Wypuszczają niedoróbki. Jedna firma "bryluje". Kierowcy zaskoczeni
01.02.2023 | aktual.: 04.02.2023 11:35
W 2022 roku producenci samochodów ogłosili w Unii Europejskiej łącznie 207 akcji serwisowych, które dotyczyły 209 modeli aut. Na czele rankingu stoi niemiecka marka premium. Co te dane mówią o niezawodności samochodów?
Jak wynika z danych opublikowanych przez portal car-recalls.eu, po kilku latach wzrostów liczby wezwań aut do serwisów, trend w ubiegłym roku się odwrócił. Podczas gdy w poprzednich latach producenci samochodów ogłaszali w Europie średnio nawet 350 kampanii serwisowych rocznie, w 2022 r. liczba ta spadła do 207.
W rankingu ponownie niechlubne pierwsze miejsce zajął Mercedes: w ubiegłym roku do serwisu musiał wezwać właścicieli aż 24 modeli, niektórych nawet kilkukrotnie, akcji zgłosił łącznie 39. Dużo? Rok 2021 r. marka z gwiazdą zamknęła liczbą aż 67 kampanii przywoławczych. Peugeot wzywał w 2022 r. łącznie 15 razy, co daje mu pozycję wicelidera (w 2021 r. 16 akcji "wystarczyło" jeszcze na siódme miejsce). Podium zamyka Volkswagen z 14 kampaniami, który rok wcześniej zajął drugie miejsce z wynikiem 25 akcji.
Pozycje wszystkich 37 marek prezentujemy w galerii pod artykułem. W 2022 r. przed koniecznością przeprowadzenia kampanii serwisowej w Unii Europejskiej ustrzegło się osiem marek: Alfa Romeo, Alpina, Cadillac, Chevrolet, Infiniti, Smart, SsangYong i Subaru.
Zobacz także
Dane dostarczają sami producenci – bo muszą
Dane gromadzone przez portal car-recalls.eu pochodzą z ogólnodostępnego unijnego systemu RAPEX (Rapid Exchange of Information System), który informuje o produktach potencjalnie zagrażających życiu lub zdrowiu konsumentów w UE. Producenci samochodów są zobowiązani powiadamiać stosowne dyrekcje generalne Komisji Europejskiej, gdy wykryją w swoich modelach usterkę, która może mieć wpływ na bezpieczeństwo użytkowania auta bądź zagraża środowisku.
Nie oznacza to, że wszystkie przypadki są w równym stopniu niebezpieczne i muszą od razu prowadzić do nieszczęścia, jeśli właściciel natychmiast nie stawi się w serwisie w celu usunięcia usterki. Ranking nie wyrokuje o niezawodności aut danych marek, ani też o drastyczności konsekwencji, jeśli wada nie zostanie naprawiona. Liczba akcji serwisowych może z jednej strony wskazywać, jak starannie producenci badają swoje rozwiązania przed wprowadzeniem ich do produkcji i jak dokładnie kontrolują jakość wytwarzania. Z drugiej strony informuje, jak sumiennie przyznają się do popełnienia błędu i gotowości naprawienia go. W interesie zarówno producenta, jak i konsumenta jest jak najszybsze wychwycenie i usunięcie wady.
Czy auta produkowane w 2022 roku były lepsze od tych z 2021?
Trudno jednoznacznie stwierdzić, czy producenci w 2022 r. rzeczywiście znacząco poprawili jakość swoich samochodów. Należy pamiętać, że akcje serwisowe ogłaszane w danym roku nie dotyczą tylko obecnie produkowanych modeli, ale też wcześniejszych generacji czy nawet już nieprodukowanych aut, w których usterka wyszła na jaw po wielu latach.
W 2022 r. mogło być tak, że po prostu akurat rzadziej wykrywano przypadki zagrażające życiu i zdrowiu, a wady wpływające "tylko" na komfort użytkowania, trwałość czy estetykę bywały częstsze – ale te nie muszą być publicznie ogłaszane. Bieżące aktualizacje oprogramowania czy wymiany mniej istotnych elementów często odbywają się nawet bez wiedzy klientów, np. podczas przeglądów gwarancyjnych. Zalecenia określane w tzw. Technical Service Bulletins wysyłanych przez producentów do sieci ASO nie są rejestrowane przez publiczne instytucje.
Nikt, kto kupuje nowy samochód, nie chce odwiedzać serwisu niedługo po wyjechaniu z salonu. A już na pewno wtedy, kiedy oznacza to brak możliwości korzystania z auta przez dłuższy czas. Każda nieplanowana wizyta w warsztacie to kłopot. I nawet jeśli to producent ponosi koszty naprawy, dla użytkownika taka sytuacja i tak może być niedogodna.
Przy obecnym stopniu komplikacji aut, tysiącach części dostarczanych przez setki poddostawców prawdopodobieństwo wystąpienia błędu konstrukcyjnego, materiałowego czy ludzkiego (np. podczas montażu elementu w fabryce) jest spore. Zarazem z uwagi na modułowe platformy, częste stosowanie przez producentów wspólnych części dla kilku modeli, efekt skali problemu robi się automatycznie większy, gdy dotyczy elementu szeroko występującego. Marki, które mają rozbudowaną paletę modelową, z reguły ogłaszają też więcej akcji serwisowych – ale wcale nie muszą być tymi, które produkują gorsze, bardziej zawodne auta.
Polestar – miejsce 37.
Liczba akcji serwisowych: 1. Liczba dotkniętych modeli: 1 (Polestar 1). Miejsce w rankingu w roku 2021: Polestar nie był notowany.
Nissan – miejsce 36.
Liczba akcji serwisowych: 1. Liczba dotkniętych modeli: 1 (GT-R). Miejsce w rankingu w roku 2021: 22.
Mitsubishi – miejsce 35.
Liczba akcji serwisowych: 1. Liczba dotkniętych modeli: 1 (Fuso Canter). Miejsce w rankingu w roku 2021: 18.
Lamborghini – miejsce 35.
Liczba akcji serwisowych: 1. Liczba dotkniętych modeli: 1 (Countach LPI 800-4). Miejsce w rankingu w roku 2021: 28.
Dacia – miejsce 34.
Liczba akcji serwisowych: 1. Liczba dotkniętych modeli: 1 (Spring). Miejsce w rankingu w roku 2021: 22.
Bugatti – miejsce 32.
Liczba akcji serwisowych: 1. Liczba dotkniętych modeli: 1 (Chiron Pur Sport). Miejsce w rankingu w roku 2021: 38.
Bentley – miejsce 31.
Liczba akcji serwisowych: 1. Liczba dotkniętych modeli: 1 (Bentayga). Miejsce w rankingu w roku 2021: 28.
Ferrari – miejsce 30.
Liczba akcji serwisowych: 1. Liczba dotkniętych modeli: 2 (488 GTB, 458 Italia). Miejsce w rankingu w roku 2021: 38.
MINI – miejsce 29.
Liczba akcji serwisowych: 1. Liczba dotkniętych modeli: 4 (Cooper, Clubman, Countryman, Cabrio). Miejsce w rankingu w roku 2021: 41.
Tesla – miejsce 28.
Liczba akcji serwisowych: 2. Liczba dotkniętych modeli: 3 (Model 3, Model S, Model Y). Miejsce w rankingu w roku 2021: 22.
Porsche – miejsce 27.
Liczba akcji serwisowych: 2. Liczba dotkniętych modeli: 3 (911, Cayenne, Taycan). Miejsce w rankingu w roku 2021: 8.
Lexus – miejsce 26.
Liczba akcji serwisowych: 2. Liczba dotkniętych modeli: 4 (IS, GS, NX, RC). Miejsce w rankingu w roku 2021: 33.
Jeep – miejsce 25.
Liczba akcji serwisowych: 2. Liczba dotkniętych modeli: 4 (Renegade, Compass, Grand Cherokee, Grand Wagoneer). Miejsce w rankingu w roku 2021: 16.
Jaguar – miejsce 24.
Liczba akcji serwisowych: 2. Liczba dotkniętych modeli: 4 (F-Pace, F-Type, XE, XF). Miejsce w rankingu w roku 2021: 32.
Honda – miejsce 23.
Liczba akcji serwisowych: 2. Liczba dotkniętych modeli: 4 (Accord 2005-2014, Civic 2005-2014). Miejsce w rankingu w roku 2021: 34.
Suzuki – miejsce 22.
Liczba akcji serwisowych: 2. Liczba dotkniętych modeli: 5 (Baleno, Ignis, Swift, SX-4 S-Cross, Vitara). Miejsce w rankingu w roku 2021: 28.
Volvo – miejsce 21.
Liczba akcji serwisowych: 2. Liczba dotkniętych modeli: 7 (S60, V60, S90, V90, XC40, XC60, XC90). Miejsce w rankingu w roku 2021: 9.
Dodge – miejsce 20.
Liczba akcji serwisowych: 3. Liczba dotkniętych modeli: 2 (Durango, RAM). Miejsce w rankingu w roku 2021: 19.
Renault – miejsce 19.
Liczba akcji serwisowych: 3. Liczba dotkniętych modeli: 3 (Arkana, Master, Zoe). Miejsce w rankingu w roku 2021: 16.
Maserati – miejsce 18.
Liczba akcji serwisowych: 3. Liczba dotkniętych modeli: 4 (Ghibli, Levante, MC20, Quattroporte). Miejsce w rankingu w roku 2021: 41.
Skoda – miejsce 17.
Liczba akcji serwisowych: 3. Liczba dotkniętych modeli: 4 (Fabia, Kodiaq, Octavia, Superb). Miejsce w rankingu w roku 2021: 20.
Seat i Cupra – miejsce 16.
Liczba akcji serwisowych: 3. Liczba dotkniętych modeli: 5 (Leon, Tarraco, Cupra Ateca, Cupra Formentor, Cupra Leon). Miejsce w rankingu w roku 2021: 26.
Fiat – miejsce 15.
Liczba akcji serwisowych: 5. Liczba dotkniętych modeli: 4 (500, Tipo, Scudo, Ducato). Miejsce w rankingu w roku 2021: 13.
Audi – miejsce 14.
Liczba akcji serwisowych: 5. Liczba dotkniętych modeli: 12 (A3, A4, A5, A6, A7, A8, Q3, Q5, Q7, Q8, TT, e-tron). Miejsce w rankingu w roku 2021: 4.
Hyundai – miejsce 13.
Liczba akcji serwisowych: 1. Liczba dotkniętych modeli: 7 (Ioniq, Ioniq 5, i10, i30, ix35, Kona, Santa Fe). Miejsce w rankingu w roku 2021: 12.
Mazda – miejsce 12.
Liczba akcji serwisowych: 6. Liczba dotkniętych modeli: 9 (2, 3, 5, 6, CX-3, CX-5, CX-7, CX-9, MX-5). Miejsce w rankingu w roku 2021: 15.
Land Rover
Liczba akcji serwisowych: 7. Liczba dotkniętych modeli: 4 (Defender, Discovery, Range Rover, Range Rover Velar). Miejsce w rankingu w roku 2021: 14.
Kia – miejsce 10.
Liczba akcji serwisowych: 7. Liczba dotkniętych modeli: 7 (Ceed, EV6, ProCeed, Sorento, Soul, XCeed, Carnival). Miejsce w rankingu w roku 2021: 21.
DS Automobiles – miejsce 9.
Liczba akcji serwisowych: 8. Liczba dotkniętych modeli: 3 (DS3, DS4, DS7 Crossback). Miejsce w rankingu w roku 2021: marka nie była notowana.
BMW – miejsce 8.
Liczba akcji serwisowych: 8. Liczba dotkniętych modeli: 12 (seria 2 Active Tourer, Seria 2 Gran Tourer, seria 3, X1, X2, X5, X7, i3, i4, i7, iX, iX1). Miejsce w rankingu w roku 2021: 6.
Ford – miejsce 7.
Liczba akcji serwisowych: 10. Liczba dotkniętych modeli: 7 (Explorer, Focus, Kuga, Mustang, Ranger, Transit, Everest). Miejsce w rankingu w roku 2021: 11.
Citroen – miejsce 6.
Liczba akcji serwisowych: 11. Liczba dotkniętych modeli: 10 (Berlingo, C3, C4, C4 Cactus, C4 Picasso, C5, C5 Aircross, C-Elysee, Jumpy, Spacetourer). Miejsce w rankingu w roku 2021: 3.
Opel – miejsce 5.
Liczba akcji serwisowych: 12. Liczba dotkniętych modeli: 10 (Astra, Cascada, Combo, Crosa, Grandland, Insignia, Meriva, Mokka, Vivaro, Zafira). Miejsce w rankingu w roku 2021: 5.
Toyota – miejsce 4.
Liczba akcji serwisowych: 14. Liczba dotkniętych modeli: 10 (Avensis, Aygo, bZ4X, C-HR, Camry, Highlander, ProAce, RAV4, Tundra, Yaris). Miejsce w rankingu w roku 2021: 9.
Volkswagen – miejsce 3.
Liczba akcji serwisowych: 14. Liczba dotkniętych modeli: 12 (Arteon, Caddy, Crafter, Fox, Golf, Passat, Polo, T-Roc, Tiguan, Touran, Transporter/Multivan, T7). Miejsce w rankingu w roku 2021: 2.
Peugeot – miejsce 2.
Liczba akcji serwisowych: 15. Liczba dotkniętych modeli: 10 (208, 2008, 301, 308, 3008, 508, 5008, Expert, Rifter, Traveller). Miejsce w rankingu w roku 2021: 7.
Mercedes – miejsce 1.
Liczba akcji serwisowych: 39. Liczba dotkniętych modeli: 24 (Klasa A, AMG-GT, Klasa B, Klasa C, CLA, CLS, Klasa E, EQB, EQC, EQE, EQS, Klasa G, GL, GLA, GLB, GLC, GLE, GLS, ML, Klasa R, klasa S, SL, Sprinter, klasa V/Vito). Miejsce w rankingu w roku 2021: 1.