Polski Ład – co się zmieni w leasingu samochodów?

Polski Ład to największe od lat zmiany podatkowe, które w niektórych obszarach wywracają przedsiębiorcom świat do góry nogami. Jedną z nich jest rozliczenie auta w leasingu. Oto najważniejsze różnice pomiędzy tym, co jest, a tym co będzie.

Dopóki przedsiębiorcy nie znają luki w prawie, dopóty nie będzie się opłacało wykupować auta poleasingowego do majątku prywatnego.Dopóki przedsiębiorcy nie znają luki w prawie, dopóty nie będzie się opłacało wykupować auta poleasingowego do majątku prywatnego.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński

Ustawa została podpisana przez prezydenta, więc jest już pewne, że wejdzie w życie od 1 stycznia 2022 r. Przynosi duże zmiany w kwestii leasingu pojazdów. Oto dwie największe i uderzające w przedsiębiorców zmiany.

Wykup do majątku prywatnego i PIT – nie 6 miesięcy a 5 lat

Obecnie samochód po leasingu można wykupić do prywatnego majątku i po 6 miesiącach sprzedać jako osoba prywatna, nie płacąc od sprzedaży podatku dochodowego. Warunek był jeden – auto nie mogło trafić do majątku firmy.

Od 2022 roku będzie można zrobić dokładnie to samo, ale dopiero po 5 latach, jeśli chce się uniknąć zapłaty podatku. Jeśli auto zostanie sprzedane wcześniej, trzeba będzie zapłacić podatek. Co więcej, sprzedaż do majątku prywatnego będzie uznawana za dochód firmy.

Jeśli chcecie uniknąć powyższego, a już macie auto w leasingu, warto je spłacić i wykupić do końca 2021 r. Zmiany dotyczą nie tylko umów podpisanych w przyszłym roku.

Ostatnia rata leasingu – podatek od wartości

Do tej pory przedsiębiorca myśląc o pozostawieniu samochodu po zakończeniu umowy leasingowej, mógł decydować się na niską ratę wykupu (często 1 proc. wartości). Zazwyczaj była to kwota podobna do każdej innej raty leasingowej, co w praktyce oznaczało nabycie auta na własność za nawet ok. 1000 zł. Obecnie to od tej kwoty trzeba zapłacić podatek VAT, jeśli przenosimy auto do majątku prywatnego.

W 2022 roku VAT będzie płacony nie od ceny nabycia, lecz od wartości pojazdu. W praktyce oznacza to znacznie wyższą podstawę do odliczenia, np. nie 500-1000 zł np. 30-40 tys. zł. Zatem VAT do zapłaty to już nie ok. 100, lecz kilka tysięcy złotych.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach