Ograniczenia wjazdu do centrum polskich miast?

Polski rząd dostrzega problem dużego zagęszczenia ruchu w centrach polskich miast. Na 1000 polaków przypada przeciętnie 653 aut, a to znacznie wyższy wskaźnik niż przeciętna w Unii Europejskiej. Polska mogłaby pójść śladem innych miast ograniczając wjazd do centrum pewnej grupie kierowców.

Obraz
Źródło zdjęć: © [Zdjęcie zatłoczonego miasta z Shutterstock](http://www.shutterstock.com/cat.mhtml?lang=pl&language=pl&ref_site=photo&search_source=search_form&version=llv1&anyorall=all&utm_source=sstkimages&utm_medium=onsite&utm_campaign=search&safesearch=1&searchterm=t
Marcin Łobodziński

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju przygotowało dokument pod nazwą "Krajowa Polityka Miejska". Wskazano w nim m. in. konieczność ograniczenia ruchu samochodów osobowych w dużych miastach. Problem rządu polega na tym, że Ustawa o drogach publicznych zakazuje pobierania opłat za wjazd do miasta. Najbardziej zatłoczone i zainteresowane ograniczeniem ruchu miasta to Warszawa, Kraków i Toruń.

Ewa Wolniewicz-Warska, sales country manager w Kapsch Telematic Polska twierdzi, że wprowadzenie elektronicznego systemu ograniczeń nie jest dziś problemem. Podobne funkcjonują w innych miastach Europy, a od stycznia taki system rusza w Madrycie. Dobrym przykładem jest też Berlin...

Przykładem efektywnego wdrożenia rozwiązania strefowego ograniczającego wjazd samochodów produkujących duże ilości spalin jest Berlin. Klasy Euro IV i V wjeżdżają do centrum za darmo, pozostałe nie mają tam wstępu. W wyniku tego zanieczyszczenie pyłem zawieszonym spadło w tym mieście o 50 proc. To ogromna różnica. Poprzez wprowadzanie ograniczeń, kontrolowanych poprzez narzędzia elektroniczne, można więc skutecznie zadbać o środowisko. - mówi Ewa Wolniewicz-Warska. - Władze Warszawy są zainteresowane wdrożeniem systemu ograniczającego wjazd. To jest właściwie konieczność, bo stolica męczy się z powodu niezwykle dużego natłoku ruchu samochodowego. Nie może tego regulować cenami za parkowanie, bo one także zamrożone są w ustawie. – kontynuuje.

Jakie rozwiązanie proponuje Kapsch Telematic Polska?

Systemy działają na różnych zasadach. Może być to ewidencja na podstawie odczytu z tablicy rejestracyjnej czy kontrola z wykorzystaniem dedykowanej łączności krótkiego zasięgu. To drugie rozwiązanie jest skuteczniejsze i efektywniejsze, chociaż wymaga wyposażenia w niewielkie urządzenia nadawcze. Właściciele samochodów, którzy są mieszkańcami centrum, bywają w takich wypadkach zobligowani do zarejestrowania pojazdu w bazie. Jednocześnie ci, którzy rezerwują miejsca parkingowe, robią to na numer samochodu, który automatycznie trafia do bazy.

Na koniec rodzą się pytania: ile nadajników w naszych samochodach będziemy wozić oraz ile kamer drogowych będzie nas obserwować za powiedzmy 10 lat?

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
"Przebrali" auta z Chin. Teraz nie mogą znaleźć klientów
"Przebrali" auta z Chin. Teraz nie mogą znaleźć klientów
Listopad na polskim rynku. Pierwsze miejsce nie dla Corolli
Listopad na polskim rynku. Pierwsze miejsce nie dla Corolli
W weekend wpadli na prowadzeniu pod wpływem i złamaniu zakazu. Już siedzą
W weekend wpadli na prowadzeniu pod wpływem i złamaniu zakazu. Już siedzą
Znak D-54. Jest pierwszy mandat za jego złamanie
Znak D-54. Jest pierwszy mandat za jego złamanie
Hiszpanie przeznaczą 1,3 mld euro na dopłaty do elektryków. Zaskakująco śmiałe cele
Hiszpanie przeznaczą 1,3 mld euro na dopłaty do elektryków. Zaskakująco śmiałe cele
Unia ugnie się w sprawie zakazu sprzedaży aut spalinowych? Komisarz zdradza szczegóły
Unia ugnie się w sprawie zakazu sprzedaży aut spalinowych? Komisarz zdradza szczegóły
Nowe radiowozy policji. Wybór padł na rzadką markę
Nowe radiowozy policji. Wybór padł na rzadką markę
Tesla z dalszymi spadkami na kluczowych rynkach w Europie
Tesla z dalszymi spadkami na kluczowych rynkach w Europie
Strzałka w lewo. Kierowcy nie wiedzą, czy można zawracać
Strzałka w lewo. Kierowcy nie wiedzą, czy można zawracać
Rząd podał kwoty dla kierowców. Jest projekt podwyżek
Rząd podał kwoty dla kierowców. Jest projekt podwyżek
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇