Wypuszczają niedoróbki. Jedna firma "bryluje". Kierowcy zaskoczeni

Mechanik, warsztat, naprawa auta
Mechanik, warsztat, naprawa auta
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe, Newspress
Błażej Buliński

01.02.2023 | aktual.: 04.02.2023 11:35

W 2022 roku producenci samochodów ogłosili w Unii Europejskiej łącznie 207 akcji serwisowych, które dotyczyły 209 modeli aut. Na czele rankingu stoi niemiecka marka premium. Co te dane mówią o niezawodności samochodów?

Jak wynika z danych opublikowanych przez portal car-recalls.eu, po kilku latach wzrostów liczby wezwań aut do serwisów, trend w ubiegłym roku się odwrócił. Podczas gdy w poprzednich latach producenci samochodów ogłaszali w Europie średnio nawet 350 kampanii serwisowych rocznie, w 2022 r. liczba ta spadła do 207.

W rankingu ponownie niechlubne pierwsze miejsce zajął Mercedes: w ubiegłym roku do serwisu musiał wezwać właścicieli aż 24 modeli, niektórych nawet kilkukrotnie, akcji zgłosił łącznie 39. Dużo? Rok 2021 r. marka z gwiazdą zamknęła liczbą aż 67 kampanii przywoławczych. Peugeot wzywał w 2022 r. łącznie 15 razy, co daje mu pozycję wicelidera (w 2021 r. 16 akcji "wystarczyło" jeszcze na siódme miejsce). Podium zamyka Volkswagen z 14 kampaniami, który rok wcześniej zajął drugie miejsce z wynikiem 25 akcji.

Pozycje wszystkich 37 marek prezentujemy w galerii pod artykułem. W 2022 r. przed koniecznością przeprowadzenia kampanii serwisowej w Unii Europejskiej ustrzegło się osiem marek: Alfa Romeo, Alpina, Cadillac, Chevrolet, Infiniti, Smart, SsangYong i Subaru.

Dane dostarczają sami producenci – bo muszą

Dane gromadzone przez portal car-recalls.eu pochodzą z ogólnodostępnego unijnego systemu RAPEX (Rapid Exchange of Information System), który informuje o produktach potencjalnie zagrażających życiu lub zdrowiu konsumentów w UE. Producenci samochodów są zobowiązani powiadamiać stosowne dyrekcje generalne Komisji Europejskiej, gdy wykryją w swoich modelach usterkę, która może mieć wpływ na bezpieczeństwo użytkowania auta bądź zagraża środowisku.

Nie oznacza to, że wszystkie przypadki są w równym stopniu niebezpieczne i muszą od razu prowadzić do nieszczęścia, jeśli właściciel natychmiast nie stawi się w serwisie w celu usunięcia usterki. Ranking nie wyrokuje o niezawodności aut danych marek, ani też o drastyczności konsekwencji, jeśli wada nie zostanie naprawiona. Liczba akcji serwisowych może z jednej strony wskazywać, jak starannie producenci badają swoje rozwiązania przed wprowadzeniem ich do produkcji i jak dokładnie kontrolują jakość wytwarzania. Z drugiej strony informuje, jak sumiennie przyznają się do popełnienia błędu i gotowości naprawienia go. W interesie zarówno producenta, jak i konsumenta jest jak najszybsze wychwycenie i usunięcie wady.

Czy auta produkowane w 2022 roku były lepsze od tych z 2021?

Trudno jednoznacznie stwierdzić, czy producenci w 2022 r. rzeczywiście znacząco poprawili jakość swoich samochodów. Należy pamiętać, że akcje serwisowe ogłaszane w danym roku nie dotyczą tylko obecnie produkowanych modeli, ale też wcześniejszych generacji czy nawet już nieprodukowanych aut, w których usterka wyszła na jaw po wielu latach.

W 2022 r. mogło być tak, że po prostu akurat rzadziej wykrywano przypadki zagrażające życiu i zdrowiu, a wady wpływające "tylko" na komfort użytkowania, trwałość czy estetykę bywały częstsze – ale te nie muszą być publicznie ogłaszane. Bieżące aktualizacje oprogramowania czy wymiany mniej istotnych elementów często odbywają się nawet bez wiedzy klientów, np. podczas przeglądów gwarancyjnych. Zalecenia określane w tzw. Technical Service Bulletins wysyłanych przez producentów do sieci ASO nie są rejestrowane przez publiczne instytucje.

Nikt, kto kupuje nowy samochód, nie chce odwiedzać serwisu niedługo po wyjechaniu z salonu. A już na pewno wtedy, kiedy oznacza to brak możliwości korzystania z auta przez dłuższy czas. Każda nieplanowana wizyta w warsztacie to kłopot. I nawet jeśli to producent ponosi koszty naprawy, dla użytkownika taka sytuacja i tak może być niedogodna.

Przy obecnym stopniu komplikacji aut, tysiącach części dostarczanych przez setki poddostawców prawdopodobieństwo wystąpienia błędu konstrukcyjnego, materiałowego czy ludzkiego (np. podczas montażu elementu w fabryce) jest spore. Zarazem z uwagi na modułowe platformy, częste stosowanie przez producentów wspólnych części dla kilku modeli, efekt skali problemu robi się automatycznie większy, gdy dotyczy elementu szeroko występującego. Marki, które mają rozbudowaną paletę modelową, z reguły ogłaszają też więcej akcji serwisowych – ale wcale nie muszą być tymi, które produkują gorsze, bardziej zawodne auta.

1 / 37

Polestar – miejsce 37.

Polestar 1
Polestar 1© Materiały prasowe, Polestar

Liczba akcji serwisowych: 1. Liczba dotkniętych modeli: 1 (Polestar 1). Miejsce w rankingu w roku 2021: Polestar nie był notowany.

2 / 37

Nissan – miejsce 36.

Nissan GT-R
Nissan GT-R© Autokult | Konrad Skura

Liczba akcji serwisowych: 1. Liczba dotkniętych modeli: 1 (GT-R). Miejsce w rankingu w roku 2021: 22.

3 / 37

Mitsubishi – miejsce 35.

Mitsubishi Fuso Canter
Mitsubishi Fuso Canter© Materiały prasowe, Mitsubishi

Liczba akcji serwisowych: 1. Liczba dotkniętych modeli: 1 (Fuso Canter). Miejsce w rankingu w roku 2021: 18.

4 / 37

Lamborghini – miejsce 35.

Lamborghini Countach LPI 800-4
Lamborghini Countach LPI 800-4© Lamborghini, Materiały prasowe

Liczba akcji serwisowych: 1. Liczba dotkniętych modeli: 1 (Countach LPI 800-4). Miejsce w rankingu w roku 2021: 28.

5 / 37

Dacia – miejsce 34.

Dacia Spring
Dacia Spring© Autokult | Filip Buliński

Liczba akcji serwisowych: 1. Liczba dotkniętych modeli: 1 (Spring). Miejsce w rankingu w roku 2021: 22.

6 / 37

Bugatti – miejsce 32.

Bugatti Chiron Pur Sport – drift
Bugatti Chiron Pur Sport – drift© Bugatti, Materiały prasowe

Liczba akcji serwisowych: 1. Liczba dotkniętych modeli: 1 (Chiron Pur Sport). Miejsce w rankingu w roku 2021: 38.

7 / 37

Bentley – miejsce 31.

Range Rover (2022) vs Bentley Bentayga S (2022) vs Mercedes-Maybach GLS 600 (2022)
Range Rover (2022) vs Bentley Bentayga S (2022) vs Mercedes-Maybach GLS 600 (2022)© Autokult | Konrad Skura

Liczba akcji serwisowych: 1. Liczba dotkniętych modeli: 1 (Bentayga). Miejsce w rankingu w roku 2021: 28.

8 / 37

Ferrari – miejsce 30.

Ferrari 488 GTB
Ferrari 488 GTB© Ferrari, Materiały prasowe

Liczba akcji serwisowych: 1. Liczba dotkniętych modeli: 2 (488 GTB, 458 Italia). Miejsce w rankingu w roku 2021: 38.

9 / 37

MINI – miejsce 29.

MINI John Cooper Works Cabrio
MINI John Cooper Works Cabrio© MINI, Materiały prasowe | Bernhard Filser

Liczba akcji serwisowych: 1. Liczba dotkniętych modeli: 4 (Cooper, Clubman, Countryman, Cabrio). Miejsce w rankingu w roku 2021: 41.

10 / 37

Tesla – miejsce 28.

Tesla Model 3
Tesla Model 3© Autokult | Michał Zieliński

Liczba akcji serwisowych: 2. Liczba dotkniętych modeli: 3 (Model 3, Model S, Model Y). Miejsce w rankingu w roku 2021: 22.

11 / 37

Porsche – miejsce 27.

Porsche Cayenne S Platinum Edition (2022)
Porsche Cayenne S Platinum Edition (2022)© Autokult | Maciej Skrzyński

Liczba akcji serwisowych: 2. Liczba dotkniętych modeli: 3 (911, Cayenne, Taycan). Miejsce w rankingu w roku 2021: 8.

12 / 37

Lexus – miejsce 26.

Lexus NX 350h
Lexus NX 350h© Autokult | Marcin Łobodziński

Liczba akcji serwisowych: 2. Liczba dotkniętych modeli: 4 (IS, GS, NX, RC). Miejsce w rankingu w roku 2021: 33.

13 / 37

Jeep – miejsce 25.

Jeep Renegade Trailhawk
Jeep Renegade Trailhawk© Jeep, Materiały prasowe

Liczba akcji serwisowych: 2. Liczba dotkniętych modeli: 4 (Renegade, Compass, Grand Cherokee, Grand Wagoneer). Miejsce w rankingu w roku 2021: 16.

14 / 37

Jaguar – miejsce 24.

Jaguar F-Type R Convertible
Jaguar F-Type R Convertible© Autokult | Maciej Skrzyński

Liczba akcji serwisowych: 2. Liczba dotkniętych modeli: 4 (F-Pace, F-Type, XE, XF). Miejsce w rankingu w roku 2021: 32.

15 / 37

Honda – miejsce 23.

Honda Civic 2008
Honda Civic 2008© Honda, Materiały prasowe

Liczba akcji serwisowych: 2. Liczba dotkniętych modeli: 4 (Accord 2005-2014, Civic 2005-2014). Miejsce w rankingu w roku 2021: 34.

16 / 37

Suzuki – miejsce 22.

Suzuki Vitara
Suzuki Vitara© Materiały prasowe | Suzuki

Liczba akcji serwisowych: 2. Liczba dotkniętych modeli: 5 (Baleno, Ignis, Swift, SX-4 S-Cross, Vitara). Miejsce w rankingu w roku 2021: 28.

17 / 37

Volvo – miejsce 21.

volvo
volvo© Materiały prasowe

Liczba akcji serwisowych: 2. Liczba dotkniętych modeli: 7 (S60, V60, S90, V90, XC40, XC60, XC90). Miejsce w rankingu w roku 2021: 9.

18 / 37

Dodge – miejsce 20.

Dodge Durango
Dodge Durango© Dodge, Materiały prasowe

Liczba akcji serwisowych: 3. Liczba dotkniętych modeli: 2 (Durango, RAM). Miejsce w rankingu w roku 2021: 19.

19 / 37

Renault – miejsce 19.

Renault Arkana
Renault Arkana© WP | Marcin Łobodziński

Liczba akcji serwisowych: 3. Liczba dotkniętych modeli: 3 (Arkana, Master, Zoe). Miejsce w rankingu w roku 2021: 16.

20 / 37

Maserati – miejsce 18.

Maserati Ghibli Hybrid
Maserati Ghibli Hybrid© Maserati, Materiały prasowe | LORENZO MARCINNO

Liczba akcji serwisowych: 3. Liczba dotkniętych modeli: 4 (Ghibli, Levante, MC20, Quattroporte). Miejsce w rankingu w roku 2021: 41.

21 / 37

Skoda – miejsce 17.

Skoda Superb
Skoda Superb © WP | Marcin Łobodziński

Liczba akcji serwisowych: 3. Liczba dotkniętych modeli: 4 (Fabia, Kodiaq, Octavia, Superb). Miejsce w rankingu w roku 2021: 20.

22 / 37

Seat i Cupra – miejsce 16.

Cupra Leon
Cupra Leon© Autokult | Filip Buliński

Liczba akcji serwisowych: 3. Liczba dotkniętych modeli: 5 (Leon, Tarraco, Cupra Ateca, Cupra Formentor, Cupra Leon). Miejsce w rankingu w roku 2021: 26.

23 / 37

Fiat – miejsce 15.

Fiat 500
Fiat 500© Materiały prasowe | Fiat

Liczba akcji serwisowych: 5. Liczba dotkniętych modeli: 4 (500, Tipo, Scudo, Ducato). Miejsce w rankingu w roku 2021: 13.

24 / 37

Audi – miejsce 14.

Audi A5
Audi A5© Autokult | Maciej Rowiński

Liczba akcji serwisowych: 5. Liczba dotkniętych modeli: 12 (A3, A4, A5, A6, A7, A8, Q3, Q5, Q7, Q8, TT, e-tron). Miejsce w rankingu w roku 2021: 4.

25 / 37

Hyundai – miejsce 13.

Hyundai Ioniq
Hyundai Ioniq© WP | Marcin Łobodziński

Liczba akcji serwisowych: 1. Liczba dotkniętych modeli: 7 (Ioniq, Ioniq 5, i10, i30, ix35, Kona, Santa Fe). Miejsce w rankingu w roku 2021: 12.

26 / 37

Mazda – miejsce 12.

Mazda CX-5 (2017)
Mazda CX-5 (2017)© Materiały prasowe, Mazda

Liczba akcji serwisowych: 6. Liczba dotkniętych modeli: 9 (2, 3, 5, 6, CX-3, CX-5, CX-7, CX-9, MX-5). Miejsce w rankingu w roku 2021: 15.

27 / 37

Land Rover

Land Rover Range Rover SE LWB
Land Rover Range Rover SE LWB© Land Rover, Materiały prasowe

Liczba akcji serwisowych: 7. Liczba dotkniętych modeli: 4 (Defender, Discovery, Range Rover, Range Rover Velar). Miejsce w rankingu w roku 2021: 14.

28 / 37

Kia – miejsce 10.

Kia Ceed
Kia Ceed© Materiały prasowe | Kia

Liczba akcji serwisowych: 7. Liczba dotkniętych modeli: 7 (Ceed, EV6, ProCeed, Sorento, Soul, XCeed, Carnival). Miejsce w rankingu w roku 2021: 21.

29 / 37

DS Automobiles – miejsce 9.

DS4 
Victor Jon Goico // Studio Goico
DS4 Victor Jon Goico // Studio Goico© DS | Victor Jon Goico // Studio Goico

Liczba akcji serwisowych: 8. Liczba dotkniętych modeli: 3 (DS3, DS4, DS7 Crossback). Miejsce w rankingu w roku 2021: marka nie była notowana.

30 / 37

BMW – miejsce 8.

BMW serii 3 (2022)
BMW serii 3 (2022)© BMW, Materiały prasowe | Fabian Kirchbauer

Liczba akcji serwisowych: 8. Liczba dotkniętych modeli: 12 (seria 2 Active Tourer, Seria 2 Gran Tourer, seria 3, X1, X2, X5, X7, i3, i4, i7, iX, iX1). Miejsce w rankingu w roku 2021: 6.

31 / 37

Ford – miejsce 7.

Ford Kuga (2020)
Ford Kuga (2020)© Ford, Materiały prasowe

Liczba akcji serwisowych: 10. Liczba dotkniętych modeli: 7 (Explorer, Focus, Kuga, Mustang, Ranger, Transit, Everest). Miejsce w rankingu w roku 2021: 11.

32 / 37

Citroen – miejsce 6.

Citroen Berlingo
Citroen Berlingo© Citroen, Materiały prasowe

Liczba akcji serwisowych: 11. Liczba dotkniętych modeli: 10 (Berlingo, C3, C4, C4 Cactus, C4 Picasso, C5, C5 Aircross, C-Elysee, Jumpy, Spacetourer). Miejsce w rankingu w roku 2021: 3.

33 / 37

Opel – miejsce 5.

Opel Astra (2022)
Opel Astra (2022)© Materiały prasowe, Opel | Thorsten Weigl

Liczba akcji serwisowych: 12. Liczba dotkniętych modeli: 10 (Astra, Cascada, Combo, Crosa, Grandland, Insignia, Meriva, Mokka, Vivaro, Zafira). Miejsce w rankingu w roku 2021: 5.

34 / 37

Toyota – miejsce 4.

Toyota C-HR (2020)
Toyota C-HR (2020)© Materiały prasowe

Liczba akcji serwisowych: 14. Liczba dotkniętych modeli: 10 (Avensis, Aygo, bZ4X, C-HR, Camry, Highlander, ProAce, RAV4, Tundra, Yaris). Miejsce w rankingu w roku 2021: 9.

35 / 37

Volkswagen – miejsce 3.

Volkswagen Arteon
Volkswagen Arteon© Materiały prasowe, Volkswagen

Liczba akcji serwisowych: 14. Liczba dotkniętych modeli: 12 (Arteon, Caddy, Crafter, Fox, Golf, Passat, Polo, T-Roc, Tiguan, Touran, Transporter/Multivan, T7). Miejsce w rankingu w roku 2021: 2.

36 / 37

Peugeot – miejsce 2.

Peugeot 208
Peugeot 208© Materiały prasowe, Peugeot

Liczba akcji serwisowych: 15. Liczba dotkniętych modeli: 10 (208, 2008, 301, 308, 3008, 508, 5008, Expert, Rifter, Traveller). Miejsce w rankingu w roku 2021: 7.

37 / 37

Mercedes – miejsce 1.

Mercedes klasy S, V 223, 2020
Mercedes klasy S, V 223, 2020© Materiały prasowe, Mercedes-Benz

Liczba akcji serwisowych: 39. Liczba dotkniętych modeli: 24 (Klasa A, AMG-GT, Klasa B, Klasa C, CLA, CLS, Klasa E, EQB, EQC, EQE, EQS, Klasa G, GL, GLA, GLB, GLC, GLE, GLS, ML, Klasa R, klasa S, SL, Sprinter, klasa V/Vito). Miejsce w rankingu w roku 2021: 1.

Źródło artykułu:WP Autokult
akcje serwisowemercedesPeugeot
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (6)