Polska nie chce zostać w tyle z autonomicznymi pojazdami. Będą badania i zmiana prawa

Błąd ludzki jest najczęstszą przyczyną wypadków, więc z pojazdami autonomicznymi wiąże się ogromne nadzieje. Tak jest również w Polsce. O rozwój tej gałęzi motoryzacji ma zadbać nowy dział Instytutu Transportu Samochodowego.

Technologia autonomicznej jazdy na autostradach działała już przed kilkoma laty. To jednak nie wystarczyTechnologia autonomicznej jazdy na autostradach działała już przed kilkoma laty. To jednak nie wystarczy
Źródło zdjęć: © Tomasz Budzik
Tomasz Budzik

Jeszcze parę lat temu wydawało się, że stoimy na progu rewolucji, którą przyniosą autonomiczne samochody. Kilka głośnych wypadków tego typu pojazdów, a także brak odpowiednich przepisów sprawiają jednak, że wizja ta nieco się oddala. Jak bardzo? Według ITS-u w okolicach 2030 r. na naszych drogach pojawią się pojazdy, które nie będą potrzebowały kierowcy. Przygotowanie się na taki rozwój motoryzacji nie jest jednak łatwe.

Dlatego w strukturze Instytutu Transportu Samochodowego powołano nową jednostkę: Centrum Kompetencji Pojazdów Autonomicznych i Połączonych. Jak informuje ITS, będzie ono monitorowało prace badawcze dotyczące pojazdów autonomicznych, a także zajmie się implementacją dotyczących ich przepisów do polskiego prawa. Centrum zasilą eksperci w zakresie: autonomizacji transportu drogowego, inteligentnego sterowania ruchem drogowym, psychologii transportu, a także szkoleń i badań kierowców.

Czy Polacy odznaczą się w badaniach nad rozwojem pojazdów autonomicznych? To, niestety, raczej wątpliwe. Nie oznacza to jednak, że inicjatywa jest pozbawiona sensu. Nim samochody bez kierowców wyjadą na ulice, trzeba będzie opracować odpowiednie zmiany w prawie drogowym. Nie wystarczy samo zezwolenie na korzystanie z takich aut. Trzeba będzie jeszcze rozwiązać problem rozstrzygania o winie w razie wypadku czy wykroczenia. Fachowcy będą też potrzebni, by utrzymać w stanie sprawności zwykłe pojazdy, które coraz częściej są wyposażane w systemy bezpieczeństwa, pełnymi garściami czerpiące z autonomicznej motoryzacji.

Wybrane dla Ciebie
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
"Przebrali" auta z Chin. Teraz nie mogą znaleźć klientów
"Przebrali" auta z Chin. Teraz nie mogą znaleźć klientów
Listopad na polskim rynku. Pierwsze miejsce nie dla Corolli
Listopad na polskim rynku. Pierwsze miejsce nie dla Corolli
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥