Reflektory Full LED w modelach Audi
Kompletne reflektory główne w technologii LED oferowane są poza Europą od kilku lat. Audi wprowadziło je jako pierwsze. Jak obecnie wygląda ich oferta?
07.04.2011 | aktual.: 30.03.2023 12:23
Pełne oświetlenie samochodu z wykorzystaniem diod elektroluminescencyjnych jako pierwsza zaoferowała marka Audi dla modelu R8 w 2008 roku. Reflektory te opracowało Automotive Lighting, a diody Advanced Power TopLED dostarczyła firma Osram.
Oprócz standardowego zestawu 24 diod LED służących do jazdy dziennej pojawiły się układy optyczne odpowiedzialne za kierunkowskazy, światła mijania i drogowe, oparte łącznie na 54 diodach. Szacowany pobór mocy dla świateł mijania w modelu R8 to 50 W, światła do jazdy dziennej potrzebują zaledwie 6 W.
Technologia LED w reflektorach głównych dostępna jest już także w modelu A8 na rok 2011 oraz A6 i A7 na rok modelowy 2012. A8 wyposażono w zestaw 22 diod emitujących światło białe (do jazdy dziennej) i 22 odpowiedzialnych za światło żółte (kierunkowskazy). Dodatkowo w reflektorze pojawiło się 10 modułów jednodiodowych (światła mijania) 2 moduły czterodiodowe (światła drogowe).
Łącznie reflektor przedni składa się z 76 diod - jego pobór mocy przy włączonych światłach mijania to 40 W. Tylne reflektory w technologii LED oparte są na 72 diodach i potrzebują zaledwie 9 W mocy. Diody elektroluminescencyjne w różnych barwach wykorzystano też do oświetlenia wnętrza. Audi zapewnia, że w najnowszym A8 nie ma ani jednej tradycyjnej żarówki.
W Audi A6 na jeden reflektor zastosowano 4 moduły jednodiodowe (światła drogowe), 5 modułów dwudiodowych odpowiadających za światła mijania i 24 diody służące do jazdy dziennej znane z podstawowej oferty katalogowej. Pobór mocy jest analogiczny jak w reflektorze zastosowanym w modelu A8.