Polski Ład – co się zmieni w leasingu samochodów?

Polski Ład to największe od lat zmiany podatkowe, które w niektórych obszarach wywracają przedsiębiorcom świat do góry nogami. Jedną z nich jest rozliczenie auta w leasingu. Oto najważniejsze różnice pomiędzy tym, co jest, a tym co będzie.

Dopóki przedsiębiorcy nie znają luki w prawie, dopóty nie będzie się opłacało wykupować auta poleasingowego do majątku prywatnego.Dopóki przedsiębiorcy nie znają luki w prawie, dopóty nie będzie się opłacało wykupować auta poleasingowego do majątku prywatnego.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński

Ustawa została podpisana przez prezydenta, więc jest już pewne, że wejdzie w życie od 1 stycznia 2022 r. Przynosi duże zmiany w kwestii leasingu pojazdów. Oto dwie największe i uderzające w przedsiębiorców zmiany.

Wykup do majątku prywatnego i PIT – nie 6 miesięcy a 5 lat

Obecnie samochód po leasingu można wykupić do prywatnego majątku i po 6 miesiącach sprzedać jako osoba prywatna, nie płacąc od sprzedaży podatku dochodowego. Warunek był jeden – auto nie mogło trafić do majątku firmy.

Od 2022 roku będzie można zrobić dokładnie to samo, ale dopiero po 5 latach, jeśli chce się uniknąć zapłaty podatku. Jeśli auto zostanie sprzedane wcześniej, trzeba będzie zapłacić podatek. Co więcej, sprzedaż do majątku prywatnego będzie uznawana za dochód firmy.

Jeśli chcecie uniknąć powyższego, a już macie auto w leasingu, warto je spłacić i wykupić do końca 2021 r. Zmiany dotyczą nie tylko umów podpisanych w przyszłym roku.

Ostatnia rata leasingu – podatek od wartości

Do tej pory przedsiębiorca myśląc o pozostawieniu samochodu po zakończeniu umowy leasingowej, mógł decydować się na niską ratę wykupu (często 1 proc. wartości). Zazwyczaj była to kwota podobna do każdej innej raty leasingowej, co w praktyce oznaczało nabycie auta na własność za nawet ok. 1000 zł. Obecnie to od tej kwoty trzeba zapłacić podatek VAT, jeśli przenosimy auto do majątku prywatnego.

W 2022 roku VAT będzie płacony nie od ceny nabycia, lecz od wartości pojazdu. W praktyce oznacza to znacznie wyższą podstawę do odliczenia, np. nie 500-1000 zł np. 30-40 tys. zł. Zatem VAT do zapłaty to już nie ok. 100, lecz kilka tysięcy złotych.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Jest nieznacznie droższy, ale oferuje znacznie więcej
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Jest nieznacznie droższy, ale oferuje znacznie więcej
Nowy szef BMW: Milan Nedeljkovic przejmuje stery w erze elektromobilności
Nowy szef BMW: Milan Nedeljkovic przejmuje stery w erze elektromobilności
Nowa ekspresówka na zachodzie. Wiemy, kiedy nią pojedziemy
Nowa ekspresówka na zachodzie. Wiemy, kiedy nią pojedziemy
Kilka kluczowych detali. Po tym rozpoznasz nieoznakowany radiowóz
Kilka kluczowych detali. Po tym rozpoznasz nieoznakowany radiowóz
Odświeżona Dacia Jogger wjeżdża do salonów. Jest LPG, jest i hybryda
Odświeżona Dacia Jogger wjeżdża do salonów. Jest LPG, jest i hybryda
Hyundai i30N może powrócić na rynek. Kluczem będzie nowy napęd
Hyundai i30N może powrócić na rynek. Kluczem będzie nowy napęd
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Uciekł z miejsca kolizji. Miał swoje powody
Uciekł z miejsca kolizji. Miał swoje powody
Stworzył Taycana, teraz będzie szefem AMG. Co to oznacza dla marki?
Stworzył Taycana, teraz będzie szefem AMG. Co to oznacza dla marki?
Ford stworzy dwa modele na platformie Renault. Tak chce wygrywać w Europie
Ford stworzy dwa modele na platformie Renault. Tak chce wygrywać w Europie
Auto nawet za połowę ceny. Możesz kupić od komornika
Auto nawet za połowę ceny. Możesz kupić od komornika
Na razie 5 zł dziennie. Ruszył system opłat za starsze auta
Na razie 5 zł dziennie. Ruszył system opłat za starsze auta
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀