RPO: rada Warszawy mogła złamać Konstytucję w sprawie strefy czystego transportu

Rzecznik Praw Obywatelskich uważa, że uchwalenie przepisów, powołujących warszawską strefę czystego transportu, mogło przebiegać ze złamaniem Konstytucji. Na obrady rady miejskiej nie zostali wpuszczeni przeciwnicy jej powołania.

Naklejka do strefy czystego transportuNaklejka do strefy czystego transportu
Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
Tomasz Budzik

RPO z urzędu wszczął działania w sprawie uniemożliwienia grupie obywateli udziału w posiedzeniu warszawskiej rady miejskiej. Jak informowały media, przeciwnicy strefy czystego transportu nie zostali wpuszczeni na salę obrad. Grupa nie tyle domagała się zmiany zasad, mających obowiązywać w przyszłej strefie, co była przeciwna przyjęciu znajdującego się w porządku obrad projektu uchwały.

Tymczasem art. 61 Konstytucji RP mówi, że obywatel ma prawo do pozyskania informacji o działalności organów władzy publicznej i osób pełniących funkcje publiczne. Zdaniem Rzecznika Praw Obywatelskich Marcina Wiącka chęć wzięcia udziału w obradach rady jest właśnie realizacją tego prawa. Tymczasem w Warszawie odmówiono tego grupie osób przeciwnych powstawaniu strefy czystego transportu. W swoim piśmie RPO zwrócił się do przewodniczącej Rady m.st. Warszawy o wyjaśnienie przyczyn takiego rozwoju wypadków.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

BMW i5 – świetne, jak nie patrzysz

Przypomnijmy, że w czwartek 7 grudnia 2023 r. warszawscy radni zajmowali się projektem uchwały o powołaniu w stolicy strefy czystego transportu. Wśród radnych odbyła się ostra dyskusja. Temperaturę spotkania dodatkowo podnosiła obecność za drzwiami grupy osób, którzy kategorycznie sprzeciwiali się powołaniu strefy.

Ostatecznie po kilku godzinach obrad 37 radnych opowiedziało się za uchwaleniem projektu, a 16 było przeciw. W uchwalonych przepisach znalazły się jednak poprawki, zmniejszające zasięg strefy oraz precyzujące, których kierowców będzie dotyczył zakaz wjazdu.

Wybrane dla Ciebie
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
"Przebrali" auta z Chin. Teraz nie mogą znaleźć klientów
"Przebrali" auta z Chin. Teraz nie mogą znaleźć klientów
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇