Polski Ład – co się zmieni w leasingu samochodów?

Polski Ład to największe od lat zmiany podatkowe, które w niektórych obszarach wywracają przedsiębiorcom świat do góry nogami. Jedną z nich jest rozliczenie auta w leasingu. Oto najważniejsze różnice pomiędzy tym, co jest, a tym co będzie.

Dopóki przedsiębiorcy nie znają luki w prawie, dopóty nie będzie się opłacało wykupować auta poleasingowego do majątku prywatnego.Dopóki przedsiębiorcy nie znają luki w prawie, dopóty nie będzie się opłacało wykupować auta poleasingowego do majątku prywatnego.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński

Ustawa została podpisana przez prezydenta, więc jest już pewne, że wejdzie w życie od 1 stycznia 2022 r. Przynosi duże zmiany w kwestii leasingu pojazdów. Oto dwie największe i uderzające w przedsiębiorców zmiany.

Wykup do majątku prywatnego i PIT – nie 6 miesięcy a 5 lat

Obecnie samochód po leasingu można wykupić do prywatnego majątku i po 6 miesiącach sprzedać jako osoba prywatna, nie płacąc od sprzedaży podatku dochodowego. Warunek był jeden – auto nie mogło trafić do majątku firmy.

Od 2022 roku będzie można zrobić dokładnie to samo, ale dopiero po 5 latach, jeśli chce się uniknąć zapłaty podatku. Jeśli auto zostanie sprzedane wcześniej, trzeba będzie zapłacić podatek. Co więcej, sprzedaż do majątku prywatnego będzie uznawana za dochód firmy.

Jeśli chcecie uniknąć powyższego, a już macie auto w leasingu, warto je spłacić i wykupić do końca 2021 r. Zmiany dotyczą nie tylko umów podpisanych w przyszłym roku.

Ostatnia rata leasingu – podatek od wartości

Do tej pory przedsiębiorca myśląc o pozostawieniu samochodu po zakończeniu umowy leasingowej, mógł decydować się na niską ratę wykupu (często 1 proc. wartości). Zazwyczaj była to kwota podobna do każdej innej raty leasingowej, co w praktyce oznaczało nabycie auta na własność za nawet ok. 1000 zł. Obecnie to od tej kwoty trzeba zapłacić podatek VAT, jeśli przenosimy auto do majątku prywatnego.

W 2022 roku VAT będzie płacony nie od ceny nabycia, lecz od wartości pojazdu. W praktyce oznacza to znacznie wyższą podstawę do odliczenia, np. nie 500-1000 zł np. 30-40 tys. zł. Zatem VAT do zapłaty to już nie ok. 100, lecz kilka tysięcy złotych.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: nowy Mitsubishi Eclipse Cross i Grandis – nadciąga odsiecz
Pierwsza jazda: nowy Mitsubishi Eclipse Cross i Grandis – nadciąga odsiecz
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Plaga kradzieży w Polsce. Złodzieje znaleźli sobie nowy cel
Plaga kradzieży w Polsce. Złodzieje znaleźli sobie nowy cel
Prawdziwa plaga w Polsce. Takich kierowców są tysiące
Prawdziwa plaga w Polsce. Takich kierowców są tysiące
Mazda wygrywa w sądzie z Krajową Informacją Skarbową. Hybrydy z niższą akcyzą
Mazda wygrywa w sądzie z Krajową Informacją Skarbową. Hybrydy z niższą akcyzą
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Eksperci o sytuacji na stacjach. Wiemy, jak będzie pod koniec miesiąca
Eksperci o sytuacji na stacjach. Wiemy, jak będzie pod koniec miesiąca
Kultowa Škoda 1000 MBX powraca jako koncept
Kultowa Škoda 1000 MBX powraca jako koncept
Wideo: Zgubił koło na przejeździe kolejowym. Niewiele zabrakło do tragedii
Wideo: Zgubił koło na przejeździe kolejowym. Niewiele zabrakło do tragedii
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu