Przyczyny krzywienia się tarcz hamulcowych

Krzywe tarcze hamulcowe objawiają się odczuwalnymi wibracjami samochodu podczas hamowania. Czuć je zwłaszcza na kierownicy. Przyczyn takiego stanu rzeczy może być kilka.

Tarcze hamulcowe jest łatwiej pokrzywić, niż może się wydawaćTarcze hamulcowe jest łatwiej pokrzywić, niż może się wydawać
Źródło zdjęć: © fot. Rafał Warecki
Marcin Łobodziński

Najczęściej podawaną przyczyną uszkodzenia tarcz hamulcowych polegającą na ich skrzywieniu (zwichrowaniu) jest ich szok termiczny wywołany przez wodę.

Dzieje się tak podczas jazdy w deszczu i szybkiego przejazdu przez kałużę z rozgrzanymi tarczami, ale także podczas mycia auta na myjni bezdotykowej, zaraz po jeździe, zanim tarcze wystygną. Tarcze mogą ulec również deformacji w wyniku nieustannie wysokiej temperatury wytwarzanej przez zapieczony zacisk hamulcowy. Jednak nie tylko temperatura jest przyczyną takich problemów.

Często banalnym źródłem deformacji tarczy hamulcowych jest nieprawidłowy montaż. Wystarczy, że mechanik nie oczyści dokładnie powierzchni piasty, do której przylega tarcza i ma prawo się ona skrzywić. Innym problemem związanym z samą piastą jest jej kondycja techniczna.

Niekiedy już same piasty mogą mieć tzw. bicie, na przykład w wyniku długotrwałej jazdy z krzywymi tarczami hamulcowymi lub uderzenia kołem w krawężnik. Piastę taką należy wymienić.

Jedną z częstych przyczyn powstawiania bicia na tarczy hamulcowej jest także niska jakość produktu. Rzadziej zdarza się oderwanie części klocka hamulcowego, co powoduje nierównomierne zużycie tarczy, a w dalszej konsekwencji również bicie. To z kolei będzie generowało efekt podobny do skrzywienia tarczy hamulcowej. Bardzo rzadko zdarza się, by na skrzywienie tarczy wpływał luz na łożysku koła, nieco częściej natomiast niewyważenie kół.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯