Używane Renault Laguna I - typowe awarie i problemy

Renault Laguna I to jedno z najtańszych aut w swoim segmencie. Co dostaniemy kupując ten francuski samochód klasy średniej? Ciekawy design, ponadprzeciętny komfort jazdy, wygodne fotele oraz przestronne wnętrze. Warto również wspomnieć o tym, że swego czasu Laguna I była najchętniej kupowanym tego typu autem w Polsce. Niestety ten model Renault ma też swoje ciemne strony. Jakie?

Renault Laguna I kombiRenault Laguna I kombi
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Renault
Artur Kuśmierzak

Historia modelu

Renault Laguna I
Renault Laguna I © mat. prasowe / Renault

W 1998 roku auto przeszło drobny facelifting, szczególne znaki rozpoznawcze to przednie reflektory, a w wersji liftback także pomarańczowo-czerwone tylne lampy. W tym samym roku pod maskę trafił 1,9-litrowy diesel dTi. Oprócz nowego wyglądu i kilku silników w tym między innymi właśnie wariantu dTi, w Lagunie pojawiła się nowa skuteczniejsza skrzynia automatyczna skonstruowana przez koncern PSA. W 1998 roku do oferty dołączył kolejny diesel 1,9 dCi, a dwa lata później ostatecznie zakończono produkcję I generacji tego modelu.

Silniki

  • R4 1,6 (107 KM)
  • R4 1,8 (90, 94- 120 KM)
  • R4 2,0 (114- 139 KM)
  • V6 3,0 (167- 190 KM)

Diesle:

  • R4 1,9 dTi (98 KM)
  • R4 1,9 dCi (107 KM)
  • R4 2,2 D (83 KM)
  • R4 2,2 TD (113 KM)

Wybierając jednostkę benzynową musimy się liczyć z tym, że najprawdopodobniej po zakupie auta zmuszeni będziemy naprawić bardzo awaryjny układ zapłonowy. Zawodne bywają także alternator i rozrusznik. Najbezpieczniejszym rozwiązaniem będą warianty o pojemności 1,8 lub 2,0 litra.

Jak jest z awaryjnością silników wysokoprężnych w tym modelu? Wybierając motor z rodziny dTi narażamy się na ryzyko uszkodzenia pompy wtryskowej, w innych jednostkach zacierają się turbosprężarki. Ponadto często awariom ulegają wtryskiwacze. Z silników diesla polecamy przede wszystkim jednostki dTi i dCi, ale musimy pamiętać o tym, że jeśli trafimy na wyeksploatowany egzemplarz to będą nas czekać spore wydatki.

Dane techniczne

Samochód oferowany był z 5-biegową przekładnią ręczną lub 4-stopniowym automatem. Napęd przekazywany jest wyłącznie na koła osi przedniej. W przednim zawieszeniu zajdziemy tu kolumny resorujące, z tyłu mamy do czynienia z belką skrętną. Renault Laguna I w testach Euro NCAP otrzymała 3 gwiazdki, niestety w wyniku zaostrzenia przepisów jedna gwiazdka została skreślona - zostały więc dwie.

Awaryjność

Renault Laguna I
Renault Laguna I © mat. prasowe / Renault

Zawodne bywają także manualne skrzynie biegów, z których w wyniku uszkodzenia uszczelniaczy zaczyna wyciekać olej. Skrzynie automatyczne uchodzą raczej za trwałe, ale w egzemplarzach z większymi przebiegami będą już wymagać remontu. Wycieki pojawiają się także na osłonach przegubów napędowych, to również oznaka upływu czasu.

Powszechnie spotykanym problemem Laguny I jest także uszkodzenie dmuchawy systemu automatycznej klimatyzacji, którą kupimy za około 250 zł. W niektórych autach dochodzi też do awarii centralnego zamka i elektrycznie otwieranych szyb. Korozja również nie jest obca temu modelowi Renault, a znajdziemy ją przede wszystkim na nadkolach, progach oraz na podszybiach. W układzie chłodzenia często pękają węże i różnego rodzaju przewody, w wyniku czego płyn chłodniczy rozbryzguje się po całej komorze silnika.

Naszym zdaniem

Renault Laguna I generacji to samochód, który polubią osoby ceniące sobie komfortową jazdę. Mocną stroną Laguny I jest też prosta budowa mechaniczna znacznie ułatwiająca naprawy. Atutem jest także ciekawy i ponadczasowy design, a także niska cena zakupu – najtańsze egzemplarze kosztują około 5000 zł.

Trzeba przyznać, że to bardzo atrakcyjna cena biorąc pod uwagę fakt, że konkurencyjne samochody z tamtych lat często kosztują dwa razy więcej. Niestety to co zaoszczędzimy w wielu przypadkach zmuszeni będziemy wydać na serwis, co prawda części zamienne do tego modelu nie są zbyt drogie, ale mnogość drobnych usterek sprawia, że wydatki mogą drastycznie wzrosnąć. Jeśli jednak już uda się nam znaleźć zadbaną wersję to możemy liczyć na stosunkowo bezproblemową eksploatację.

Wybrane dla Ciebie

Toyota chce wypchnąć diesle z ciężarówek. Jeden z zakładów już obsługują zestawy na wodór
Toyota chce wypchnąć diesle z ciężarówek. Jeden z zakładów już obsługują zestawy na wodór
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 9 – ostateczna wielkość
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 9 – ostateczna wielkość
Odświeżony Peugeot 308 wjeżdża do salonów. Kusi liczbą napędów do wyboru
Odświeżony Peugeot 308 wjeżdża do salonów. Kusi liczbą napędów do wyboru
Uciekał przed policją, choć sam nie wiedział dlaczego. Skończył w rowie
Uciekał przed policją, choć sam nie wiedział dlaczego. Skończył w rowie
Najtańsze paliwo najbardziej podrożeje. Eksperci podali o ile
Najtańsze paliwo najbardziej podrożeje. Eksperci podali o ile
Pierwsza jazda: MG HS Hybrid+ to nowe rozdanie. Teraz dopiero się zacznie
Pierwsza jazda: MG HS Hybrid+ to nowe rozdanie. Teraz dopiero się zacznie
Volkswagen wstrzymuje produkcję elektryków. Popyt rośnie, ale nadal zbyt wolno
Volkswagen wstrzymuje produkcję elektryków. Popyt rośnie, ale nadal zbyt wolno
Forza Horizon 6 przeniesie graczy do Japonii. Jest zwiastun
Forza Horizon 6 przeniesie graczy do Japonii. Jest zwiastun
Tysiące Niemców stracą pracę. Motoryzacyjny gigant podjął decyzję
Tysiące Niemców stracą pracę. Motoryzacyjny gigant podjął decyzję
Test: Volkswagen California T7. Wszystko, za co ją lubię i kilka rzeczy, które bym zmienił
Test: Volkswagen California T7. Wszystko, za co ją lubię i kilka rzeczy, które bym zmienił
12 lat i diesel pod maską. Ulubione auta Polaków
12 lat i diesel pod maską. Ulubione auta Polaków
Były gwiazdor F1 sprzedaje swojego Astona. Sam lakier kosztował krocie
Były gwiazdor F1 sprzedaje swojego Astona. Sam lakier kosztował krocie