Porównanie popularnych modeli Toyota hatchback: od Yarisa do Corolli

Porównanie popularnych modeli Toyota hatchback: od Yarisa do Corolli

Źródło zdjęć: © materiały partnera
27.11.2023 13:22

Krótko po wynalezieniu nadwozia typu hatchback krajobraz europejskich ulic mocno się zmienił. Hatchbacki podbiły serca kierowców na Starym Kontynencie, bo obok praktyczności i wygody oferowały to, na czym zależało klientom - kompaktowe wymiary i zgrabne sylwetki. Czym w zasadzie jest hatchback? To auto, zazwyczaj o dwubryłowym nadwoziu, w którym klapa bagażnika otwiera się wraz z szybą. Tyle teorii. W praktyce są to doskonale znane modele takie, jak Toyota Yaris czy Toyota Corolla. Co sprawia, że mimo rosnącej popularności SUV-ów hatchbacki wciąż pozostają tak popularnym wyborem?

Toyota hatchback – przegląd

O modelach wymienionych wyżej słyszał niemal każdy. Toyota Corolla to prawdziwa ikona swojego segmentu, a Yaris, choć znacznie młodszy, przez lata dał się poznać jako niezawodny, bezpieczny i oszczędny wybór. Te trzy cechy dość dobrze oddają, czym wyróżniają się hatchbacki Toyoty. Miejskie modele doskonale radzą sobie z wymaganiami klientów, którzy od auta oczekują przede wszystkim niezawodności. Toyota od lat przoduje w tej kwestii i jest stawiana za wzór dla innych producentów. Auta japońskiej marki znane są również z oszczędnych układów napędowych, które wyróżniały ją przed laty, a dziś są jeszcze bardziej atrakcyjne za sprawą nowoczesnych hybryd czwartej i piątej generacji. Wreszcie, bezpieczeństwo – Toyota od lat kładzie nacisk na to, by samochody były nie tylko komfortowe, ale i bezpieczne. Odpowiada za to zarówno pełny zestaw systemów bezpieczeństwa, ale i rzeczy absolutnie kluczowe - sztywna, starannie zaprojektowana konstrukcja. Gdy Yaris pierwszej generacji debiutował w 1999 roku, od razu stał się najbezpieczniejszym autem w swojej klasie. Chlubne tradycje są kontynuowane również dziś.

Toyota Yaris - miejski kompakt

Gdy mówimy już o Toyocie Yaris, nie sposób nie powiedzieć o tym, jak wielki wpływ miała ona na rynek samochodów miejskich. Po debiucie na przełomie milleniów auto niemal z miejsca stało się bestsellerem. Do oferty trafiła wersja 3-drzwiowa, jak i praktyczna 5-drzwiowa odmiana. Chwilę później zadebiutowała również Toyota Yaris Verso. Wnętrze oferowało wyjątkowo dużo miejsca, a kokpit został zaprojektowany w sposób, którego w tej klasie wcześniej nie widzieliśmy. Cyfrowy zestaw wskaźników umieszczony na środku deski rozdzielczej, duża liczba schowków i kieszeni oraz wyposażenie z górnej półki. Yaris pierwszej generacji był nie tylko bezpieczny, jak auto kompaktowe, lecz także wyposażony jak o klasę większy samochód. Model grający w lidze aut miejskich doczekał się usportowionej wersji (Toyota Yaris TS), a następnie liftingu. Po paru latach, w 2005 roku zaprezentowana została druga odsłona modelu, która cieszyła się niesłabnącym zainteresowaniem. Trzecia generacja była zarazem pierwszą dostępną w odmianie hybrydowej, a czwarta odsłona, która ujrzała światło dzienne w 2020 roku, to kontynuacja tego, co w Yarisie najlepsze.

Jaka jest dziś Toyota Yaris? Miejskie auto występuje w różnych wersjach – na nową, większą gamę składa się teraz również Toyota Yaris Cross, czyli miejski crossover z podwyższonym prześwitem i superoszczędnym napędem, a także Toyota Yaris GR SPORT, czyli sportowo stylizowana i nieco sztywniej zestrojona wersja miejskiego Yarisa. Na uwagę zasługuje również Toyota GR Yaris, bo napęd na cztery koła i 261 KM czynią z niej rasowe auto sportowe z rajdowym rodowodem. To ekstremalny model, który już w chwili premiery stał się de facto klasykiem. Trzeba jednak zaznaczyć, że pod względem technicznym oba auta łączy niewiele.

Skupmy się na dobrze znanym miejskim Yarisie. Pod maską tego samochodu może znajdować się benzynowy silnik 1.5 Dynamic Force o mocy 125 KM lub hybryda w wariantach 116 KM lub 130 KM. Średnie zużycie paliwa zelektryfikowanej odmiany wynosi od zaledwie 3,8 l/100 km! Wybitnie oszczędny samochód, mimo niewielkich wymiarów, świetnie sprawdzi się nie tylko w mieście. Elementy wyposażenia takie jak adaptacyjny tempomat, interfejs Apple CarPlay i Android Auto i system wykrywania zmęczenia kierowcy dostępne bez dopłaty przydadzą się w trasie. W standardzie w Yarisie otrzymujemy również kamerę cofania, klimatyzację oraz asystenta utrzymania pasa ruchu.

Dowiedz się więcej o Toyocie Yaris: https://www.toyota.pl/nowe-samochody/yaris

© materiały partnera

Toyota Corolla – legendarny hatchback

Opisując historię Corolli należy spojrzeć nieco dalej w przeszłość. Początki legendy segmentu kompaktowych aut przypadają bowiem na lata 60. – oznaczenie Corolla jest jednym z najstarszych używanych do dziś w motoryzacji. W 1966 roku na rynek wjechała pierwsza odsłona kompaktowej Toyoty. Obecnie wytwarzana jest już dwunasta generacja tego modelu!

Początkowo Toyota Corolla była oferowana jako coupé, sedan i kombi. Japończycy w trzeciej generacji zaproponowali nadwozie typu liftback, a w piątej generacji, zaprezentowanej w latach 80., do oferty dołączył hatchback. Rodzajów nadwozia w historii Corolli było jednak więcej i zawsze odzwierciedlało to panujące w motoryzacji trendy. Do dziś po drogach porusza się przecież sporo Corolli Verso – odpowiedzi na modne we wczesnych latach 2000 minivany. Oferta obecnej generacji również jest szeroka i zróżnicowana.

Corolla Sedan, Corolla Hatchback, Corolla TS Kombi i Corolla Cross. Liczba odmian oferowanych dziś w salonach Toyoty nie pozostawia wątpliwości, że miejsce modelu w gamie jest prawdziwie wyjątkowe. To światowy bestseller, ulubieniec flot, przyjaciel rodzin i niezawodny partner biznesów - takich określeń znalazłoby się jeszcze więcej, bo już od dwóch dekad Corolla jest najpopularniejszym autem na świecie – jej globalna sprzedaż w 2022 roku osiągnęła zawrotne 1,12 miliona egzemplarzy! Nic dziwnego, że absolutnie bezkonkurencyjny model jest dostępny jako elegancki sedan, kompaktowy hatchback, pojemne kombi i podwyższony crossover.

Co wyróżnia najnowszy model Toyoty Corolli w 2023 roku?

Jak prezentuje się dzisiejsza oferta Toyoty Corolli Hatchback? Auto przeszło lifting na początku roku, a jego efekty widać gołym okiem. Modernizacja objęła detale stylistyczne, we wnętrzu pojawiła się spora garść nowych technologii, a jednej z najważniejszych zmian należy szukać pod maską. Ta najbardziej miejska i kompaktowa odmiana globalnego bestsellera jest dziś wyłącznie hybrydowa. Taki rodzaj napędu sprawia, że auto doskonale sprawdza się tak w mieście, jak i na długich trasach. Zastosowana tu hybryda piątej generacji pozwala osiągać wybitnie niskie zużycie paliwa i gwarantuje osiągi lepsze niż kiedykolwiek. Co to oznacza? Podstawowa wersja Corolli Hatchback ma teraz 140 KM i potrafi rozpędzić auto do setki w 9,1 s. A mocniejszy, 196-konny wariant 2.0 Hybrid Dynamic Force robi to w zaledwie 7,4 s. W obu wersjach średnie zużycie paliwa wynosi od 4,4 l/100 km.

To nie koniec dobrych zmian. W Corolli po liftingu pojawiły się również nowe elementy wyposażenia. To m.in. zaprojektowany od nowa system multimedialny Toyota Smart Connect z dużym, dotykowym ekranem, czy Digital Cockpit – cyfrowe zegary z 12,3-calowym wyświetlaczem (dostępne od wersji wyposażenia Comfort). Drobne ulepszenia sprawiły, że auto zyskało dodatkowe punkty przewagi nad konkurencją.

Co znajdziemy w standardowym wyposażeniu Toyoty Corolli Hatchback? Elementów dostępnych bez dopłaty jest naprawdę sporo – począwszy od dwustrefowej klimatyzacji automatycznej, przez kamerę cofania, adaptacyjny tempomat, układ awaryjnego zatrzymania pojazdu, układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia z funkcją wykrywania pieszych, rowerzystów i motocyklistów, aż po wspomniany już nowy system multimedialny z obsługą Apple CarPlay i Android Auto – dziś nie da się wyjechać z salonu ubogo wyposażoną Toyotą Corollą. Imponujące są również możliwości personalizacji, bowiem klienci mogą wybierać spośród pięciu wersji wyposażenia. Warto zwrócić uwagę na odmianę GR SPORT. Corolla w sportowo stylizowanej wersji ma szereg dodatków stylistycznych, bardziej sportowe nastawy układu jezdnego, LED-owe reflektory, system bezkluczykowy, tapicerkę z elementami skóry czy trójramienną kierownicę obszytą perforowaną skórą.

© materiały partnera

Podsumowanie – wybór idealnego modelu Toyoty hatchback

Bogate dziedzictwo to powód do dumy, ale dziś modele Toyoty bronią się kompletem mocnych stron i zalet, które grają do jednej bramki, pozwalając na osiąganie doskonałych wyników sprzedaży. Klienci cenią niezawodność, bogate wyposażenie i wyjątkowo oszczędne układy hybrydowe pod maską. Wszystkie te walory wyróżniają tak Toyotę Yaris, jak i Toyotę Corollę Hatchback. Właśnie z tego względu wybór między jednym a drugim modelem sprowadza się przede wszystkim do indywidualnych upodobań. Nie tylko gust gra tu istotną rolę.

O tym, który model jest dla nas najlepszy, decydują konkretne potrzeby. Poruszamy się głównie po mieście i rzadko wyjeżdżamy poza miasto? Zapewne w naszym przypadku lepiej sprawdzi się Yaris. A może jeździmy głównie w mieście, ale chętnie wybieramy się też w trasę? W tym scenariuszu na prowadzenie wysunie się przestronniejsza, bardziej praktyczna Corolla. Poszukiwania auta mają na celu postawienie drugiego auta w ciasnym garażu, a kluczowym aspektem jest jak najniższe zużycie paliwa? Tu ponownie na prowadzenie wysunie się oszczędniejszy i bardziej kompaktowy Yaris. Scenariuszy jest bez liku, dlatego najlepiej ocenić własne potrzeby i porównać oba te samochody na żywo. Dzięki temu, że oba auta są nowoczesne, dopracowane i mają znaczek Toyoty, w tym dylemacie nie ma złego rozstrzygnięcia.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie