Volkswagen Golf GTI Clubsport oraz Golf R © WP | Tomasz Budzik

Pierwsza jazda: Volkswagen Golf R i GTI Clubsport. Przyjemność nie rośnie wraz z mocą

Tomasz Budzik

Volkswagen Golf GTI zmienił motoryzacyjną rzeczywistość. Wcześniej rzeszom kierowców wydawało się, że tylko czysto sportowe samochody mogą wybić się ponad nudę masowej produkcji. Ten model udowodnił, że jest to możliwe również w aucie, które na co dzień pozostaje w pełni użytecznym hatchbackiem. Dla niektórych GTI to jednak za mało. Dla nich powstały Golf GTI Clubsport oraz Golf R. Obydwa właśnie pojawiły się w odświeżonych wcieleniach.

"R" w koronie

Niemiecka prezentacja nowych, szybkich aut Volkswagena była wyjątkowa. Nigdy wcześniej nie zdarzyło mi się, by podczas jednodniowych jazd na torze warunki atmosferyczne zmieniały się tak drastycznie. Każdy test samochodu jest w jakiejś części subiektywny. Ten będzie taki w dwójnasób. Zaczynamy. W Berlinie pojawiłem się, by sprawdzić dwie odmiany odświeżonego Golfa – GTI Clubsporta oraz R.

"R-ka" to kompaktowy mocarz z napędem na cztery koła. Poddany liftingowi model oddaje do dyspozycji kierowcy 333 KM (od 5,6 do 6,5 tys. obr./min.) i 420 Nm (od 2,1 do 5,5 tys. obr./min.), co pozwala przyspieszyć od 0 do 100 km/h w czasie 4,6 s. Odmiana kombi robi to samo w 4,8 s. W poprzedniku moc wynosiła 320 KM. Samochód z pakietem Performance może pochwalić się maksymalną prędkością wynoszącą 270 km/h. Jest to więc bardzo szybki samochód, który jeszcze 20 lat temu mógłby aspirować osiągami do zupełnie innej ligi.

Wybrane dla Ciebie
Stracił "prawko" na trzy miesiące. Nie chodziło o prędkość
Stracił "prawko" na trzy miesiące. Nie chodziło o prędkość
Volkswagen żegna Touarega. Limitowana edycja na koniec
Volkswagen żegna Touarega. Limitowana edycja na koniec
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Europejski SUV za mniej niż 85 tys. zł. Marka obniża ceny
Europejski SUV za mniej niż 85 tys. zł. Marka obniża ceny
Euro NCAP rozbiło nowe auta. Chińczycy błyszczą, a Volkswagen się wstydzi
Euro NCAP rozbiło nowe auta. Chińczycy błyszczą, a Volkswagen się wstydzi
Alfa Romeo Tonale przeszła lifting. Zmienił się nie tylko wygląd
Alfa Romeo Tonale przeszła lifting. Zmienił się nie tylko wygląd
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Cwaniakują, by zaoszczędzić kilkanaście zł. Narażają się na dużo wyższą karę
Cwaniakują, by zaoszczędzić kilkanaście zł. Narażają się na dużo wyższą karę
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie