Przyczyny krzywienia się tarcz hamulcowych

Krzywe tarcze hamulcowe objawiają się odczuwalnymi wibracjami samochodu podczas hamowania. Czuć je zwłaszcza na kierownicy. Przyczyn takiego stanu rzeczy może być kilka.

Tarcze hamulcowe jest łatwiej pokrzywić, niż może się wydawaćTarcze hamulcowe jest łatwiej pokrzywić, niż może się wydawać
Źródło zdjęć: © fot. Rafał Warecki
Marcin Łobodziński

Najczęściej podawaną przyczyną uszkodzenia tarcz hamulcowych polegającą na ich skrzywieniu (zwichrowaniu) jest ich szok termiczny wywołany przez wodę.

Dzieje się tak podczas jazdy w deszczu i szybkiego przejazdu przez kałużę z rozgrzanymi tarczami, ale także podczas mycia auta na myjni bezdotykowej, zaraz po jeździe, zanim tarcze wystygną. Tarcze mogą ulec również deformacji w wyniku nieustannie wysokiej temperatury wytwarzanej przez zapieczony zacisk hamulcowy. Jednak nie tylko temperatura jest przyczyną takich problemów.

Często banalnym źródłem deformacji tarczy hamulcowych jest nieprawidłowy montaż. Wystarczy, że mechanik nie oczyści dokładnie powierzchni piasty, do której przylega tarcza i ma prawo się ona skrzywić. Innym problemem związanym z samą piastą jest jej kondycja techniczna.

Niekiedy już same piasty mogą mieć tzw. bicie, na przykład w wyniku długotrwałej jazdy z krzywymi tarczami hamulcowymi lub uderzenia kołem w krawężnik. Piastę taką należy wymienić.

Jedną z częstych przyczyn powstawiania bicia na tarczy hamulcowej jest także niska jakość produktu. Rzadziej zdarza się oderwanie części klocka hamulcowego, co powoduje nierównomierne zużycie tarczy, a w dalszej konsekwencji również bicie. To z kolei będzie generowało efekt podobny do skrzywienia tarczy hamulcowej. Bardzo rzadko zdarza się, by na skrzywienie tarczy wpływał luz na łożysku koła, nieco częściej natomiast niewyważenie kół.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony