Przegląd rajdówek klasy WRC

Samochody klasy WRC to obecnie najmocniejsze maszyny dopuszczone do rajdów samochodowych. Ich najważniejsze cechy charakterystyczne to silnik o pojemności 2,0 litrów, maksymalnej mocy do 320 koni mechanicznych (przynajmniej teoretycznie), minimalna masa wynosząca 1230 kilogramów oraz napęd na obie osie. Każdy z zespołów musi budować swoje samochody na bazie seryjnych, dopuszczonych do ruchu modeli. Oto przegląd samochodów, które miały okazję ścigać się w najbardziej rozpoznawalnej klasie rajdowej na świecie. Sezon 2011 rozpocznie się już 13 lutego, a wraz z nim przywitamy wiele zmian...

Przegląd rajdówek klasy WRC 1Fot. WikiCommons by Ricardo Ramirez
Paweł Żmuda

Subaru Impreza WRC

Przegląd rajdówek klasy WRC 2
Fot. WikiCommons by Ricardo Ramirez

Produkowany od 1993 roku samochód Subaru Impreza stał się już prawdziwą legendą rajdów WRC. Niebiesko-żółte barwy Imprezy wzbudzają szybsze bicie serca u wielu entuzjastów sportów motorowych. Za kierownicą Imprezy startowali tacy kierowcy, jak Colin McRae, Carlos Sainz czy Richard Burns. Auta triumfowały w klasyfikacji konstruktorów w 1997 roku.

Toyota Corolla WRC

Przegląd rajdówek klasy WRC 3
Fot. WikiCommons by Pasi Piesanen / Rally Paradise

Nieuczciwe praktyki związane z modelem Celica GT-Four zostały wykryte. Próba oszustwa i zainstalowanie nieregulaminowej turbosprężarki sprowadziło na Toyotę zakaz startów w rajdach na aż 12 miesięcy. Wkrótce po ogromnej wizerunkowej porażce zespół Toyoty wziął się ostro do pracy. Już w 1997 roku gotowy był jeden z najbardziej znanych samochodów WRC na świecie - Corolla. Model okazał się sporym sukcesem - Corolla wygrała klasyfikację konstruktorów w 1999 roku. Niestety, zespół Toyoty zdecydował się skupić się na innych gałęziach sportów motorowych.

Citroen Xsara WRC

Przegląd rajdówek klasy WRC 4
Fot. WikiCommons by oisa

Zespół Citroena, zachęcony sukcesami modelu Xsara Kit Car, zdecydował się na wprowadzenie auta klasy WRC w 2000 roku. Początkowo model z powodzeniem startował w wielu rajdach bez homologacji FIA. Prawdziwe sukcesy w WRC miały nadejść już w roku 2001. Za kierownicą Xsary zasiadł Sebastien Loeb, który wywalczył tytuł mistrzowski w 2004, 2005 i 2006 roku. Xsara WRC zwyciężała również w klasyfikacji konstruktorów. Zespół Citroena zawiesił swoje starty w 2006 roku, by już wkrótce powrócić z kolejnym wyśmienitym modelem - C4 WRC.

Citroen C4 WRC

Przegląd rajdówek klasy WRC 5
Fot. na lic. CC; WikiCommons by rallycarter

W 2007 roku w miejsce rajdowej Xsary, Citroen World Rally Team zaprezentował auto rajdowe bazujące na modelu C4. Samochód wystartował po raz pierwszy w rajdzie Monte Carlo, a za jego kierownicą (tak samo jak w wypadku Xsary) występował Sebastien Loeb. Kierowca wywalczył tytuł Mistrza Świata w latach 2007, 2008, 2009 i 2010. Citroen C4 dobrze radził sobie również w klasyfikacji konstruktorów, gdzie triumfował w 2008, 2009 i 2010 roku. W samochodach montowany był silnik o pojemności 2,0 litra i mocy 315 (Evo1) i 320 (Evo2) koni mechanicznych.

Ford Focus WRC

Przegląd rajdówek klasy WRC 6
Fot. na lic. CC; WikiCommons by Pasi Piesanen

Focus WRC zadebiutował w rajdzie Monte Carlo w 1999 roku. Za kierownicą Forda zastępującego wysłużonego już Escorta WRC zasiadł Colin McRae. Pierwsze zwycięstwa pojawiły się już w Rajd Safari, kiedy to McRae zdołał osiągnąć aż 15 minutową przewagę nad zajmującym drugie miejsce Didierem Auriolem. Focus WRC triumfował w klasyfikacji konstruktorów w 2006 i 2007 roku. Pod maskę Focusa trafiały turbodoładowane silniki o pojemności 2,0 litrów i mocy przekraczającej 300 koni mechanicznych.

Suzuki SX4 WRC

Przegląd rajdówek klasy WRC 7
Fot. WikiCommons by rallycarter

Suzuki World Rally Team zadebiutował w WRC w 2007 roku podczas rajdu Korsyki, jednak udział w rajdzie Korsyki i Wielkiej Brytanii był tylko początkiem kariery. Pod maskę auta trafił 2,0 litrowy silnik o mocy 320 koni mechanicznych. Oficjalnym debiutem dla Suzuki SX4 WRC był dopiero sezon 2008. Za kierownicą samochodu pojawił się Toni Gardemeister i Per-Gunnar Andersson. Niestety, auto nie odniosło zbyt wielkich sukcesów i zniknęło z tras prawie tak szybko, jak się pojawiło.

Skoda Octavia WRC

Przegląd rajdówek klasy WRC 8
Fot. WikiCommons by Pasi Piesanen

Zachęcony sukcesami rajdowymi zespół Skody, postanowił w 1999 roku zaprezentować model klasy WRC. Auto wyposażono w silnik o pojemności 2,0 litrów i mocy dochodzącej do 300 koni mechanicznych. Niestety, największym sukcesem kierowcy zasiadającego za kierownicą Octavii był zajęcie trzeciego miejsca w rajdzie Safari w 2001 roku. Zniechęcony niepowodzeniami zespół Skody wycofał model Octavia z rajdów WRC w 2003 roku. Powrócił jednak z rajdową Fabią.

Skoda Fabia WRC

Przegląd rajdówek klasy WRC 9
Fot. WikiCommons by Rally Paradise

Następca Octavii WRC został zaprezentowany już w 2003 roku. Niestety, zespół Skoda Motorsport nie wyciągnął wniosków z niepowodzeń poprzedniego modelu. Fabia WRC nie odnosiła zbyt wielu sukcesów w rajdach, wielokrotnie kończąc swój udział jeszcze przed końcem imprezy. Zmiany kierowców nie odmieniły złej passy. Szefostwo czeskiej marki zdecydowało się więc na zakończenie przygody z WRC.

Peugeot 206 WRC

Przegląd rajdówek klasy WRC 10
Fot. WikiCommons by Prolog

Peugeot 206 WRC został przedstawiony przez team Peugeot Sport w 1999 roku. Początkowo kierowcy zasiadający w 206 nie spisywali się zbyt dobrze, jednak już w 2000 roku fin Marcus Gronholm wygrał sezon za kierownicą Peugeota. Auto triumfowało w klasyfikacji konstruktorów trzy razy pod rząd - w latach 2000, 2001 oraz 2002. W 2002 roku, Gronholm ponownie stanął na najwyższym stopniu podium. Samochodowi przyznano również tytuł Rally Car of the Year 2002. Rosnąca konkurencja zmusiła zespół Peugeota do zaprezentowania kolejnej rajdówki - 307 WRC.

Peugeot 307 WRC

Przegląd rajdówek klasy WRC 11
Fot. WikiCommons by Leonid Mamchenkov

Następca 206 pojawił się w 2004 roku. Nietypowy jak na samochód WRC wygląd modelu 307 sprawił, że nadano mu przydomek Wieloryb. W samochodzie pokładano ogromne nadzieje, jednak auto nie było aż tak dobre jak odnoszący liczne zwycięstwa model 206 WRC. Na nowego Peugeota narzekał Gronholm, któremu udało się wygrać rajd Finlandii w 2004 i 2005 roku. Niestety, konkurencja ze strony Citroena Xsary okazała się zbyt mocna.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Jaguar: Robimy rewolucję. Też Jaguar: zwalniamy głównego stylistę
Jaguar: Robimy rewolucję. Też Jaguar: zwalniamy głównego stylistę
Obywatelskie zatrzymanie: pijany kierowca ciężarówki wpadł na MOP-ie
Obywatelskie zatrzymanie: pijany kierowca ciężarówki wpadł na MOP-ie
Siedem oszczędnych kombi z drugiej ręki. Palą mniej niż 5 l/100 km
Siedem oszczędnych kombi z drugiej ręki. Palą mniej niż 5 l/100 km
Było pożegnanie, jest wskrzeszenie. Alfa Romeo przywraca Giulię i Stelvio Quadrifoglio w edycji Collezione
Było pożegnanie, jest wskrzeszenie. Alfa Romeo przywraca Giulię i Stelvio Quadrifoglio w edycji Collezione
Otwarcie na dniach. Jest data dla kluczowej drogi
Otwarcie na dniach. Jest data dla kluczowej drogi
911 jako PHEV? Porsche tłumaczy, czemu to nie wchodzi w grę
911 jako PHEV? Porsche tłumaczy, czemu to nie wchodzi w grę
Używany elektryk odstraszył mnie dopiero na publicznej ładowarce
Używany elektryk odstraszył mnie dopiero na publicznej ładowarce
Ford rozważa wprowadzenie taniego elektrycznego sedana z napędem na tył
Ford rozważa wprowadzenie taniego elektrycznego sedana z napędem na tył
Wideo: Po pijanemu skasował rogatki. Zapłaci dziesiątki tysięcy złotych
Wideo: Po pijanemu skasował rogatki. Zapłaci dziesiątki tysięcy złotych
Prezydent podpisał zmiany w rejestracji aut. Kierowcy czekali od lat
Prezydent podpisał zmiany w rejestracji aut. Kierowcy czekali od lat
2500 zł kary. Dotyczy nawet pieszego
2500 zł kary. Dotyczy nawet pieszego
Pierwsza jazda: Peugeot 308 po liftingu – małe zmiany, (nie)duży efekt
Pierwsza jazda: Peugeot 308 po liftingu – małe zmiany, (nie)duży efekt
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟