapobiegający wjechaniu na skrzyżowanie, jeśli grozi to zderzeniem z innym samochodem.

Na stoisku marki zostały zaprezentowane także serwisy mobilne wykorzystujące bezprzewodowy rejestrator danych, który zbiera i przetwarza w czasie rzeczywistym nagrania z przedniej kamery i dane o parametrach jazdy. Dobrym przykładem zastosowania rejestratora jest serwis w formie dynamicznej mapy informującej o zagęszczeniu ruchu na poszczególnych pasach drogi wielopasmowej. Dane pochodzą z przednich kamer zamontowanych w 500 taksówkach w Tokio.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Pierwsza jazda: Mazda 6e - warto współpracować
Pierwsza jazda: Mazda 6e - warto współpracować
43 euro za otwartą szybę. Mandaty za granicą potrafią zaskoczyć
43 euro za otwartą szybę. Mandaty za granicą potrafią zaskoczyć
Porsche świętuje rekord Macana. Żaden inny model nie osiągnął takiego wyniku
Porsche świętuje rekord Macana. Żaden inny model nie osiągnął takiego wyniku
Ford planuje nowe modele na Europę. Niewykluczone, że będą spalinowe
Ford planuje nowe modele na Europę. Niewykluczone, że będą spalinowe
Kierowcy się doczekają. Wreszcie poszerzą kluczową drogę
Kierowcy się doczekają. Wreszcie poszerzą kluczową drogę
Czy można wyprzedzać traktor na podwójnej ciągłej? Trzeba spełnić jeden warunek
Czy można wyprzedzać traktor na podwójnej ciągłej? Trzeba spełnić jeden warunek
Ford Bronco New Energy - legenda stała się elektrykiem
Ford Bronco New Energy - legenda stała się elektrykiem
"Apetyt na takie auta jest ekstremalnie niski" - szef marki o szybkich elektrykach
"Apetyt na takie auta jest ekstremalnie niski" - szef marki o szybkich elektrykach
Tesla w końcu pokazała "nowy model", ale u nas go nie kupicie
Tesla w końcu pokazała "nowy model", ale u nas go nie kupicie
Pierwsza jazda: Mercedes CLA - więcej gwiazdek, auto wytrzyma
Pierwsza jazda: Mercedes CLA - więcej gwiazdek, auto wytrzyma
Mazda RX-7 z "Tokio drift" trafiła na aukcję. Została sprzedana za szaloną kwotę
Mazda RX-7 z "Tokio drift" trafiła na aukcję. Została sprzedana za szaloną kwotę
Imponująca kariera. Teraz nagle został szefem giganta
Imponująca kariera. Teraz nagle został szefem giganta