Polonez Analog nr 1 został podarowany muzeum. Po remoncie będzie można go oglądać
FSO Polonez Analog czyli wersja Truck z napędem 4x4 została podarowana Muzeum Motoryzacji i Techniki w Piastowie. Co ciekawe, auto powstało jeszcze przed prototypami, które czasem pojawiają się na zlotach i innych imprezach.
05.11.2018 | aktual.: 01.10.2022 16:38
Miłośnicy motoryzacji rodzimej produkcji niezbyt często odkrywają kolejne karty historii FSO. Aktualnie powstają kolejne inicjatywy jak muzea czy stowarzyszenia, które zajmują się odszukiwaniem i odbudową najrzadszych modeli pojazdów zbudowanych w Polsce. Tym razem właściciel Muzeum Motoryzacji i Techniki w Piastowie poinformował, że do jego warsztatu trafił Polonez Analog wyprodukowany około 1993 roku.
Auto powstało aby uświetnić konferencję z General Motors, która odbyła się pod koniec 1993 roku.
Technicznie samochód jest o wiele bardziej zaawansowany niż zwykły Polonez truck. Auto ma napęd na cztery koła realizowany tak, że przednie koła napędzane są ciągle, a tylny most można dołączyć przełącznikiem w kabinie. Skrzynia biegów z Subaru Leone doskonale radziła sobie z przekazywaniem mocy na koła. Czterocylindrowy silnik był przesunięty aż o 30 cm do przodu, aby pomieścić wszystkie elementy napędowe. Zawieszenie przeszczepiono z Łady Samary, więc z przodu znajdują się kolumny McPhersona. Co ciekawe, samochód ten ma konstrukcję z samonośnym zwieszeniem, a późniejsze Analogi były zbudowane na ramie.
Samochód z Trójmiasta trafił do Piastowa, gdzie przejdzie szczegółowy remont. Właściciel ma doświadczenie w pracy nad Polonezami, ponieważ w kolekcji ma już egzemplarze trzy i pięciodrzwiowe, a także sanitarki i radiowozy milicji i policji.
Postępy w pracach nad Polonezem można obserwować na Facebooku:
i