Rodzimy tuning – BT Octavia RS 2.0 TFSI (2011)
Oprócz znanych tunerów, takich jak ABT czy choćby Rothe, jest kilka małych firm trudniących się tuningiem Škody. Taką firmą jest na przykład czeskie Benet Automotive. Ich Octavia może się poszczycić o 50 KM mocniejszym silnikiem.
25.07.2011 | aktual.: 07.10.2022 18:04
Benet Automotive ma swoją siedzibę w północnych Czechach, w miejscowości Milovice-Mladá. Firma zajmuje się przede wszystkim produkcją elementów z tworzyw sztucznych, ale posiada nie tak dawno założony dział tuningu aut rodzimej firmy o nazwie BT.
Przedstawiciele Beneta zauważyli, że na rynku jest pewna luka jeśli chodzi o porządny, a jednak nie tak kosztowny, jak w przypadku niemieckich tunerów, tuning Škody. Firma zaczęła od produkcji spojlerów, by następnie poszerzyć zakres usług.
Jednym z kompletnie stuningowanych samochodów, nad którymi pracowało BT jest Octavia RS uzbrojona w 2-litrowy silnik turbo. Normalnie jednostka napędowa dysponuje mocą 200 KM przy 5100-6000 obr./min, ale inżynierowie z Czech podnieśli ją o 50 KM. Maksimum mocy dostępne jest przy 6200 obr./min. Moment obrotowy silnika jest większy o 60 Nm i wynosi teraz 340 Nm przy 4300 obr./min.
W zwiększaniu obu podstawowych parametrów silnika pomaga nie tylko zmodyfikowany moduł sterujący motorem, ale również sportowy układ wydechowy ze stali nierdzewnej zawierający tłumiki o zmniejszonych oporach wewnętrznych.
BT postarało się poprawić trakcję samochodu zmieniając amortyzatory i sprężyny. Dzięki krótszym sprężynom Octavia jest niższa o 30 mm. Obniżenie środka masy samochodu zwiększyło jego stabilność.
BT zadbało też o wysokich lotów hamulce. Z przodu znalazło się miejsce dla 380-milimetrowych tarcz zatrzymywanych 6-tłoczkowymi zaciskami. Zainstalowanie tak wielkich tarcz wymusiło montaż kół z 19-calowymi felgami.
Po tuningu Octavię od wersji seryjnej odróżniają listwy zamontowane pod przednim zderzakiem i pod drzwiami.
Wnętrze Škody zostało uszlachetnione dobrej jakości skórami (obszyto nimi m.in. sportowe fotele) oraz wstawkami z włókna węglowego.
Mocniejszy silnik pozwala rozpędzić się czeskiemu produktowi do 100 km/h w zaledwie 6,30 s (to o 1 sekundę lepiej od auta fabrycznego) i osiągnąć o 10 km/h wyższą prędkość maksymalną od seryjnej Octavii, a więc 250 km/h.
Octavia RS to nie jedyne auto przerobione przez Benet Automotive.
Dane techniczne:
- Typ: R4
- Ustawienie: Z przodu, poprzecznie
- Objętość skokowa: 1984 cmsup3/sup
- Doładowanie: Turbosprężarka
- Moc maksymalna: 250 KM przy 6200 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 126,01 KM/l (seryjny – 100,81 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 340 Nm przy 4300 obr./min
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna lub 6-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa DSG
- Typ napędu: Na przednie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 380 mm, 6-tłoczkowe zaciski
- Hamulce tylne: Tarczowe
- Koła przednie: 19”
- Koła tylne: 19”
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1435 kg
- Stosunek masy do mocy: 5,74 kg/KM (seryjny – 7,18 kg/KM)
- Długość: 4564 mm
- Szerokość: 1769 mm
- Wysokość: 1432 mm (- 30 mm)
- Rozstaw osi: 2578 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 6,30 s
- Prędkość maksymalna: 250 km/hblock position=\inside7590/block
Źródło: Skodaoctavia