Wiemy, gdzie w Polsce są największe korki
Firma TomTom opublikowała swój najnowszy Traffic Index – to raport, który bazuje na ogromnej ilości danych z nawigacji samochodowych oraz smartfonów i na ich podstawie szczegółowo określa, jak płynny jest ruch i ile godzin w korkach spędzają kierowcy w 387 miastach na świecie. Jak na globalnym tle wypadają polskie miasta?
12.01.2024 | aktual.: 14.01.2024 08:25
Czujecie, że spędzacie pół życia w korkach, a ruch w miastach coraz bardziej spowalnia? Wasze subiektywne odczucia potwierdzają dane najnowszego, corocznego TomTom Traffic Index. W 2023 roku w aż 228 spośród 387 miast na świecie, w których zbierane są dane, średnia prędkość jazdy spadła w porównaniu z rokiem 2022. W 82 miastach wartość utrzymała się na takim samym poziomie i tylko w 77 podróże stały się szybsze.
TomTom w swoim raporcie analizuje dane z aż 600 milionów nawigacji samochodowych i smartfonów, których użytkownicy korzystają z aplikacji nawigacyjnej tej firmy. Oni dostają podpowiedź, która trasa jest najszybsza, a dzięki danym geolokalizacyjnym, które urządzenia wysyła do serwerów i chmur TomToma, firma może nie tylko ulepszać planowanie trasy, ale też tworzyć TomTom Traffic Index. Według holenderskiej firmy pod lupę wzięto aż 551 miliardów kilometrów pokonanych tras.
Ranking oparty jest na obliczeniach średniego czasu przejazdu 10 km – osobno w centrum danego miasta i na obszarze całej aglomeracji. Zacznijmy od centrów polskich miast, których w rankingu znalazło się 12. W aż 9 spośród nich czas jazdy się wydłużył, w dwóch się skrócił i tylko w jednym pozostał bez zmian. Okazuje się też, że stolica wcale nie wypada tak źle na tle innych miast w Polsce.
Miejsce na świecie | Miasto (centrum) | Śr. czas jazdy 10 km |
Zmiana r/r |
Śr. V w godzinach szczytu |
21. | Wrocław | 24 min 40 s | + 10 s | 20 km/h |
39. | Łódź |
19 min 10 s | - 10 s | 22 kmh |
51. |
Kraków | 21 min 30 s | - 10 s | 23 km/h |
73. |
Szczecin | 20 min 20 s | + 10 s | 25 km/h |
75. |
Warszawa | 20 min 20 s | + 20 s | 23 km/h |
87. | Bydgoszcz | 19 min 20 s | + 30 s | 26 km/h |
105. | Poznań | 18 min 50 s |
0 s | 27 km/h |
175. | Lublin | 16 min 30 s |
+ 10 s | 31 km/h |
181. | Trójmiasto | 16 min 20 s | + 30 s | 29 km/h |
216. | Białystok | 15 min 40 s |
+ 10 s | 34 km/h |
282. | Katowice | 13 min 40 s | + 10 s | 38 km/h |
318. | Bielsko-Biała | 12 min 30 s | + 30 s | 41 km/h |
Korki tworzą się jednak nie tylko w centrach miast, ale na całym obszarze metropolii – i tutaj kolejność wygląda nieco inaczej i też zmiany czasu jazdy nie są tak duże, jak w centrach miast. Niezmiennie jednak to Łódź, Wrocław i Kraków w czołówce.
Miejsce na świecie |
Miasto (cały obszar) |
Śr. czas przejazdu 10 km |
Zmiana r/r |
Śr. V w godzinach szczytu |
24. |
Łódź |
19 min 20 s |
- 10 s |
26 km/h |
29. |
Wrocław |
19 min 10 s |
0 s |
26 kmh |
54. |
Kraków |
17 min 40 s |
0 s |
28 km/h |
148. |
Szczecin | 15 min 0 s |
- 10 s |
34 km/h |
163. |
Warszawa |
14 min 50 s |
0 s |
33 km/h |
166. |
Białystok |
14 min 50 s |
0 s |
35 km/h |
175. | Poznań | 14 min 40 s | 0 s | 36 km/h |
195. |
Trójmiasto |
14 min 10 s |
0 s |
36 km/h |
251. |
Bydgoszcz |
12 min 50 s |
+ 10 s |
40 km/h |
278. |
Lublin |
12 min 10 s |
+ 10 s |
43 km/h |
288. |
Katowice | 12 min 0 s |
+ 10 s |
44 km/h |
295. |
Bielsko-Biała |
11 min 30 s |
+ 20 s |
46 km/h |
W rankingu globalnym najdłuższego średniego czasu jazdy polskie miasta zajmują miejsce odpowiednio 21. (centrum Wrocławia) i 24. (Łódź, cały obszar). To oznacza, że po centrum Wrocławia jeździ się gorzej niż np. Buenos Aires (23. miejsce), Tokio (27. miejsce) czy Dżakarcie (30. miejsce). Z kolei obszar metropolitalny Łodzi "wygrywa" z całym Londynem (25. miejsce), Nowym Delhi (37. miejsce), czy Sao Paulo (48. miejsce).
Miejsce na świecie | Miasto (centrum) |
Śr. czas przejazdu 10 km |
Zmiana r/r |
Śr. V w godzinach szczytu |
1. |
Londyn |
37 min 20 s |
+ 1 min |
14 km/h |
2. |
Dublin |
29 min 30 s |
+ 1 min |
16 km/h |
3. |
Toronto |
29 min |
+ 50 s |
18 km/h |
4. |
Mediolan |
28 min 50 s |
+ 20 s |
17 km/h |
5. |
Lima |
28 min 30 s |
+ 1 min 20 s |
17 km/h |
6. |
Bengaluru |
28 min 10 s |
- 1 min |
18 km/h |
7. |
Pune |
27 min 50 s |
+ 30 s |
19 km/h |
8. |
Bukareszt |
27 min 40 s |
+ 20 s |
17 km/h |
9. |
Manila |
27 min 20 s |
+ 20 s |
19 km/h |
10. |
Bruksela |
27 min |
+ 20 s |
18 km/h |
Ranking dla całych obszarów metropolii:
Miejsce na świecie |
Miasto (cały obszar) |
Śr. czas przejazdu 10 km |
Zmiana r/r |
Śr. V w godzinach szczytu |
1. |
Manila |
25 min 30 s |
+ 50 s |
19 km/h |
2. |
Lima |
24 min 20 s |
+ 30 s |
20 km/h |
3. |
Bengaluru |
23 min 50 s |
- 40 s |
21 km/h |
4. |
Sapporo |
23 min 30 s |
- 50 s |
23 km/h |
5. |
Bogota |
23 min 30 s |
- 1 min 10 s |
20 km/h |
6. |
Taichung |
22 min 30 s |
- 10 s |
24 km/h |
7. |
Mumbai |
22 min 30 s |
- 20 s |
23 km/h |
8. |
Kaohsiung |
22 min 20 s |
+ 20 s |
24 km/h |
9. |
Pune |
22 min 10 s |
0 s |
23 km/h |
10. |
Nagoja |
22 min 10 s |
0 s |
24 km/h |
Pozostaje jeszcze pytanie, w których miastach na świecie jeździ się najlepiej? Oczywiście są to aglomeracje w Stanach Zjednoczonych. Miejsca 325-387 zajmują niemal wyłącznie miasta w USA, z kilkoma wyjątkami w Arabii Saudyjskiej, Katarze czy Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Są to miasta zbudowane często od podstaw z myślą o poruszaniu się samochodem. Co również rzuca się w oczy: w rankingu nie uwzględniono miast w Chinach. Pełne wyniki i interaktywne infografiki znajdziecie na stronie tomtom.com/traffic-index.