Obecna generacja Opla Astry debiutowała w 2015 roku © Fot. Michał Zieliński

Opel Astra i Insignia z nowymi silnikami. Bardziej cieszy mnie nowy system multimedialny

Michał Zieliński

W ostatnich miesiącach Opel uzupełnił gamę silników Astry i Insignii o dwie nowe jednostki. Pod Frankfurtem miałem okazję przekonać się, jak sprawują się na drodze. Prawdziwą nowością był jednak zmieniony system multimedialny.

WLTP mocno namieszało na europejskim rynku. Wielu producentów nie przygotowało się na czas, przez co z cenników znikały kolejne modele. Takiej sytuacji nie było u Opla (z wyjątkiem benzynowej Insignii GSi), a sprzedaż aut przebiegała zgodnie z planem. Patrząc na nowe silniki, które trafiły do Astry i Insignii, od razu widać, dlaczego tak się stało. Obie jednostki spełniają już normę Euro 6d temp, która będzie wymagana dopiero od września 2019 roku. Podczas specjalnego pokazu we Frankfurcie mogłem wypróbować nowe silniki Opla.

Mocny diesel dla Astry

Zacznijmy od kompaktu, ponieważ tutaj motor jest znacznie ciekawszy. Coraz więcej producentów wycofuje się z silników wysokoprężnych, ale nie Opel. Od lipca klienci mogą zamawiać Astrę z mocnym, 150-konnym dieslem o pojemności 1,6 l. Jednostka jest wyposażona w dwie turbosprężarki, które różnią się rozmiarem. Większa odpowiada za dużą moc, zaś dzięki mniejszej silnik miał mieć sportowy charakter. I wiecie co? Naprawdę go ma.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Astra w tej wersji najlepiej czuje się, gdy wskazówka obrotomierza przekracza 1500 obr./min. Wtedy dostępny jest maksymalny moment obrotowy o wartości 350 Nm, a samochód bardzo ochoczo nabiera prędkości. Dodajmy do tego precyzyjne prowadzenie kompaktowego opla i okazuje się, że jazda tym wozem może dawać sporo przyjemności. Jedyne, co mi doskwierało, to nieprecyzyjnie działający drążek manualnej skrzyni biegów. Ten silnik nie jest dostępny z wersji z automatyczną przekładnią.

Duże brawa należą się również za wyciszenie tego auta. Jeżdżąc nim po podmiejskich drogach i autostradach często zapominałem, że pod maską pracuje silnik Diesla. Zdradzały go jedynie delikatnie mocniejsze wibracje, niż miałoby to miejsce w przypadku jednostki benzynowej. A spalanie? Miałem okazję zrobić nim tylko krótką pętlę, ale na mieszanej trasie, jadąc zgodnie z przepisami, komputer pokazywał średnie zużycie ropy na poziomie 5,6 l/100 km.

Oraz benzyna dla Insignii

W przypadku Insignii postawiono na popularniejszy obecnie wariant, czyli "benzynę" z turbo. To silnik o pojemności 1,6 l i mocy 200 KM, ale Opel podkreśla, że jest to coś innego niż benzynowy silnik o pojemności 1,6 l i mocy 200 KM znany z Astry. Jest dostępny z 6-stopniowym manualem lub automatem. Niestety nie wiem, jak się sprawuje ta druga opcja, ponieważ ja miałem okazję wypróbować wersję z ręczną przekładnią.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Inżynierowie Opla podkreślali, że projektując tę jednostkę, zależało im na ciszy. Insignia jest świetnie wyciszonym autem, więc tutaj nic się nie zmieniło. Natomiast przy wkręcaniu na obroty 1,6-litrowego silnika słychać jego pracę, co jest zupełnie normalne. Auto jest dynamiczne, choć ponownie do gustu nie przypadała mi manualna skrzynia. Zakładam, że większość klientów, którzy zdecydują się na ten samochód, wybiorą jednak automat. Wtedy też bez dopłaty otrzymają adaptacyjne zawieszenie FlexiRide, które pasuje do charakteru Insignii. Średnie zużycie paliwa wyniosło 9,2 l/100 km.

Nowy system multimedialny w Insignii

Poza nowym silnikiem Insignia dostała również zupełnie nowy system multimedialny. O tym, jak duży jest to skok dla niemieckiego producenta przekonałem się, gdy wsiadłem do Astry, która go nie miała. Odświeżony interfejs jest ładniejszy i znacznie prostszy w obsłudze.

Opel Insignia może być wyposażony w ekran o przekątnej do 8 cali
Opel Insignia może być wyposażony w ekran o przekątnej do 8 cali © Fot. Michał Zieliński

Na dole zawsze znajduje się pasek ze skrótami do najważniejszych funkcji: ekran główny, muzyka, telefon, nawigacja, klimatyzacja. Ten pierwszy może jednocześnie wyświetlać mapę i informacje o tym, czego słuchamy, co moim zdaniem jest idealnym połączeniem. Pojawiła się możliwość tworzenia profili, które następnie można przypisać do poszczególnych kluczyków.

System wykorzystuje połączenie z internetem do uzyskiwania informacji na żywo o korkach oraz pobierania danych dotyczących POI, jak np. ceny na wybranej stacji paliw. Całość może być też zdalnie aktualizowana bez konieczności odwiedzania serwisu. Wisienką na torcie jest bardzo dobrze grający, opcjonalny system głośników Bose.

  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
[1/5] Źródło zdjęć: |

Zabrakło mi natomiast implementacji bezprzewodowego Android Auto i Apple CarPlay. Insignia może być wyposażona w bezprzewodową ładowarkę dla smartfonów, więc ta funkcja pozwoliłaby na dobre pożegnać kabel z samochodu. Początkowo nowy system multimedialny trafi tylko do Insignii.

Ceny

Oba auta z nowymi silnikami są już dostępne w Polsce. Ceny Astry 1,6 BiTurbo Diesel startują od 95 900 zł za pięciodrzwiowego hatchbacka w wersji wyposażenia Dynamic. Z kolei za Insignię z 1,6 Direct Injection Turbo trzeba zapłacić przynajmniej 119 100 zł. Oczywiście każde z nich jest dostępne również w praktyczniejszej wersji kombi.

Wybrane dla Ciebie
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy