Przestraszyli się ceł Trumpa. Mówią, co zrobią, aby ich uniknąć

Volvo zapowiada, że jest gotowe zareagować na wyższe cła, jeśli zajdzie taka potrzeba. Firma nie wyklucza przeniesienia produkcji kolejnych modeli do USA.

Donald TrumpDonald Trump
Źródło zdjęć: © Getty Images | Andrew Harnik
Aleksander Ruciński

Do wyzwań w postaci rosnącej konkurencji ze strony Chin i hamującej elektromobilności w Europie producenci muszą dorzucić kolejny problem. Są nim cła, którymi w ostatnim czasie nieustannie straszy Donald Trump.

Amerykański prezydent ogłosił właśnie 25 proc. cła na towary z Kanady i Meksyku, by po chwili zawiesić część z nich. Zapowiedział też, że na początku kwietnia przedstawi nowe opłaty na produkty z Europy. Sytuacja jest nieprzewidywalna, lecz koncerny robią wszystko, by zareagować w porę.

Przykładem jest Volvo, które niedawno przeniosło produkcję części modeli z Chin do Europy po tym jak UE nałożyła wyższe cła na produkty z Państwa Środka. Teraz szwedzka marka stanęła przed kolejnym wyzwaniem i coraz wyraźniej spogląda w kierunku USA.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Volvo XC40 P8 Recharge: pierwszy test pierwszego elektryka Szwedów

— Wygląda na to, że ta liczba (wysokość cła — przyp. red.) wzrośnie. Jeśli będzie to 10 proc. w obie strony, damy sobie z tym radę, ale jeśli wzrośnie do 25 proc., będzie to o wiele trudniejsze z perspektywy zysku — powiedział Reutersowi Jim Rowan, dyrektor generalny Volvo. — Mamy przestrzeń, lakiernie, budynki, wszystko. Musimy tylko podjąć ostateczną decyzję, które modele i które platformy przeniesiemy do USA.

Według artykułu Reutersa szwedzka marka samochodów mogłaby przenieść produkcję miękkich hybryd XC60 i XC90 do USA. Ostateczna decyzja zapadnie jednak wtedy, gdy Trump ogłosi wysokość ceł.

Volvo obecnie produkuje w USA w pełni elektryczny model EX90 w swojej fabryce w Ridgeville w Karolinie Południowej, a także sedana S60. Zakład ma roczną zdolność produkcyjną 150 tys. pojazdów. Firma dokonała dużych inwestycji w tę fabrykę w ostatnich latach. Oprócz znacznej rozbudowy, odnowiono nadwoziownię i lakiernię.

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach