Reflektory Full LED - geneza i powstanie

Rozwój techniki świetlnej w zakresie oświetlenia samochodowego zmierza w kierunku zastąpienia tradycyjnych reflektorów z żarnikowym (halogeny) lub wyładowczym (ksenony) źródłem światła zestawami diod elektroluminescencyjnych.

Reflektor LED AudiReflektor LED Audi
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe/Audi
Rafał Warecki

Kompletne reflektory LED wyszły z laboratoriów w 2005 roku, kiedy to niemiecka firma Hella zaprezentowała na salonie motoryzacyjnych w Barcelonie pierwszy reflektor główny oparty wyłącznie na technologii LED. Element wyposażony został w źródło światła mijania, drogowego, do jazdy dziennej oraz kierunkowskazy.

Oficjalna odsłona zaowocowała główną nagrodą za innowacyjność od Stowarzyszenia Inżynierów Samochodowych. Prototypowy reflektor bazował na konstrukcji pochodzącej z Volkswagena Golfa V i opierał się na układzie pojedynczych diod, z których strumień świetlny kierowany był za pomocą specjalnych układów optycznych i wynosił około 3000 lumenów, oscylując wokół wartości osiąganej przez lampy wyładowcze.

Biorąc przy tym wydajność świetlną diody LED na poziomie nawet 130 lumenów, z jednego wata mocy do uzyskania założonej wartości wystarczyła równowartość niecałych 25 watów, czyli znacznie mniej niż przy tradycyjnych układach. Odpowiednia zabudowa diod LED i sterowanie pojedynczymi modułami pozwoliły uzyskać żądaną światłość, natężenie i luminancję przy odpowiedniej granicy światła i cienia.

W przypadku reflektorów diodowych pojawił się także problem stosunkowo wysokiej emisji ciepła w kierunku przeciwnym do kierunku emisji światła i grzaniem się zespołu świetlnego. Wysoka temperatura elementów znacząco obniżała sprawność i - co za tym idzie - strumień świetlny, co zmusiło konstruktorów do zastosowania układów chłodzenia bezpośredniego za pomocą wentylatorów. Ich dodatkową rolą było kierowanie ciepłych mas powietrza na szklaną osłonę reflektora. co rozwiązywało jednocześnie problem wilgoci czy oszronienia szkieł.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Lamborghini Temerario ma cztery silniki i 920 KM. To trzy auta w jednym
Pierwsza jazda: Lamborghini Temerario ma cztery silniki i 920 KM. To trzy auta w jednym
Spektakularna porażka. Chińczycy nie chcą, żebyś zobaczył to nagranie
Spektakularna porażka. Chińczycy nie chcą, żebyś zobaczył to nagranie
Będą zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy czekają od lat
Będą zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy czekają od lat
Prawda o pożarach elektryków. Pokazali konkretne liczby
Prawda o pożarach elektryków. Pokazali konkretne liczby
Oto nowe marzenie piłkarzy. Jest potężny Bentley Continental GT Supersports
Oto nowe marzenie piłkarzy. Jest potężny Bentley Continental GT Supersports
Celują w starsze auta. 15 listopada kolejny dzień akcji
Celują w starsze auta. 15 listopada kolejny dzień akcji
Test: Mazda MX-5 1.5 – do szczęścia nie trzeba wiele
Test: Mazda MX-5 1.5 – do szczęścia nie trzeba wiele
"Kary na pokaz". Ekspert o planowanych zmianach w przepisach
"Kary na pokaz". Ekspert o planowanych zmianach w przepisach
12 tys. zł i 80 punktów karnych. Spotkał policjantkę po służbie
12 tys. zł i 80 punktów karnych. Spotkał policjantkę po służbie
Peugeot Polygon Concept wygląda jak z innej planety, ale to "wizja bliskiej przyszłości"
Peugeot Polygon Concept wygląda jak z innej planety, ale to "wizja bliskiej przyszłości"
SUV od McLarena coraz bliżej, ale chwilę jeszcze na niego poczekamy
SUV od McLarena coraz bliżej, ale chwilę jeszcze na niego poczekamy
W weekend zmiana paliwa. Lepiej poczekaj z tankowaniem
W weekend zmiana paliwa. Lepiej poczekaj z tankowaniem