Płyny chłodnicze – fakty i mity

Płyn do chłodnic to jeden z najbardziej zaniedbanych płynów w samochodach. Wymienia się go tak rzadko, że dopiero przy awarii układu chłodzenia wylewa się już coś, co można nazwać szlamem. Nawet niektórzy producenci zalecają wymianę bardzo rzadko. To błąd.

Płyn chłodniczy wymienia się rzadko. A stary może narobić szkód.Płyn chłodniczy wymienia się rzadko. A stary może narobić szkód.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński

Płynu w chłodnicy nie trzeba wymieniać?

Kierowcy zwykle tylko kontrolują poziom płynu chłodniczego, choć i w tym zakresie serwisy notują spore zaniedbania. Jednak o wymianie mówi się rzadko. Gdy zapytałem o cenę takiej usługi w jednym z autoryzowanych serwisów, doradca zdziwiony zapytał o przebieg i wiek auta. Potwierdziłem, że 40 tys. km i 4 lata. Odpowiedź brzmiała: chce pan niepotrzebnie wydawać pieniądze?

Doradca powiedział, że płynu chłodniczego nie wymienia się okresowo, tylko przy okazji wymiany napędu rozrządu, gdy zdejmuje się pompę wody. To oznacza, że miałbym to zrobić po 100 tys. km i 10 latach?

– Standardowo wymiana płynu chłodniczego powinna odbywać się co 3 do 5 lat. Wszystko w zależności od rodzaju płynu. Niedopuszczalne jest, aby po 4-5 latach użytkowania auta nie wymienić płynu do chłodnic. To duży błąd, ponieważ jest on złożony z wielu chemicznych składników i po latach użytkowania ulega pewnemu zużyciu mówi Mariusz Melka, pełnomocnik zarządu ds. jakości z Organiki S.A., producenta chemii motoryzacyjnej.

  • W trakcie eksploatacji tracą swoje właściwości inhibitory korozji, również ochrona przed zamarzaniem i przegrzaniem nie jest tak skuteczna, jak na początku okresu eksploatacji płynu. Może również dochodzić do zjawiska pienienia się oraz powstawania osadów. Z tego powodu płyn chłodzący powinien być regularnie kontrolowany i w razie potrzeby wymieniany, wówczas unikniemy kosztownych napraw – dodaje.

Podsumowując: płyn przeznaczony do chłodnic, jak każdy produkt, ma swój okres przydatności do użycia określony w latach lub kilometrach przebiegu. Wymieniajcie go najpóźniej po 5 latach, by uniknąć awarii.

Dolewka wody nie zaszkodzi

Aby silnik pracował w optymalnych warunkach, płyn chłodzący musi mieć temperaturę 80-90 st. Celsjusza. Co się dzieje, gdy do chłodnicy dolejemy wodę? Zmieniają się parametry płynu, przez co będzie miał tendencję do wcześniejszego wrzenia.

Po dolaniu wody, warto sprawdzić odporność płynu chłodzącego na zamarzanie i wrzenie.
Po dolaniu wody, warto sprawdzić odporność płynu chłodzącego na zamarzanie i wrzenie. © fot. Marcin Łobodziński

To jednak nie jest największym problemem. O ile dolejecie wody destylowanej, nie grozi duże niebezpieczeństwo, ale tzw. kranówka może spowodować wytrącanie kamienia kotłowego, czyli osadu powodującego rdzewienie układu.

Nie jest to też dobry pomysł zimą, bo dolewka wody powoduje zmniejszenie odporności płynu na zamarzanie. Dlatego też użycie wody – wyłącznie destylowanej – jest zalecane jedynie w wyjątkowych przypadkach.

A co z mieszaniem płynów?

Często na etykietach pojawia się informacja o tym, że płyn można mieszać z innymi. Drugi płyn, którego chcecie dolać, też taką informację powinien posiadać. Jednak trzeba pamiętać, że różne płyny wykonuje się w różnych technologiach i nie warto ich mieszać.

Jedna marka, a kilka typów. Płyny do chłodnic stosuje się odpowiednio do konstrukcji układu chłodzenia.
Jedna marka, a kilka typów. Płyny do chłodnic stosuje się odpowiednio do konstrukcji układu chłodzenia. © fot. mat. prasowe/Organika

– Dokładnie czytajmy etykietę płynu, by sprawdzić, czy jest uniwersalny, czy przystosowany tylko do pracy z jednym rodzajem układu, np. aluminiowym. Jeśli po jakimś czasie zauważymy ubytek płynu, zawsze dolewamy płyn tego samego rodzaju, opartego o tę samą technologię produkcji – mówi Mariusz Melka.

Ważne, by stosować płyny do danego typu pojazdu, a konkretnie do danego typu chłodnic. Uzupełnienie innym rodzajem jest wyjściem jedynie doraźnym i należy przy najbliższej okazji opróżnić układ chłodniczy, przepłukać i wymienić cały płyn na nowy.

Właściwości płynu można sprawdzić

Przy pomocy odpowiednich przyrządów da się sprawdzić odporność płynu na zamarzanie, co warto zrobić teraz, kiedy jesteśmy u progu zimy. Zwykle taka usługa w porządnym warsztacie kosztuje... 0 zł.

Okienko przyrządu do sprawdzania płynu do chłodnic
Okienko przyrządu do sprawdzania płynu do chłodnic © fot. Marcin Łobodziński

Tymczasem naprawy związane z uszkodzeniem układu przez stary płyn mogą wyciągnąć z kieszeni nawet 1000 zł. Same chłodnice są obecnie niezwykle delikatne i każdy osad wewnątrz powoduje nieprawidłowości w przepływie. To z kolei może spowodować przegrzanie auta, a trzeba wiedzieć, że najnowsze modele pracują na granicy temperatury wrzenia m.in. dzięki termostatom fazowym. Wszystko w celu uzyskania jak najniższych emisji spalin.

Wbrew pozorom, serwis układu chłodzenia to nie jest odległa przeszłość. Owszem, nie musimy już zmieniać płynu letniego na zimowy, ale sam układ musi być w doskonałej kondycji. W lepszej niż dawniej, kiedy silniki znosiły duże wahania temperatur, a chłodnice były znacznie wytrzymalsze.

Ile kosztuje wymiana płynu chłodzącego?

W przeciętnym warsztacie jest to koszt od 100 do 150 zł. 5 l płynu dobrej jakości to wydatek ok. 30-70 zł.

Wybrane dla Ciebie
Polonez ze znikomym przebiegiem na sprzedaż. Cena? Lepiej usiądź
Polonez ze znikomym przebiegiem na sprzedaż. Cena? Lepiej usiądź
Niemcy nie rezygnują z dużych diesli. Uwielbiany silnik wraca do oferty
Niemcy nie rezygnują z dużych diesli. Uwielbiany silnik wraca do oferty
Renault Espace V (2015-2023) – opinie i typowe usterki
Renault Espace V (2015-2023) – opinie i typowe usterki
Ostrzejszy bat na kierowców. Piraci stracą prawo jazdy jeszcze łatwiej niż do tej pory. Prezydent podpisał zmiany
Ostrzejszy bat na kierowców. Piraci stracą prawo jazdy jeszcze łatwiej niż do tej pory. Prezydent podpisał zmiany
Wyższy limit prędkości. Prezydent podpisał. Docenią to mieszkańcy wsi
Wyższy limit prędkości. Prezydent podpisał. Docenią to mieszkańcy wsi
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Zmiany w prawie z podpisem prezydenta. 17-latkowie za kierownicą. Jakie warunki trzeba spełnić?
Zmiany w prawie z podpisem prezydenta. 17-latkowie za kierownicą. Jakie warunki trzeba spełnić?
Jedno paliwo wciąż wyraźnie droższe, ale widać światełko w tunelu. Mamy nowe prognozy
Jedno paliwo wciąż wyraźnie droższe, ale widać światełko w tunelu. Mamy nowe prognozy
Nadciągająca fala tanich części z Chin zagraża niemieckiemu przemysłowi
Nadciągająca fala tanich części z Chin zagraża niemieckiemu przemysłowi
Jest decyzja. Obowiązkowe kaski dla młodych rowerzystów i użytkowników e-hulajnóg z podpisem prezydenta
Jest decyzja. Obowiązkowe kaski dla młodych rowerzystów i użytkowników e-hulajnóg z podpisem prezydenta
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯