Poradniki i mechanikaSystemy bezpieczeństwa są kosztowne w utrzymaniu. Dobrym przykładem jest przednia szyba

Systemy bezpieczeństwa są kosztowne w utrzymaniu. Dobrym przykładem jest przednia szyba

Współczesne samochody wyposażone w systemy bezpieczeństwa zmieniają postrzeganie pojęcia komfortu jazdy, ale kiedy dochodzi do napraw, okazuje się, że ma to swoją cenę. Sprawdziłem, jak ten temat wygląda w przypadku banalnej wymiany przedniej szyby.

Ten detal sprawia, że wymiana szyby może kosztować o 400-500 zł więcej.
Ten detal sprawia, że wymiana szyby może kosztować o 400-500 zł więcej.
Źródło zdjęć: © fot. Mariusz Zmysłowski
Marcin Łobodziński

03.08.2020 | aktual.: 22.03.2023 10:43

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Wystarczy kamień wypadający spod kół pojazdu jadącego z przodu, by doszło do pęknięcia przedniej szyby, a to może oznaczać konieczność jej wymiany. Nic więc dziwnego, że na rynku można znaleźć nowe szyby przednie niemal do każdego samochodu. Przeciętny koszt wymiany razem z zakupem części to ok. 500-700 zł, ale kiedy auto jest wyposażone w ADAS, to trzeba dołożyć kilka stówek.

Co to jest ADAS?

Ogólnie ujmując, ADAS (Advanced driver-assistance systems) to pakiet systemów wspomagających kierowcę w czasie jazdy, które mają na celu również unikanie niebezpiecznych zdarzeń. Należą do nich m.in. tempomat adaptacyjny, system utrzymania pasa ruchu czy automatyczny hamulec, który uruchomi się, kiedy pojazd zbyt szybko zbliża się do przeszkody. ADAS jest również ściśle powiązany z pracą reflektorów aktywnych, które dopasowują strumień światła do sytuacji na drodze.

Aby systemy wspomagania jazdy pracowały, jak trzeba, muszą mieć przynajmniej jeden radar i jedną kamerę.
Aby systemy wspomagania jazdy pracowały, jak trzeba, muszą mieć przynajmniej jeden radar i jedną kamerę.© fot. Marcin Łobodziński

Każdy z producentów samochodów pakiet takich systemów nazywa po swojemu i w skład wchodzi mniej lub więcej "wspomagaczy", jednak w każdym aucie z takim wyposażeniem musi być przynajmniej jeden radar i jedna kamera umieszczona na przedniej szybie w okolicy lusterka wstecznego. Te dwa elementy działają precyzyjnie tylko wtedy, kiedy auto jest niemalże jak fabrycznie nowe.

Niemal każda zmiana w zawieszeniu wymusza kalibrację systemu

Każda odchyłka w geometrii zawieszenia od normy wymusza konieczność kalibracji ADAS, co zależnie od warsztatu kosztuje ok. 400-500 zł za jeden z czujników. Jeśli w samochodzie są dwa lub trzy, trzeba odpowiednio pomnożyć tę kwotę. Szczególnie w przypadku ingerencji w geometrię tylnej osi oraz w układ kierowniczy wymagana jest kalibracja. Dotyczy to również sytuacji, kiedy zmieniamy koła na inny rozmiar.

W samochodach starszych niż 5-letnie kontrola i nierzadko regulacja geometrii jest konieczna co około 2-3 lata. W przypadku aut z ADAS do tego trzeba będzie dodać również jego kalibrację. Zatem zamiast 400--500 zł klient zapłaci minimum 800-1000 zł.

Zderzak wyposażony w radar jest nie tylko droższy, ale po jego wymianie trzeba będzie radar skalibrować.
Zderzak wyposażony w radar jest nie tylko droższy, ale po jego wymianie trzeba będzie radar skalibrować.© fot. Marcin Łobodziński

Podobne koszty czekają też na tych, którzy uderzą kołem w krawężnik lub zbyt szybko najadą na dziurę. Przestawienie zawieszenia jest możliwe również przy nawet drobnej kolizji, w której ucierpiało koło. Podczas użytkowania samochodu może także dojść do uszkodzenia radaru umieszczonego na przednim pasie auta. Wystarczy kamień lub bardzo delikatna stłuczka parkingowa, nieskutkująca nawet otwarciem poduszki powietrznej.

  • Również w przypadku ingerencji w czujnik kąta skrętu lub demontażu kolumny kierowniczej konieczna jest kalibracja kamery, z uwagi na połączenie tego systemu z układem kierowniczym – mówi Mariusz Maksym, ekspert sieci warsztatowej ProfiAuto Serwis.

Jak wygląda kalibracja ADAS?

  • Aby ustawić, skalibrować radary przednie, potrzebujemy około dwóch godzin - mówi Mariusz Maksym. - Należy przy tej operacji przygotować samochód i potrzebne przyrządy zgodnie z wytycznymi dla danego modelu. Bardzo ważna jest precyzja przy wykonywaniu wszelkich czynności oraz dokładne ustawienie narzędzi i tablic pomiarowych, ponieważ ma to bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo użytkowania w ruchu drogowym. Minimalne odchylenie może spowodować duże zakłócenia w działaniu systemu - dodaje.

Oczywiście odpowiedni sprzęt warsztatowy i wiedza mechanika to absolutne minimum, by dokonać kalibracji ADAS, jednak w przypadku niektórych marek samochodów wymagana jest także duża przestrzeń. Niektóre warsztaty nie mogą sobie na to pozwolić, bo pusty obszar szeroki na kilkanaście i na kilkadziesiąt metrów długi może być niemożliwy do zagospodarowania w mieście.

Jak czytamy na stronie markoweszyby.pl, opracowanej na podstawie materiałów firmy Pilkington, w przypadku niektórych samochodów mowa wręcz o przestrzeni o wymiarach co najmniej 32 metrów długości i 45 metrów szerokości. Mówimy tu więc powierzchni większej niż basen olimpijski.

Zobacz, jak wygląda przygotowanie i sam proces kalibracji ADAS:

PL - ADAS: kalibracja kamery przedniej

W przypadku kalibracji dynamicznej, czyli na drodze w ruchu, wymagana jest praca dwóch osób i odpowiednie warunki drogowe oraz pogodowe. Czasami auto może stać w warsztacie przez kilka dni, ponieważ nie będzie możliwe uzyskanie takich warunków (długotrwałe opady deszczu lub mgły).

Auto musi być też w pełni sprawne. - Czynniki, które uniemożliwiają kalibrację radarów, to m.in. uszkodzony uchwyt radaru, przestawiony zderzak, uszkodzony zderzak, uszkodzony radar, uszkodzona instalacja – wyjaśnia Mariusz Maksym.

  • Mieliśmy taki przypadek z audi a6 c7 z dwoma radarami przednimi, w którym nie dało się skomunikować z komputerem. Okazało się, że wiązka elektryczna systemu ADAS była skorodowana. Dopiero jej naprawienie umożliwiło przeprowadzenie procesu kalibracji - dodaje.

Mówimy tu o aucie produkowanym od 2011 r., coraz częściej trafiającym na rynek wtórny, które można kupić teraz za ok. 50 tys. zł. Za kilka lat będzie jeszcze bardziej dostępne.

Wymiana szyby z ADAS i bez

Już teraz mogą się rodzić pytania o sens zakupu samochodu z systemami bezpieczeństwa. Oczywiście koszty napraw takiego auta będą droższe i łatwiej o uszkodzenie kosztownych elementów. Poprosiłem sieć ProfiAuto o przykładowe wyceny tylko wymiany przedniej szyby dla popularnych modeli, z uwzględnieniem procesu kalibracji.

Koszt wymiany przedniej szyby

Marka i model

samochodu

standardowa szybaszyba z czujnikiem zmierzchu i deszczuszyba z ADAS 
Opel Astra (2014 r.)632 zł681 zł---
Skoda Octavia (2018 r.)631 zł546 zł1070 zł
VW Passat (2017 r.)593 zł750 zł1150 zł
BMW Serii 3 (2016 r.)530 zł607 zł1194 zł
Podane ceny należy traktować orientacyjnie i mogą się one różnić zależnie od warsztatu. W cenie zawarte są materiały, robocizna oraz kalibracja. 

Przyszłość to rozwój motoryzacji w kierunku automatyzacji, poodnoszenia poziomu bezpieczeństwa i komfortu. Systemy ADAS trafiają do coraz niższych segmentów samochodów. Kilka lat temu auto kompaktowe otrzymywało takie dobrodziejstwa w ograniczonej liczbie i za dopłatą, a dziś każdy nowy model segmentu B musi mieć przynajmniej 4-5 takich systemów. Bez nich nie jest konkurencyjny i nie ma szans na zdobycie jedynych słusznych pięciu gwiazdek w testach Euro NCAP.

Na razie opisana w artykule kalibracja ADAS jeszcze może być traktowana jako ciekawostka, ale za kilka lat będzie jak nieco bardziej zaawansowana czynność serwisowa. Choć w Polsce można się spodziewać także tego, że pojawią się warsztaty zajmujące się wyłączaniem tego wszystkiego… dla świętego spokoju.

Komentarze (15)