Pękają tłoki, krzywią się korbowody. Kierowcy zapominają o ważnej zasadzie

Jednym z najczęstszych błędów popełnianych przez kierowców podczas przyspieszania jest niewłaściwe wciskanie pedału gazu. Często jest to wynikiem niewiedzy, nieuwagi lub po prostu lenistwa. Takie działanie, polegające na pełnym wciskaniu pedału gazu bez odpowiedniej redukcji biegu, nie tylko jest niewłaściwe z punktu widzenia efektywności jazdy, ale może również przyczynić się do uszkodzenia silnika. Poniżej wyjaśniamy, dlaczego tak się dzieje.

Czy warto "przepalać" silnik?Czy warto "przepalać" silnik?
Źródło zdjęć: © Pixabay
44

Podczas nauki jazdy przyszli kierowcy są instruowani, że przed wykonaniem manewru wyprzedzania, powinni zredukować bieg. Dlaczego? Ponieważ niższy bieg oznacza wyższą moc i moment obrotowy, co przekłada się na lepsze przyspieszenie i bardziej dynamiczne wykonanie manewru. W dzisiejszych czasach turbodoładowane jednostki napędowe są w stanie generować więcej mocy przy niższych obrotach. W związku z tym, przy dobrej widoczności i pustych drogach, kierowcy często decydują się nie redukować biegu, wciskając po prostu pedał gazu do końca. Niestety, jest to błędne podejście.

Silnik spalinowy pracujący na niskich obrotach nie jest efektywny. Przyspieszanie w takich warunkach zajmuje więcej czasu, a straty ciepła są większe. Ale to nie koniec problemów. Dwie japońskie firmy, Toyota i Denso, zauważyły, że w takiej sytuacji może dojść do przedwczesnego zapłonu. Co to oznacza? Chodzi o sytuację, gdy mieszanka paliwowa zapala się, gdy tłok jeszcze próbuje ją sprężać. Jak to jest możliwe?

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Skrót z gali Samochód Roku 2025

Okazuje się, że w takim scenariuszu, w komorze spalania gromadzą się palne drobinki z oleju i paliwa, które nie są usuwane ze spalinami. Te drobinki żarzą się w komorze spalania i podczas kolejnego sprężania, zapalają mieszankę jeszcze przed odpaleniem świecy. Badania potwierdziły, że im wyższe obroty silnika, tym mniejsza szansa na przedwczesny zapłon. Stąd też czasem warto "przepalić" silnik.

Przedwczesny zapłon mieszanki paliwowej może mieć poważne konsekwencje dla silnika. Jednostka napędowa jest narażona na działanie ogromnych sił, co w najlepszym wypadku może skutkować uszkodzeniem świec zapłonowych. W najgorszym scenariuszu może dojść do pęknięcia tłoków, wygięcia korbowodów i konieczności przeprowadzenia remontu generalnego całego silnika.

Wybrane dla Ciebie

Pierwszy taki sprzęt policji. Posypią się mandaty
Pierwszy taki sprzęt policji. Posypią się mandaty
Kontrola policji. Warto wiedzieć, jak powinien zachować się kierowca
Kontrola policji. Warto wiedzieć, jak powinien zachować się kierowca
Nowa funkcja w Uberze. Wystarczy ją włączyć podczas jazdy
Nowa funkcja w Uberze. Wystarczy ją włączyć podczas jazdy
Nowe Audi Q3 nie ma wajch przy kierownicy. Kilka przełomów w ważnym modelu
Nowe Audi Q3 nie ma wajch przy kierownicy. Kilka przełomów w ważnym modelu
Skręć kierownicę i sprawdź. Jaką cyfrę widzisz na swojej oponie?
Skręć kierownicę i sprawdź. Jaką cyfrę widzisz na swojej oponie?
Polacy kupują, a później problem. Koszty idą w tysiące
Polacy kupują, a później problem. Koszty idą w tysiące
Widziałem Shell Eco-marathon z bliska. Kropla paliwa na wagę złota
Widziałem Shell Eco-marathon z bliska. Kropla paliwa na wagę złota
Zużycie paliwa 0,044 l/100 km. Pierwszy raz taka impreza w Polsce
Zużycie paliwa 0,044 l/100 km. Pierwszy raz taka impreza w Polsce
"Wyciągnął" dwie firmy. Słynny prezes nagle zrezygnował
"Wyciągnął" dwie firmy. Słynny prezes nagle zrezygnował
Rekordowe spotkanie miłośników terenówek Toyoty. Można było zobaczyć niemal wszystkie wersje
Rekordowe spotkanie miłośników terenówek Toyoty. Można było zobaczyć niemal wszystkie wersje
Mandaty za hulajnogę. Policja nie jest w stanie wyegzekwować przepisów
Mandaty za hulajnogę. Policja nie jest w stanie wyegzekwować przepisów
Pierwsza jazda: Škoda Elroq RS – najszybsza, ale i pragmatyczna
Pierwsza jazda: Škoda Elroq RS – najszybsza, ale i pragmatyczna