Wyjechali autem z kraju. Koniec przeglądu zmusza ich do powrotu

Problemy urzędowe, mandat, a nawet odmowa wypłaty ubezpieczenia czekają na Polaków, którzy zapomną o obowiązkowym przeglądzie samochodu. Tymczasem jest grupa, która nie może go wykonać. To ci, którzy pojechali za granicę autem do pracy, a teraz nie mogą wrócić.

Osoby, którym kończy się właśnie przegląd pojazdu, nie mają prostej sytuacjiOsoby, którym kończy się właśnie przegląd pojazdu, nie mają prostej sytuacji
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodzinski
Mateusz Lubczański

Nawet 250 tys. Polaków pracuje w samej tylko Holandii. Widok polskich tablic rejestracyjnych nie jest w tym kraju niczym dziwnym. Jest ich coraz więcej, tak jak i mandatów przysyłanych do Polski, bowiem wszelkie sprawy urzędowe dalej Polacy "załatwiają" w kraju. Tak jak i przegląd samochodu, choć wraz z pandemią koronawirusa w tym aspekcie pojawiły się nowe problemy. – Co z osobami, które nie wypracowały jeszcze tak długiego urlopu, żeby zdążyć przejść w Polsce obowiązkową dla przyjezdnych kwarantannę? – pyta jeden z naszych czytelników.

Najgorszą wiadomością jest to, że przegląd wykonany w Niemczech, Holandii czy w jakimkolwiek innym państwie unijnym nie jest honorowany w Polsce. Auto zarejestrowane w naszym kraju musi być tutaj kontrolowane.

Brak przeglądu jest dla ubezpieczyciela podstawą do niewypłacenia odszkodowania w przypadku kolizji. Kierowca wpadnie więc w nie lada tarapaty finansowe, jeśli zdarzy mu się chwila nieuwagi i spowoduje drobną stłuczkę. Nawet zatrzymanie przez policję będzie kosztować – w Polsce za brak przeglądu grozi mandat w wysokości 500 zł.

Miałem kilka pytań w podobnych sprawach – mówi Marcin Barankiewicz z Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów. – Za każdym razem proponowałem takie rozwiązanie: pojechać na badanie techniczne w kraju, w którym właściciel pojazdu się znajduje. To poświadczy, że pojazd jest sprawny. Po powrocie do Polski trzeba zrobić badanie techniczne na dowolnej stacji kontroli pojazdów w kraju – stwierdza. Takie rozwiązanie nie sprawia jednak, że wszystko jest do końca zgodne z prawem.

– Prawo Unii Europejskiej nie przewiduje jeszcze możliwości przeprowadzenia badania niezależnie od kraju rejestracji, w każdym innym państwie członkowskim – zauważa Barankiewicz. – Nie ma również żadnych zapisów prawnych, które regulowałyby sytuacje nadzwyczajne, jak ta, z którą obecnie mamy do czynienia – dodaje.

Sytuacja jest więc bezprecedensowa, a brak unifikacji systemów rodzi problemy. Nawet po dokonaniu przeglądu sprawa nie jest zamknięta, co z pewnością wykorzysta ubezpieczyciel. Inne rozwiązanie proponuje Mariusz Wichtowski, prezes zarządu Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.

– W pierwszej kolejności właściciel pojazdu powinien się zwrócić z tą kwestią do ubezpieczyciela OC. Przepisy stanowią bowiem, że obowiązkowe badanie techniczne należy wykonać w kraju rejestracji, przez stację diagnostyczną, posiadającą stosowną autoryzację – mówi Wichtowski. – Teoretycznie jednak można sobie wyobrazić sytuację, w której ubezpieczyciel, ze względu na stan epidemii, zgodzi się uznać badanie wykonane w innym państwie za ważne, do czasu bezpiecznego powrotu do kraju. Należy jednak ten fakt szczegółowo z nim uzgodnić, ponieważ stanowi odstępstwo od zawartej umowy – tłumaczy.

Nie zmienia to faktu, że w kraju i tak trzeba będzie się pojawić w celu dokonania przeglądu. Kontrole na granicy zostały przedłużone do 13 kwietnia 2020 roku. Rosnąca liczba zachorowań wskazuje jednak, że ten okres może ponownie zostać wydłużony.

Wybrane dla Ciebie
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Smart zrobił sedana. Jest gigantyczny
Smart zrobił sedana. Jest gigantyczny
Wideo: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków
Wideo: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków
Dacia wyceniła Sandero po liftingu. Wciąż jest tanio
Dacia wyceniła Sandero po liftingu. Wciąż jest tanio
Pięciokrotna podwyżka. Rząd podał nową cenę kursu dla kierowców
Pięciokrotna podwyżka. Rząd podał nową cenę kursu dla kierowców
List wygląda jak przekręt. To nie oszustwo, a zapłaty nie unikniesz
List wygląda jak przekręt. To nie oszustwo, a zapłaty nie unikniesz
Tusk podpisał list. Chodzi o zakaz sprzedaży aut spalinowych
Tusk podpisał list. Chodzi o zakaz sprzedaży aut spalinowych
Kod 78 na prawku to nie fikcja. Policja zauważyła go u 20-latka
Kod 78 na prawku to nie fikcja. Policja zauważyła go u 20-latka
Nowy Merceces GLB debiutuje jako elektryk. Imponuje przestrzenią i zasięgiem
Nowy Merceces GLB debiutuje jako elektryk. Imponuje przestrzenią i zasięgiem
Lando Norris mistrzem świata Formuły 1
Lando Norris mistrzem świata Formuły 1
Porównałem Porsche 911 GT3 i 911 GT3 RS na torze. To antidotum na dzisiejsze czasy
Porównałem Porsche 911 GT3 i 911 GT3 RS na torze. To antidotum na dzisiejsze czasy
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟