Qoros 3 nie podbije Europy...

Chiński producent samochodów Qoros zamierzał podbić Europę, a nawet świat, ale musiał zrezygnować z ekspansji.

Obraz
Marcin Łobodziński

Qoros z izraelskim kapitałem postanowił przełożyć ekspansję i skupić się tylko na rynku chińskim. Po prezentacji nieźle wyglądającego kompaktu Qoros 3 i nie gorzej wyglądającego, bazującego na nim crossovera otwarto pierwszy salon w Europie, a konkretnie na Słowacji w Bratysławie. Dystrybucją zajmowała się holenderska firma AutoBinck. Plany były ambitne, ale najwyraźniej marka nie wstrzeliła się ze swoim modelem w potrzeby klientów, ponieważ w zeszłym roku salon opuściło jedynie 51 samochodów.

Co ciekawe, Qoros 3 nie jest samochodem złym. Głównym stylistą pracującym nad tym modelem był Niemiec Volker Hilebrand, były szef designerów Mini. Za rozwój techniczny odpowiadał Klaus Schmidt, który w przeszłości zajmował się projektowaniem podwozi do BMW. Platformę auta zaprojektowała firma Magna Steyr, a produkcję silników powierzono austriackiemu producentowi AVL. Qoros 3 ma bogate wyposażenie, a w przeciwieństwie do wielu chińskich produktów, ten przeszedł test zderzeniowy Euro NCAP z wynikiem pięciogwiazdkowym. Co zatem było przyczyną wycofania się z europejskiej ekspansji? Na pewno problemy finansowe, takie jest stanowisko firmy, ale nie tylko.

Obraz

Niestety Qoros nie jest w stanie zrobić nic, by chińskie produkty były dobrze postrzegane w Europie. Inna sprawa, że marka jest kompletnie nieznana. Ten sam problem ma na przykład koreański SsangYong, który mimo bardzo długiego stażu w Europie, nie cieszy się dużym popytem na swoje produkty. Kolejnym problemem jest stosunkowo wysoka cena, sięgająca na Słowacji 20 tys. euro. O ile dla uznanych produktów znanych marek przy takim poziomie wyposażenia kompakt mógłby się sprzedawać, o tyle produkt chiński zawsze kojarzy się właśnie z niską ceną.

Prawdą jest też, że Qoros jest w ogromnych tarapatach finansowych. W zeszłym roku zanotował stratę na poziomie 305 mln euro.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀