Pierwsze podejście – kwalifikacje do 24H Le Mans 2011

Wczoraj wieczorem między 22:00 a 0:00 odbyła się pierwsza sesja kwalifikacyjna do 24-godzinnego wyścigu pod Le Mans. Kto był najszybszy?

Obraz
Olgierd Lachowski
Boksy
Boksy

Do pierwszej sesji zgłosiło się 168 kierowców w 56 bolidach klas od LMP1 do GTE Am. Pierwszym liderem po 9 minutach kwalifikacji został Mike Rockenfeller (znany z DTM) w Audi R18 TDI z czasem 3:27,949 min.

Parę minut później Pescarolo wykręciło pirueta w Indianapolis, a 20 minut po 22 Aston Martin o numerze 007 „zgubił” część nadwozia. W ogóle nowe AMR-One są… trudno powiedzieć, czy pechowe, czy raczej źle zaprojektowane i wykonane. Peugeotom i Audi nie zdarzają się takie dziwne historie.

Lider w klasie GTE Pro - BMW M3 GT2
Lider w klasie GTE Pro - BMW M3 GT2

Drugi z Astonów miał też miał problemy i musiał się zatrzymać na prostej Mulsanne.

Przed 22.30 najszybszym wozem na torze zostało Audi numer 2 z André Lottererem za sterami. Kierowca uzyskał czas 3:27,939 min. Chwilę wcześniej BMW M3 GT2 wykręciło najlepszy czas w klasie GTE Pro, osiągając wynik 3:58,426. Z kolei wśród „amatorów” w pierwszej godzinie najlepsze było Porsche 911 GT3 RSR z rezultatem 4:03,918 min.

Najszybszy w pierwszej sesji Peugeot 908
Najszybszy w pierwszej sesji Peugeot 908

W drugiej godzinie wiele się nie działo do momentu, gdy Stephane Sarrazin w Peugeocie 908 #8 wykręcił czas 3:27,033 min. Nikt już go nie poprawił.

Ostatecznie przed dzisiejszą sesją liderem jest wspomniany Sarrazin, na drugim miejscu - Audi R18 TDI #2 (3:27,939 min), a na trzecim Audi #1 (3:27,949 min).

W GTE Pro BMW pozostało na pierwszym miejscu . Tak samo było w GTE Am, gdzie czas 4:03,918 min wystarczył do zachowania pierwszego miejsca. Najszybszym wozem z silnikiem benzynowym w LMP1 był nie Aston Martin, a Pescarolo Judd, które straciło do Peugeota niespełna 8,50 s.

Walka w klasie GTE - Aston Martin V8 Vantage GT2 kontra Ford GT
Walka w klasie GTE - Aston Martin V8 Vantage GT2 kontra Ford GT

A Aston Martin AMR-One? No cóż, jego wyniki były słabe, bardzo słabe. Od Astonów szybsze były bolidy LMP2. Lider LMP2 – HPD ARX-01d (potem miał wypadek) – uzyskał czas 3:42,615 min, podczas gdy lepszy z dwóch AMR-One – 3:56,637 min (!). Wynik tego AMR-One był gorszy od 10 spośród 11 wozów klasy LMP2! Ten jeden samochód LMP2, który przegrał z Astonem, był od niego wolniejszy o niespełna 1 sekundę.

Najpierw HPD ARX-01d uzyskał najlepszy czas w LMP2, a potem został koszmarnie rozbity
Najpierw HPD ARX-01d uzyskał najlepszy czas w LMP2, a potem został koszmarnie rozbity

Co prawda dziś będzie druga sesja kwalifikacyjna, ale wszystko wskazuje na to, że brytyjska marka zbierze tęgie baty w tegorocznym wyścigu. Co gorsza, w zespole nie ma progresu wyników – bolidy, jak były wolne, tak są, jak były awaryjne, tak są nadal.

Słowo o prędkościach

Lotus Evora GTE - na razie słabo
Lotus Evora GTE - na razie słabo

Tegoroczne Le Mans nie będzie tak szybkie jak wyścig w ubiegłym sezonie, bo samochody są wolniejsze. Ale wolniejsze są niewiele. W zeszłym roku Peugeot osiągnął w kwalifikacjach 343 km/h. W tym roku najszybszy jest również 908, który pomknął z prędkością 339,6 km/h. Najszybsze Audi osiągnęło 332,3 km/h.

Jak widać, niemiecki wóz jest na prostej wolniejszy, za to nadrabia w krętych sektorach. Zresztą różnice czasowe między Audi i Peugeotami są mniejsze niż w zeszłym roku.

Co dalej?

Audi R18 TDI po zmroku
Audi R18 TDI po zmroku

Dziś druga sesja kwalifikacyjna, w której ostatecznie rozstrzygnie się układ aut na starcie. Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że kwalifikacje są tylko pokazem potencjalnych możliwości samochodów, a na wynik wyścigu nie mają żadnego wpływu.

Kierowca Peugeota Stephane Sarrazin spodziewa się, że aby ostatecznie zająć Pole Position, trzeba będzie osiągnąć czas na poziomie 3:25,5 min. Wkrótce przekonamy się, czy mam rację.

Źródło: lemans

Wybrane dla Ciebie

Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Test: Ineos Grenadier – jeszcze lepszy i do tego tańszy
Test: Ineos Grenadier – jeszcze lepszy i do tego tańszy