WAŻNE
TERAZ

Szef KOWR z PSL spotykał się z założycielem Dawtony tuż przed wybuchem afery CPK

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Piękna bestia. Nowy Mercedes AMG A45 to pogromca supersamochodów

Julian Grabowski

Patrzysz na auto – mówisz „piękne”. Patrzysz na jego parametry – mówisz „bestia”. I dokładnie takie są nowe hot-hatche Mercedesa. Imponują porywającym urokiem posągowych herosów, ale to prawdziwi gladiatorzy.

Hot-hatch to wyjątkowy segment w klasie kompaktowej. To rodzina, w której dosłownie każde auto dyszy siłą, emanuje emocjami, zawraca w głowach mocą silnika, momentem obrotowym, własnościami jezdnymi, osiągami. I panuje tu wściekła konkurencja, bo niemal każdy producent chce pokazać pazury swych najważniejszych masowych modeli. Nic w tym dziwnego ich popularność i pożądanie, jakim będą się cieszyły, spłynie potem na tańsze, słabsze wersje, wyposażone w przeróżne „usportowione” pakiety stylizacyjne.

W segmencie tym istnieje jednak elita elit, gdzie najpotężniejsze kompakty wyposaża się nie tylko w niebywale silne zespoły napędowe, ale i napęd na wszystkie koła. Od 2013 r. w tym gronie król jest tylko jeden: to topowy wariant Mercedesa, klasy A: AMG A 45.

Model ten niczym Gajusz Juliusz Cezar, jak błyskawica wkroczył na rynek i… zgodnie z cesarską maksymą „veni, vidi, vici”, pokonał wszystkich rywali. Trwało to tyle, co prezentacja osiągów tego nowego modelu, a potem nie było już komu się mu przeciwstawić. A 45 nie tylko wyposażony był w najpotężniejszy seryjny silnik 4-cylindrowy, jaki kiedykolwiek wyprodukowano.

Przy pojemności dwóch litrów, miał 360 KM, i moment obrotowy wynoszący aż 400 Nm! Ale także inżynierowie z Affalterbach wyposażyli go w inteligentny, można powiedzieć, właściwie wyczynowy napęd na cztery koła oraz układ jezdny pozwalający na start w wyścigach torowych bez żadnych wstępnych przygotowań.

Kompaktowa klasa A w tej wersji to królowa torów wyścigowych
Kompaktowa klasa A w tej wersji to królowa torów wyścigowych © Fot. MercedesBenz AMG

I wygrywanie w tych wyścigach

Poza tym był oczywiście po prostu Mercedesem klasy kompaktowej – fantastycznie funkcjonalnym, praktycznym, wygodnym. Rodzinnym autem, tyle że z diabłem za skórą. Po liftingu jego moc wzrosła do 381 KM, a moment obrotowy do 475 Nm, jednak nadal, doniesienia z rynku informowały, że mimo tak wyśrubowanych parametrów auto jest prawdziwym Mercedesem - także pod względem jakości i trwałości.

AMG A 45 zdobył rynek super-hot-hatchy przez walkower rywali – a raczej pełne szacunku uznanie wyższości (w testach dziennikarskich, podczas przyspieszania na prostej, był nawet szybszy niż dużo droższe, mocne limuzyny spod znaku AMG). Starczy powiedzieć, że nokaut był tak skuteczny, że przez następnych 6 lat konkurencja zajmowała się tylko walką o drugie miejsce na rynku.

Wnętrze AMG A 45 S 4Matic+
Wnętrze AMG A 45 S 4Matic+ © Fot. MercedesBenz AMG

Dziś w salonach kupić możemy drugą generację tego modelu. Tym razem występuje w dwóch wersjach napędowych – AMG A 45 (387 KM/480 Nm) i AMG A 45S (421 KM/500 Nm). Pozwalają one na rozpędzenie się do 100 km/h odpowiednio w 4,0 lub w 3,9 s, co oznacza już przejście do elitarnej klasy supersamochodów. Tylko że w odróżnieniu od nich w A 45 złożymy siedzenia i przewieziemy nim szafki z popularnego sklepu meblarskiego.

W nowym wydaniu już na pierwszy rzut oka widać, z jakiego typu autem mamy do czynienia – Mercedes włączył swe najszybsze auta kompaktowe do programu designerskiego, gdzie warianty wyczynowe otrzymują wyjątkowy pas przedni, charakterystyczną osłonę chłodnicy AMG.

Teraz nie ma więc mowy o niepotrzebnej skromności. Eksperyment się udał i zarówno Mercedes, jak i dywizja AMG chwalą się dumą z „ojcostwa” najbardziej wyrafinowanego samochodu kompaktowego na świecie.

A 45 AMG S 4Matic+
A 45 AMG S 4Matic+ © Fot. MercedesBenz AMG

Inna sprawa, że poza tym wyrazistym zademonstrowaniem, że to wersja wyczynowa, Designerzy marki nie zbliżyli się nawet do granicy, poza którą mówi się o pojazdach anabolicznych bądź wyzywających. Nie, kompaktowy super-Mercedes pozostaje elegancki i stonowany.

Jasne, widać, że jest siłaczem, ale w sposób typowy dla najwyższych lotów lekkoatletów. Smukłość, zwinność, kontrolowana i inteligentna siła. Żadnej krzykliwości. Poszerzane błotniki, dyfuzory, spoilery i niskoprofilowe opony na rewelacyjnie narysowanych sportowych felgach to tylko elementy fizycznie niezbędne, szczególnie jeśli weźmie się pod uwagę fakt, że samochody te stworzono do skutecznego przesuwania praw rządzących fizyką ruchu.

Tradycja wymaga, by nawet tak kosmiczny samochód pozostawał prawdziwym Mercedesem. Stąd fenomenalnym osiągom i wyczynowym własnościom jezdnym nieodmiennie towarzyszy w pełni funkcjonalny charakter, przydatność i praktyczność na co dzień.

Na torze, napęd na 4 koła pozwala też na odrobinę zabawy
Na torze, napęd na 4 koła pozwala też na odrobinę zabawy © Fot. MercedesBenz AMG

Najwyższa jakość materiałów i spasowania, wzorcowa ergonomia i najwyższy poziom bezpieczeństwa zarówno czynnego, jak i biernego towarzyszą wyposażeniu pokazującemu jednoznacznie, który producent samochodów jest światową awangardą w dziedzinie systemów wsparcia kierowcy, ochrony pasażerów, sposobów integracji człowieka z maszyną…

System inteligentnego, opartego na uczeniu maszynowym sterowania głosowego oraz komunikacji z systemami pokładowymi MBUX wyznacza nowe standardy w motoryzacji, wprowadzając kierowców Mercedesa AMG A 45 w świat sztucznej inteligencji w służbie człowieka.

Pod maską znajduje się kompatkowa bomba atomowa
Pod maską znajduje się kompatkowa bomba atomowa © Fot. MercedesBenz AMG

To ważne o tyle, że pomimo imponujących właściwości dynamicznych, Mercedesa AMG A 45 będziemy przecież przez większość czasu używać, jak zwykłego, praktycznego samochodu kompaktowego, towarzysza codzienności i wszelkich spraw, jakie się z nią wiążą.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Chińczycy chcą podbić Europę. Technologiami sypią jak z rękawa
Chińczycy chcą podbić Europę. Technologiami sypią jak z rękawa
Wideo: nowa Mazda 6e z bliska. Przy projekcie pomógł chiński partner
Wideo: nowa Mazda 6e z bliska. Przy projekcie pomógł chiński partner
Oszukują policyjny alkomat. Na liście zwykłe produkty
Oszukują policyjny alkomat. Na liście zwykłe produkty
Zasada dwóch sekund. Dobry kierowca zawsze ją stosuje
Zasada dwóch sekund. Dobry kierowca zawsze ją stosuje
Policjant pokazuje kierowcom miejsce. Trzeba wiedzieć, co zrobić
Policjant pokazuje kierowcom miejsce. Trzeba wiedzieć, co zrobić
Są finaliści Car of the Year 2026. Na liście ani jednego "chińczyka"
Są finaliści Car of the Year 2026. Na liście ani jednego "chińczyka"
Jedno paliwo mocno w górę. Prognozy nie pozostawiają złudzeń
Jedno paliwo mocno w górę. Prognozy nie pozostawiają złudzeń
Ruszyła akcja "Znicz". Na drogi wyszło 5 tys. policjantów
Ruszyła akcja "Znicz". Na drogi wyszło 5 tys. policjantów
Japończycy zaskoczyli. Silnik, jakiego nikt się nie spodziewał
Japończycy zaskoczyli. Silnik, jakiego nikt się nie spodziewał
Dwa odcinki S19 oddane kierowcom. Pierwsze w tym województwie
Dwa odcinki S19 oddane kierowcom. Pierwsze w tym województwie
Wszystkie chińskie marki obecne w Polsce. Nie spodziewałem się, że jest ich aż tyle
Wszystkie chińskie marki obecne w Polsce. Nie spodziewałem się, że jest ich aż tyle
Pierwsza jazda: Mazda 6e - takiego wnętrza nikt się nie spodziewał
Pierwsza jazda: Mazda 6e - takiego wnętrza nikt się nie spodziewał