Renault uruchamia fabrykę pod Moskwą. Ma nadal poddawać się sankcjom

Renault uruchomiło ponownie fabrykę w Moskwie – informuje agencja Reuters. Francuski producent był liderem – razem z grupą Avtovaz – rynku rosyjskiego przed agresją na Ukrainę.

Choć nazwy są niemal identyczne, samochody spod Moskwy to zupełnie inne konstrukcje niż w EuropieChoć nazwy są niemal identyczne, samochody spod Moskwy to zupełnie inne konstrukcje niż w Europie
Źródło zdjęć: © mat. prasowe Renault
Mateusz Lubczański

Fabryka w Moskwie została zamknięta pod koniec lutego, a sam producent wyjaśniał swoje działanie "wymuszoną zmianą wobec zmieniających się tras logistycznych". Nie da się ukryć, że takie działanie było podyktowane – nawet jeśli nie bezpośrednio – agresją Rosji na Ukrainę.

Niemal każdy producent europejski wycofał się z rynku rosyjskiego – na taki krok zdecydowało się Volvo, Jaguar Land Rover, Grupa Volkswagena czy Mercedes (wraz z ciężarowymi Daimler Trucks). Toyota zamknęła swoją fabrykę pod Sankt Petersburgiem, gdzie produkowała model Camry na rynek rosyjski.

Renault pod Moskwą produkuje chociażby Dustera czy Kaptura, jednak nie są to pojazdy znane z europejskiego rynku. Agencja Reuters donosi, że Francuzi na razie obserwują sytuację i nie zamierzają na razie prognozować kolejnych kroków. Firma zamierza się jednak ustosunkować do nakładanych sankcji.

Sytuacja jest skomplikowana, bo nikt nie ma tyle do stracenia, co Renault. Francuzi oprócz "swojej" marki mają też 68 proc. udziałów w AvtoVAZ, producenta Łady. Daje on 10 proc. całego obrotu grupy. Dla kontrastu w stosunku do obiektu pod Moskwą, fabryki AvtoVAZ pod Togliatti i w Iżewsku wstrzymały prace, a powodem był brak komponentów elektronicznych.

Renault ma łącznie 30 proc. rynku rosyjskiego i zatrudnia tam 40 tys. osób.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Tysiące mandatów. Policja łapie rowerzystów. Kary 2500 zł
Tysiące mandatów. Policja łapie rowerzystów. Kary 2500 zł
Nowa Mazda CX-5. Większa, pojemniejsza i... słabsza?
Nowa Mazda CX-5. Większa, pojemniejsza i... słabsza?
Jedno paliwo tanieje, drugie wciąż drogie. Wiemy, jak będzie w przyszłym tygodniu
Jedno paliwo tanieje, drugie wciąż drogie. Wiemy, jak będzie w przyszłym tygodniu
Renault Boreal to Dacia Bigster na wypasie. Trafi do ponad 70 krajów
Renault Boreal to Dacia Bigster na wypasie. Trafi do ponad 70 krajów
Hyundai pokazał kolejnego dzikusa na prąd. To Ioniq 6
Hyundai pokazał kolejnego dzikusa na prąd. To Ioniq 6
Nie pozostawia suchej nitki. Jest polski ranking awaryjności aut
Nie pozostawia suchej nitki. Jest polski ranking awaryjności aut
7 wersji napędu do wyboru. Jeśli chodzi o silniki ten model jest królem
7 wersji napędu do wyboru. Jeśli chodzi o silniki ten model jest królem
Szukasz auta z długą gwarancją? Nie jesteś skazany na Koreę i Chiny
Szukasz auta z długą gwarancją? Nie jesteś skazany na Koreę i Chiny
Nieprawdopodobna cena chińskiego auta. To nie jest kwota netto
Nieprawdopodobna cena chińskiego auta. To nie jest kwota netto
Zasada dwóch sekund. Policja sprawdza z wiaduktów
Zasada dwóch sekund. Policja sprawdza z wiaduktów
Oto nowa Mazda CX-5. Większa, ale ze słabszym silnikiem
Oto nowa Mazda CX-5. Większa, ale ze słabszym silnikiem
Te auta rdzewieją najszybciej. Budżetowa marka godna zaufania
Te auta rdzewieją najszybciej. Budżetowa marka godna zaufania