WAŻNE
TERAZ

Zwrot akcji w sprawie Smartwings. Nieoficjalnie: LOT nie kupi czeskiej spółki

Płyn hamulcowy – jaki wybrać?

Spośród wszystkich płynów eksploatacyjnych pojazdu, to właśnie płyn hamulcowy wydaje się jednym z najistotniejszych i jednocześnie najczęściej zapominanych. Jaki wybrać, by spełniał swoją rolę właściwie?

Płyn hamulcowy to bardzo często zapominany płyn w samochodziePłyn hamulcowy to bardzo często zapominany płyn w samochodzie
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Maciej Gis

Warunkiem prawidłowego funkcjonowania układu hamulcowego jest stan tarcz, okładzin oraz płynu hamulcowego. Ponieważ ten ostatni ma właściwości higroskopijne (chłonie wodę z otoczenia), to nawet jego niewielkie zawodnienie powoduje obniżenie temperatury wrzenia nawet o połowę. W praktyce – po wciśnięciu hamulca – zwalnianie z cieczą o takich parametrach rozpocznie się znacznie później. W najgorszym scenariuszu pedał wpadnie w podłogę, a auto spowoduje wypadek.

Co to jest DOT i co oznaczają cyfry?

Wybierając samodzielnie płyn do auta, warto wiedzieć, że dzieli się on na klasy jakościowe DOT. Kluczowym parametrem w tej klasyfikacji jest temperatura płynu "suchego" i zawodnionego, czyli takiego, który wody w składzie nie ma oraz takiego, który wodę już wchłonął, przez co jego parametry użytkowe spadły.

Produkty na bazie glikolu oznaczane symbolem DOT 3 mają temperaturę wrzenia 205°C, a zawodnionego 140°C. DOT 4, najpopularniejsze płyny do aut osobowych i SUV-ów, to także ciecze na bazie eteru glikolu wraz z różnymi domieszkami. W tym przypadku temperatura wrzenia wynosi 230°C i 155°C. Płyny klasy DOT 5 cechują się temperaturami wrzenia na poziomie 260°C i 180°C. Bazują one na silikonach i nie chłoną wody. Stosuje je się tylko w specjalnych układach hamulcowych.

Na rynku dostępne są także płyny klasy DOT 5.1, bazujące na glikolu. W Ich przypadku temperatura wrzenia wynosi co najmniej 260°C. O ile płyny DOT 3 i 4 można mieszać (jeśli zajdzie taka potrzeba), bo płyny DOT 5 są niemieszalne z innymi, ponieważ bazują na innych składnikach. Trzeba też wiedzieć, że wlanie płynu o wyższej temperaturze wrzenia niż taka, jaką zaleca producent, może być szkodliwe dla układu hamulcowego, bowiem ma on właściwości żrące.

Jak wybrać odpowiedni płyn hamulcowy?

Odpowiedni płyn hamulcowy to taki, jaki zaleca producent. Nie należy tego zmieniać w żadnym kierunku (wybierać niższej lub wyższej temperatury wrzenia) jeśli układ hamulcowy nie został poddany tuningowi, a auto nie służy to sportu. Nie ma to też sensu ekonomicznego, bowiem płyn hamulcowy to wydatek kilkudziesięciu złotych. Nie jest to więc produkt, na którym jest sens oszczędzać.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟