WAŻNE
TERAZ

Nie żyje Diane Keaton. Aktorka miała 79 lat

Mitsubishi ASX © WP | Autokult

Premiera: Mitsubishi ASX — oddalić się od bliźniaka

Tomasz Budzik

Mitsubishi zaprezentowało odświeżoną wersję ASX-a. Miejski crossover nie jest oczywiście zupełnie oryginalną konstrukcją Japończyków, ale pod względem wzorniczym oddala się od francuskiego pierwowzoru na odległość, która zdaje się dla niego bezpieczniejsza niż do tej pory.

Złote czasy Mitsubishi na polskim, a szerzej także europejskim, rynku na razie należą do przeszłości. Japońska firma pracuje nad tym, by powrócić na falę, ale nie jest to łatwe, ponieważ wymogi związane z obecnością na Starym Kontynencie sprawiają, że trzeba mieć modele przygotowane właśnie na ten rynek. Obecnie byłoby to dla Mitsubishi zupełnie nieopłacalne. To właśnie dlatego Japończycy zwrócili się do swoich partnerów i zaadaptowali do swojej gamy niektóre modele Renault. ASX to niemal brat bliźniak Captura. Ten ostatni został już pokazany w odświeżonej wersji, więc czas i na Mitsubishi.

I tu można przeżyć zaskoczenie. ASX oddalił się od swojego pierwowzoru na większą odległość, niż do tej pory. Najbardziej widać to z przodu. W przypadku poprzednika ograniczono się do wymiany logo producenta i kosmetyki. W odświeżonym ASX-ie, który trafi do polskich klientów jesienią, zmiany na osłonie chłodnicy są duże. Za sprawą szerokich, przebiegających pionowo żeber pomiędzy światłami i zintegrowanej osłony chłodnicy ASX nabiera na pozór innego charakteru niż jego francuski pierwowzór.

Mitsubishi ASX
Mitsubishi ASX © WP | Tomasz Budzik

W środku też można mieć coś innego niż w Renault. O ile Francuzi zapowiedzieli, że w odświeżonym Capturze nie będzie można zamówić skórzanej tapicerki, to w przypadku Mitsubishi taki krok wciąż będzie możliwy. Poza tym kabina ASX-a jest odwzorowaniem wnętrza Captura. Dobrym rozwiązaniem jest przesuwana kanapa. Można zmieniać jej położenie w zakresie 16 cm, co pozwala na zwiększenie podstawowej pojemności bagażnika, wynoszącej 442 l, o dodatkowe 69 l. Oczywiście wtedy, gdy nie potrzebujemy miejsca na nogi pasażerów z tyłu.

Tak naprawdę najważniejszą cechą wnętrza samochodu jest jednak jego elektronika. Odświeżony ASX to pierwszy model sprzedawany pod marką Mitsubishi, który pracuje na systemie Google. Duży, zorientowany pionowo, centralny ekran o przekątnej 10,4 cala może wyświetlać mapy nawigacji tej amerykańskiej firmy, a także aplikacji pobranych za pomocą sklepu Google Play. Jak można było przekonać się podczas prezentacji, wszystko działa sprawnie.

Mitsubishi ASX
Mitsubishi ASX © WP | Tomasz Budzik

Jest też asystent głosowy. Po wypowiedzeniu zaklęcia "hej google" można – wydając ustne polecenia – ustawić cel nawigacji, włączyć żądaną muzykę, nawiązać połączenie telefoniczne, wysłać wiadomość tekstową czy kontrolować niektóre funkcje samochodu. Całości dopełnia cyfrowy substytut zegarów, czyli znajdujący się przed kierowcą ekran o przekątnej 7 lub 10 cali.

Wnętrze samochodu jest na tyle wygodne, by nie czuć niedosytu. Na tyle duże, by zaspokoić potrzeby wielu użytkowników miejskich modeli, a samo auto na tyle małe, by manewrowanie nim na zatłoczonych ulicach i parkingach nie przyprawiało o ból głowy.

Mitsubishi ASX
Mitsubishi ASX © WP | Tomasz Budzik

Podstawowym napędem ASX-a będzie litrowy silnik benzynowy o mocy 91 KM. Jednostka, dysponująca 160 Nm maksymalnego momentu obrotowego, parowana jest z manualną skrzynią o sześciu przełożeniach. Katalogowe średnie spalanie wynosi 5,7 l/100 km.

Bardziej wymagający klienci mogą zdecydować się na jednostkę o pojemności 1,3 l z układem miękkiej hybrydy. W wersji z sześciobiegowym "manualem" jednostka oferuje 140 KM i 260 Nm. W odmianie z dwusprzęgłowym, siedmiobiegowym automatem pod stopą kierowcy do dyspozycji jest 158 KM i 270 Nm. Średnie zużycie paliwa ma wynosić odpowiednio 5,7 oraz 5,8 l/100 km.

Mitsubishi ASX
Mitsubishi ASX © WP | Tomasz Budzik

Ciekawą propozycją jest w pełni hybrydowa jednostka oparta na silniku o pojemności 1,6 l. Moc wynosi tu 143 KM, ale atutem tej wersji jest deklarowana przez producenta możliwość pokonywania miejskich ulic nawet w 80 proc. bez udziału silnika spalinowego. Takie auto katalogowo pali 4,6 l/100 km.

Odświeżony ASX to propozycja dla tych, których przekona 5 lat gwarancji, oferowanej przez japońską markę lub lepiej skrojony do potrzeb pakiet wyposażenia. Co do tego ostatniego, Mitsubishi opracowało je tak, by zamawiający auto klient nie utonął w kipieli dostępnych wariantów, pakietów i dodatków, co dla jednych będzie plusem, a dla innych wadą. Jak mówi Kinga Ossowska, u polskiego dystrybutora aut - Astary - ASX-a można spodziewać się jesienią.

Japońska marka działa w Europie tak, by mieć w swoich salonach auto w każdym z najpopularniejszych na Starym Kontynencie segmentów. Pragmatyzm góruje tu nad sentymentem, więc osoby wspominające z nostalgią sportową wielkość Mitsubishi na razie muszą obejść się smakiem.

  • Mitsubishi ASX
  • Mitsubishi ASX
  • Mitsubishi ASX
  • Mitsubishi ASX
  • Mitsubishi ASX
  • Mitsubishi ASX
  • Mitsubishi ASX
  • Mitsubishi ASX
  • Mitsubishi ASX
  • Mitsubishi ASX
  • Mitsubishi ASX
  • Mitsubishi ASX
  • Mitsubishi ASX
  • Mitsubishi ASX
  • Mitsubishi ASX
  • Mitsubishi ASX
  • Mitsubishi ASX
  • Mitsubishi ASX
  • Mitsubishi ASX
  • Mitsubishi ASX
  • Mitsubishi ASX
  • Mitsubishi ASX
[1/22] Mitsubishi ASX Źródło zdjęć: WP | Tomasz Budzik
Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Najsłynniejsza Mazda w Polsce na sprzedaż. Hanka z "M jak Miłość" wjechała nią w kartony
Najsłynniejsza Mazda w Polsce na sprzedaż. Hanka z "M jak Miłość" wjechała nią w kartony
Niemal każdy miał taki gadżet w PRL. Teraz przedmiot może wrócić do łask
Niemal każdy miał taki gadżet w PRL. Teraz przedmiot może wrócić do łask
Te silniki lepiej omijaj. Francuzi się nie popisali
Te silniki lepiej omijaj. Francuzi się nie popisali
Test opon zimowych 2025 GTÜ. Zaskoczenie na dole stawki
Test opon zimowych 2025 GTÜ. Zaskoczenie na dole stawki
Kierunkowskaz na skrzyżowaniu łamanym. Kierowcy często się gubią
Kierunkowskaz na skrzyżowaniu łamanym. Kierowcy często się gubią
Warszawa pod lupą. Sprawdzą skuteczność strefy czystego transportu
Warszawa pod lupą. Sprawdzą skuteczność strefy czystego transportu
Tyle zapłacimy za paliwo w przyszłym tygodniu. Są prognozy
Tyle zapłacimy za paliwo w przyszłym tygodniu. Są prognozy
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Aston Martin DB12 S. Kiedy wiele to wciąż za mało
Aston Martin DB12 S. Kiedy wiele to wciąż za mało
Masz auto jednej z tych pięciu marek? Licz się z kontrolą drogową
Masz auto jednej z tych pięciu marek? Licz się z kontrolą drogową
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Tankujesz paliwo E10? Badania pokazują, że tylko pogarsza sprawę
Tankujesz paliwo E10? Badania pokazują, że tylko pogarsza sprawę