Podwyżki za przegląd techniczny przedmiotem analiz. Nie wejdą w życie tak szybko, jak myślimy

19 lutego do Ministerstwa Infrastruktury wpłynęła interpelacja o podniesienie stawek za badanie techniczne, które nie uległy zmianie od 16 lat. Sekretarz stanu Ministerstwa Infrastruktury, Rafał Weber, w odpowiedzi na zapytanie deklaruje, że tabela opłat poddana zostanie analizie, jednak najpierw konieczne jest wprowadzenie zupełnie innych zmian.

Ewentualna zmiana opłat za badanie techniczne będzie możliwa dopiero po wprowadzeniu unijnych regulacjiEwentualna zmiana opłat za badanie techniczne będzie możliwa dopiero po wprowadzeniu unijnych regulacji
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Filip Buliński

W odpowiedzi na interpelację posłów Pawła Kukiza i Pawła Szramki, Weber zwrócił uwagę, że przed przystąpieniem do regulacji wysokości opłat za badanie techniczne trzeba wdrożyć dyrektywy Parlamentu Europejskiego. Jednak co ciekawe, wszystkie kraje zobowiązane były wdrożyć do swoich przepisów unijne regulacje do… 20 maja 2018 roku. W Polsce nowelizacja została niespodziewanie wstrzymana pod koniec 2018 roku.

"Jednocześnie po zmianie upoważnienia ustawowego, obecnie obowiązująca tabela opłat za badania techniczne pojazdów zostanie poddana szczegółowej analizie" – możemy przeczytać w odpowiedzi Rafała Webera na interpelację.

Projekt nowelizacji, nad którymi pracował rząd, poza unijnymi regulacjami przewidywał także dalej idące zmiany. Chodziło m.in. o wprowadzenie tzw. opłaty jakościowej w wysokości 3,5 zł od każdego badania technicznego, którą diagności musieliby zapłacić z własnej kieszeni. Dodatkowo modyfikacji zostałby poddany system kontroli nad stacjami kontroli pojazdów, czemu sprzeciwiają się przedsiębiorcy.

Pieczę nad SKP sprawują starości powiatów – po zmianach opiekę przejąłby Transportowy Dozór Techniczny. Nowelizacja w tej sprawie wydaje się niezbędna z uwagi na fakt, że kontrole NIK-u w 2017 roku wykazały nieprawidłowy nadzór nad stacjami kontroli pojazdów w aż 18 z 21 sprawdzonych starostw. Z kolei aż 19 z nich nie przeprowadzało obowiązkowych, corocznych kontroli SKP.

Nowelizacja zakładała jednak także niekorzystne zmiany dla kierowców. Jeśli przyjechaliby na stację kontroli pojazdów więcej niż 45 dni po wyznaczonym terminie badania, poza standardową opłatą, byliby zobowiązani wnieść opłatę karną, w wysokości 50 proc. ceny przeglądu. Oprócz tego, do skontrolowania samochodu w którym np. dokonano zmian konstrukcyjnych lub nabito nowe numery identyfikacyjne, uprawnione byłyby tylko stacje wskazane przez Transportowy Dozór Techniczny.

Zmian brak od 16 lat

W swojej interpelacji do Ministerstwa Infrastruktury posłowie Paweł Kukiz i Paweł Szramka zwrócili uwagę na fakt, że opłaty za badanie techniczne nie zmieniły się od 16 lat, podczas gdy w latach 1998-2004, były regularnie, co dwa lata, dopasowywane do realiów gospodarczych. Dodatkowo punktują, że od ostatnich zmian, koszty prowadzenia SKP wzrosły aż o 80 proc., a wynagrodzenie minimalne aż o 200 proc.

Posłowie zauważają także, że podniesienie stawki podatku od towarów i usług z 22 do 23 proc. w 2011 roku, również nie poskutkowało podniesieniem opłat za badanie techniczne. Spowodowało to konieczność finansowania podwyżki przez diagnostów z własnej kieszeni. Politycy w interpelacji wspominają także, że rozwój technologii i konieczność zaopatrywania stacji w nowoczesny sprzęt diagnostyczny generuje dodatkowe koszty.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟