Pompowanie kół azotem

Podczas dyskusji nad metodami pompowania kół często pojawia się opinia podważająca sens używania do tego celu azotu zamiast zwykłego powietrza. Głównym argumentem jest fakt, że zwykłe powietrze zawiera przecież 78% procent azotu. Okazuje się jednak, że czysty azot ma zupełnie inną specyfikę od tego, który znajduje się w powietrzu. Niemniej jednak warto przyjrzeć się zagadnieniu pompowania kół azotem i przeanalizować jego wady oraz zalety.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Platforma Autokult

Jakie są zalety pompowania kół azotem?

Azot wykorzystywany do pompowania kół jest pozbawiony wilgoci oraz związków chemicznych, które występują w „zwykłym” powietrzu. Dzięki temu dużo łatwiej jest ochronić felgi przed korozją oraz procesem utleniania obręczy kół. Oprócz tego azot wykazuje mniejszą kurczliwość od powietrza, dzięki czemu utrudnia powstawanie odkształceń na kołach. Liczne badania pokazują, że azot jest w stanie utrzymać idealne ciśnienie w oponach przez czas trzy razy dłuższy niż zwykłe powietrze. Dlaczego? Ponieważ azot zachowuje pierwotną objętość nawet pomimo zmiany temperatury. To w dużym stopniu zapobiega wystrzeleniu opony.

Stałe ciśnienie w oponach ma niebagatelny wpływ na spowolnienie zużycia bieżnika. Spadek ciśnienia o zaledwie 0,2 bara zwiększa zużycie opon o 10%. Spadek o 0,6 bara to już dwa razy szybsze zużywanie się opon. Ponadto napełnianie kół azotem pozwala skrócić drogę hamowania oraz znacznie poprawić przyczepność opony na zakrętach. Co ciekawe pompowanie kół azotem przekłada się również na spadek spalania o ok. 2%.

Napełnianie azotem odbywa się w specjalnych punktach. W przypadku napełniania powietrzem korzystamy najczęściej z kompresorów na stacjach benzynowych. Ich wadą jest duże zanieczyszczenie pompowanego powietrza olejem. Olej w połączeniu z tlenem przyspiesza proces starzenia się gumy, powodując jej twardnienie i utratę elastyczności. Ponadto powietrze z kompresora zawiera sporo wilgoci, co aktywuje powstawanie ognisk korozji.

Jakie są wady pompowania kół azotem?

Pompowanie kół azotem z pewnością nie jest metodą idealną. Ma także swoje wady. Pierwszą z nich jest słaba dostępność punktów, w których można napompować koła azotem. Ilość takich miejsc, w porównaniu do liczby i dostępności tradycyjnych kompresorów na stacjach, jest bardzo mała. Usługa pompowania kół azotem jest także droższa od tradycyjnego napełniania. Z drugiej strony opony napełnione azotem trzy razy dłużej zachowują pierwotne ciśnienie, co znacznie zmniejsza częstotliwość pompowania.

Jak przebiega pompowanie kół azotem?

Przed rozpoczęciem pompowania azotem należy najpierw wyssać z kół całe powietrze. Wykorzystuje się do tego specjalną pompę próżniową. Dosyć popularne jest obecnie pompowanie z butli. Niestety jego efektywność nie jest idealna, ponieważ w butli znajduje się 92% azotu. Dużo lepszym rozwiązaniem jest napełnianie opony czystym azotem wytwarzanym przez specjalną wytwornicę.

Z pewnością warto spróbować pompowania kół azotem, aby móc ocenić samodzielnie jaka jest różnica między obiema metodami i która z nich jest bardziej efektywna.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Auto nawet za połowę ceny. Możesz kupić auto od komornika
Auto nawet za połowę ceny. Możesz kupić auto od komornika
Na razie 5 zł dziennie. Ruszył system opłat za starsze auta
Na razie 5 zł dziennie. Ruszył system opłat za starsze auta
Zauważył dziwną ciężarówkę. Od razu zadzwonił na policję i miał rację
Zauważył dziwną ciężarówkę. Od razu zadzwonił na policję i miał rację
Rozbił się na oczach policji. Przyznał się, z jakiego powodu
Rozbił się na oczach policji. Przyznał się, z jakiego powodu
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Smart zrobił sedana. Jest gigantyczny
Smart zrobił sedana. Jest gigantyczny
Wideo: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków
Wideo: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków
Dacia wyceniła Sandero po liftingu. Wciąż jest tanio
Dacia wyceniła Sandero po liftingu. Wciąż jest tanio
Pięciokrotna podwyżka. Rząd podał nową cenę kursu dla kierowców
Pięciokrotna podwyżka. Rząd podał nową cenę kursu dla kierowców
List wygląda jak przekręt. To nie oszustwo, a zapłaty nie unikniesz
List wygląda jak przekręt. To nie oszustwo, a zapłaty nie unikniesz
Tusk podpisał list. Chodzi o zakaz sprzedaży aut spalinowych
Tusk podpisał list. Chodzi o zakaz sprzedaży aut spalinowych
Kod 78 na prawku to nie fikcja. Policja zauważyła go u 20-latka
Kod 78 na prawku to nie fikcja. Policja zauważyła go u 20-latka
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟