Auto na firmę: od 2021 roku przedsiębiorcy z przywilejami klientów prywatnych

Kupujesz auto na firmę? Od 1 stycznia 2021 roku możesz skorzystać z uprawnień dotychczas zarezerwowanych dla osób prywatnych. Klienci mają powody do zadowolenia, lecz sprzedawcy niekoniecznie.

Czy salony powinny przygotować się na większą liczbę zwrotów?
Czy salony powinny przygotować się na większą liczbę zwrotów?
Źródło zdjęć: © mat. prasowe
Aleksander Ruciński

15.01.2021 | aktual.: 06.03.2024 22:08

1 stycznia 2021 roku weszły w życie nowe przepisy regulujące kwestie rękojmi i zwrotów, które w określonych przypadkach dają przedsiębiorcom prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą podobne uprawnienia co osobom prywatnym. Mowa o kwestii zakupu pojazdów.

Jak donosi Stowarzyszenie Prawników Rynku Motoryzacyjnego, z nowych przepisów skorzystają przede wszystkim osoby, które kupią i zarejestrują pojazd na firmę, lecz będą go używać do celów niezwiązanych bezpośrednio z prowadzoną działalnością.

Ocena charakteru zakupu będzie weryfikowana na podstawie wpisu w Centralnej Ewidencji Informacji o Działalności Gospdarczej (CEIDG) danej firmy. Jako przykład prawnicy podają np. stomatologa, który zakupił auto na firmę, choć nie jest mu ono niezbędne w codziennej pracy. W świetle obowiązujących przepisów, taki klient powinien być traktowany na równi z osobami prywatnymi, przynajmniej w kwestii rękojmi i zwrotów.

W praktyce oznacza to, że jednoosobowe działalności gospodarcze zyskały 14 dniowy termin na odstąpienie od umów zawartych na odległość, który według UOKiK w przypadku niepoinformowania przez sprzedawcę o tym przywileju wydłuża się do 12 miesięcy.

Przedsiębiorca może rozwiązać taką umowę, np. w przypadku zakupu jednośladu lub samochodu przez internet. Sprzedawcy mają jednak prawo do pomniejszenia kwoty ewentualnego zwrotu, jeśli sprzęt w okresie 14 dni został zarejestrowany i był użytkowany. Co więcej, możliwość zwrotu nie dotyczy umów leasingowych zawieranych na odległość, gdyż jest to usługa finansowa, wyłączona spod ustawy 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta.

Nowe regulacje budzą wątpliwości przedstawicieli branży motoryzacyjnej, którzy po 1 stycznia 2021 roku mogą spodziewać się większej liczby konsumenckich zwrotów i związanych z tym problemów - np. dodatkowych rozliczeń, gdy w ciągu 14 dni klient użytkował pojazd, czym obniżył jego wartość.

Stowarzyszenie Prawników Rynku Motoryzacyjnego stwierdza, że: "warto byłoby tak ułożyć stosunek prawny między dealerem i klientem, aby wydanie pojazdu nastąpiło po upływie 14 dni od dnia zawarcia umowy jego sprzedaży." co z pewnością pozwoliłoby uniknąć ewentualnych komplikacji.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (15)