Przepis jak skutecznie sprzedać samochód w sieci. Tworzenie idealnych ogłoszeń się opłaca
Nawet najlepsze potrawy potrafią odrzucić smakoszy, jeśli są źle podane. Nie inaczej jest ze sprzedażą pojazdów w czasach, kiedy potencjalnego auta lub motocykla marzeń szuka się właśnie w sieci. Odpowiednie zdjęcia i dobrze skomponowany opis to klucz do sukcesu. Teraz można dzięki temu nie tylko zwiększyć sprzedaż, ale również zyskać dodatkowy rozgłos i wygrać atrakcyjne nagrody, by jeszcze bardziej rozwinąć swój biznes.
20.09.2023 | aktual.: 12.12.2023 11:31
W serwisie OTOMOTO, który odwiedzają miliony poszukujących swojego pierwszego lub kolejnego pojazdu, jest ponad 200 tys. ogłoszeń w kategorii samochody osobowe i ponad 21 tys. w kategorii motocykle. Taka liczba potrafi przyprawić o zawrót głowy. W pierwszej kolejności potencjalni kupujący często pomijają ogłoszenia, które nie spełniają kryteriów modelowych, przebiegu, wieku, ceny i pochodzenia.
Na drugim etapie odpadają te, które prezentują się nieatrakcyjnie lub mają ładne zdjęcia, ale bardzo ubogi opis. Żyjemy w czasach, kiedy chcemy szybko znaleźć interesujące nas informacje. Przy zakupie nowego pojazdu potencjalnemu klientowi towarzyszy szczególna ekscytacja i jednocześnie nadzieja, że dobrze wyda swoje ciężko zarobione pieniądze.
Dlatego profesjonalni sprzedawcy muszą nie tylko dobrze radzić sobie w rozmowach z potencjalnymi klientami na żywo lub przez telefon, ale też znać zasady skutecznej promocji aut w sieci. Na szczęście nie jest to trudne, wystarczy kierować się sprawdzonymi wytycznymi. Teraz można na tym dodatkowo zyskać, ponieważ platforma OTOMOTO zorganizowała konkurs, w którym nagrodzi kilkudziesięciu wzorowych sprzedawców.
Czego oczy nie widzą, tego nie kupią
Wchodząc na listę ogłoszeń, potencjalny kupujący widzi markę, model, krótki opis, informacje na temat przebiegu oraz rocznika i oczywiście zdjęcie główne. Często zdarza się, że nawet jeśli jakiś parametr nie spełnia oczekiwań przeglądającego, to dobrze zrobione zdjęcia sprawią, że zainteresuje się on ogłoszeniem. Jak wykonać zdjęcia, które przyciągną uwagę?
Przede wszystkim należy zadbać o pojazd, który powinien być czysty i wysprzątany. Druga kwestia to odpowiednia sceneria. Tło powinno być możliwie jak najprostsze, żeby nic nie odciągało uwagi od głównego bohatera sesji. Najlepszy czas to tzw. "złota godzina", a więc czas tuż przed i po zachodzie słońca. Wtedy jest najkorzystniejsze światło, ale jeżeli nie możecie sobie pozwolić na czekanie, to po prostu pamiętajcie, by słońce zawsze mieć za plecami. Ważne, by fotografowana strona samochodu była dobrze oświetlona.
Wnętrze również musi być dobrze oświetlone, podobnie jak jego detale. Zdjęcia w środku auta najlepiej robić z użyciem obiektywu o szerokim kącie. To pozwoli nie tylko dostrzec więcej szczegółów, ale również sprawi, że optycznie auto wyda się większe, niż jest w rzeczywistości.
Ciekawość to pierwszy stopień do kontaktu
Jeżeli już przyciągnęliśmy wyglądem, to teraz do gry wkracza opis pojazdu. Ten nie może być zbyt długi, ponieważ w przeciwnym razie klient się po prostu zmęczy, albo mając wszystkie informacje, nie zdecyduje się na wykonanie telefonu, żeby poznać szczegóły oferty.
Specjaliści z OTOMOTO zalecają podzielenie opisu na trzy części – wyposażenie, stan techniczny i historia pojazdu. Te informacje można już zaznaczyć w formularzu na etapie dodawania ogłoszenia, ale warto jeszcze podkreślić je w opisie. Tu należy jednak skupić się na dodatkach i pominąć tak oczywiste sprawy, jak układ ABS czy system stabilizacji toru jazdy.
Opis stanu technicznego powinien zawierać informacje na temat ewentualnych uszkodzeń i ubytków. W historii pojazdu warto zawrzeć informacje o tym, ilu miał dotychczas właścicieli, czy pochodzi z polskiej dystrybucji, czy został sprowadzony i czy posiada udokumentowaną historię przeglądów i ewentualnych napraw.
Zostań liderem i wygraj
Teraz stosowanie dobrych praktyk może się opłacić jeszcze bardziej, ponieważ serwis OTOMOTO przygotował konkurs "Liderzy Jakości OTOMOTO", który jest skierowany do klientów biznesowych. Celem inicjatywy jest wyróżnienie najbardziej profesjonalnych sprzedawców, których ogłoszenia mogą stanowić wzór zarówno pod względem jakości publikowanych zdjęć i materiałów video, ale również transparentności informacji o stanie i wyposażeniu wystawianego pojazdu. W konkursie może wziąć udział każdy klient bez względu na skalę prowadzonego biznesu, który co najmniej od stycznia 2023 roku posiada konto biznesowe, a jego średnia miesięczna kwota wystawień z trzech ostatnich okresów rozliczeniowych wynosi nie mniej niż 1500 zł brutto.
Do konkursu mogą się zgłosić sprzedawcy z kategorii aut osobowych i dostawczych, motocykli, części, ciężkich maszyn oraz pojazdów elektrycznych. Jury będzie oceniać jakość zdjęć i opisu, transparentność informacji o stanie oraz historii pojazdu, a dodatkowo nagradzane będzie dodanie filmu. Zgłoszenia będą przyjmowane od 20 września do 30 listopada poprzez dedykowaną stronę na portalu Motopedia.
Na 5 liderów jakości czekają nagrody główne w postaci kampanii billboardowej w mieście lub gminie zwycięzcy, specjalnej statuetki i zestawu materiałów digitalowych. Przewidziano też 45 wyróżnień w postaci dyplomów, zestawów materiałów digitalowych i voucherów na kwotę 1 tys. zł do sieci sklepów RTV i AGD. Będzie też nagroda specjalna. Autor najlepszego ogłoszenia otrzyma zaproszenie do udziału w kolejnej odsłonie kampanii "Prawdziwe historie", który za każdym razem przyciąga średnio 4,5 miliona widzów i skutecznie wypromował oferty wszystkich dotychczasowych bohaterów serii.
Co miesiąc portal OTOMOTO odwiedza ponad 6 mln użytkowników, więc stanowi on ogromną bazę kupujących i sprzedających. Właśnie to sprawia, że jest liderem w swojej kategorii i dba o to, by każdy znalazł swój wymarzony samochód lub motocykl.