Oszczędna flota - jak wydawać mniej na paliwo

Wiele polskich firm posiada floty pojazdów. Generują one co roku wydatki znacznych rozmiarów. Jedną ze składowych tych kosztów jest paliwo, które niestety mimo spadków cen w ostatnich miesiącach wciąż jest drogie. Co firmy z flotami mogą robić, żeby wydawać na benzynę i olej napędowy mniej?

Stacja benzynowa (fot. Łukasz Giza/Agencja Gazeta)Stacja benzynowa (fot. Łukasz Giza/Agencja Gazeta)
Mariusz Zmysłowski

Wiele polskich firm posiada floty pojazdów. Generują one co roku wydatki znacznych rozmiarów. Jedną ze składowych tych kosztów jest paliwo, które niestety mimo spadków cen w ostatnich miesiącach wciąż jest drogie. Co firmy z flotami mogą robić, żeby wydawać na benzynę i olej napędowy mniej?

Przede wszystkim należy znaleźć sposób na kontrolowanie wydatków na paliwa. Warto mieć możliwość analizowania wydatków. Ułatwiają to karty paliwowe. Są one oferowane przez wszystkie sieci stacji benzynowych. Dzięki bezgotówkowej formie płatności można zaoszczędzić czas. Dodatkowo firmy z flotami korzystającymi z kart paliwowych mogą liczyć na rabaty i to nie tylko na paliwo, ale również na inne usługi i towary.

Skoro mamy już wygodę i kontrolę nad wydatkami, należy zwrócić uwagę na kolejny czynnik który może decydować o kosztach podróży. To umiejętności kierowców. Warto zainwestować w kurs jazdy ekonomicznej dla pracowników. Tego typu zajęcia oferowane są coraz częściej przez szkoły zajmujące się również nauczaniem bezpiecznej jazdy. Szacuje się, że dzięki takim kursom kierowca może zredukować spalanie o 5-30 proc. Jest to więc inwestycja szczególnie wartościowa, jeśli firmowa flota jeździ często i na duże odległości. Eco driving oznacza również bezpieczniejszą jazdę, więc można zaoszczędzić też na naprawach uszkodzeń powodowanych przez zbyt agresywną jazdę kierowców firmowych.

Kolejną możliwością redukcji kosztów zaopatrzania floty samochodów w paliwo jest stosowanie monitoringu pojazdów. Stosuje się go w dwóch celach. Pierwszym z nich jest kontrola kierowców. Pracodawca ma możliwość sprawdzenia czy pracownicy nie jeżdżą za szybko oraz czy nie korzystają z aut w godzinach pracy w celach prywatnych. Drugim celem stosowania monitoringu jest optymalizacja tras, po których porusza się flota. Pozwala to zaoszczędzić nie tylko paliwo, ale również cenny czas pracowników.

Pamiętajcie, że powyższe wytyczne nie są kluczem do sukcesu każdej firmowej floty. Metody, które się stosuje należy dobrać odpowiednio do potrzeb i możliwości firmy oraz samych pracowników, którzy z aut korzystają. Jeśli służbowe samochody jeżdżą rzadko i na nieduże odległości nie ma sensu montowania monitoringu. Czasami wystarczy też samo ograniczenie dostępu pracowników do samochodów, które mogą być wykorzystywane w celach inne, niż te, do których są przeznaczone.

Odwiedź forum Autokult.pl i zabierz głos w dyskusji:

Źródło: creandi.pl

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Ten Lexus ES przejechał ponad 750 tys. km i nadal ma się dobrze
Ten Lexus ES przejechał ponad 750 tys. km i nadal ma się dobrze
Będą nowe uprawnienia na prawo jazdy kat. B. Rząd podał wstępną datę
Będą nowe uprawnienia na prawo jazdy kat. B. Rząd podał wstępną datę
Kamery stanęły na autostradzie. Kto pojedzie 140 km/h dostanie mandat
Kamery stanęły na autostradzie. Kto pojedzie 140 km/h dostanie mandat
Inżynierowie Porsche pod wrażeniem Ioniqa 5 N. Mówią, co im się spodobało
Inżynierowie Porsche pod wrażeniem Ioniqa 5 N. Mówią, co im się spodobało
Mechanik czeka, aż zapomnisz. O błąd łatwo szczególnie zimą
Mechanik czeka, aż zapomnisz. O błąd łatwo szczególnie zimą
Nowy Fiat 500 Hybrid wyceniony. Jest dużo droższy niż poprzednik
Nowy Fiat 500 Hybrid wyceniony. Jest dużo droższy niż poprzednik
Kolejny roadster znika z rynku. Bez pewności co do następcy
Kolejny roadster znika z rynku. Bez pewności co do następcy
35-latek ukradł busa z hurtowni. Wrócił następnego dnia pijany
35-latek ukradł busa z hurtowni. Wrócił następnego dnia pijany
52 mandaty w trakcie jednej kontroli. Kierowcy byli na celowniku od dawna
52 mandaty w trakcie jednej kontroli. Kierowcy byli na celowniku od dawna
Nowa ekspresówka na północy. Połączy dwie ważne trasy
Nowa ekspresówka na północy. Połączy dwie ważne trasy
Chcieli oszukać system. Dostali 200 punktów karnych i mandaty
Chcieli oszukać system. Dostali 200 punktów karnych i mandaty
Škoda i Renault wyraźnie przed Teslą. Widać zmianę na rynku elektryków
Škoda i Renault wyraźnie przed Teslą. Widać zmianę na rynku elektryków
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇