Ograniczenia wjazdu do centrum polskich miast?

Polski rząd dostrzega problem dużego zagęszczenia ruchu w centrach polskich miast. Na 1000 polaków przypada przeciętnie 653 aut, a to znacznie wyższy wskaźnik niż przeciętna w Unii Europejskiej. Polska mogłaby pójść śladem innych miast ograniczając wjazd do centrum pewnej grupie kierowców.

Obraz
Źródło zdjęć: © [Zdjęcie zatłoczonego miasta z Shutterstock](http://www.shutterstock.com/cat.mhtml?lang=pl&language=pl&ref_site=photo&search_source=search_form&version=llv1&anyorall=all&utm_source=sstkimages&utm_medium=onsite&utm_campaign=search&safesearch=1&searchterm=t
Marcin Łobodziński

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju przygotowało dokument pod nazwą "Krajowa Polityka Miejska". Wskazano w nim m. in. konieczność ograniczenia ruchu samochodów osobowych w dużych miastach. Problem rządu polega na tym, że Ustawa o drogach publicznych zakazuje pobierania opłat za wjazd do miasta. Najbardziej zatłoczone i zainteresowane ograniczeniem ruchu miasta to Warszawa, Kraków i Toruń.

Ewa Wolniewicz-Warska, sales country manager w Kapsch Telematic Polska twierdzi, że wprowadzenie elektronicznego systemu ograniczeń nie jest dziś problemem. Podobne funkcjonują w innych miastach Europy, a od stycznia taki system rusza w Madrycie. Dobrym przykładem jest też Berlin...

Przykładem efektywnego wdrożenia rozwiązania strefowego ograniczającego wjazd samochodów produkujących duże ilości spalin jest Berlin. Klasy Euro IV i V wjeżdżają do centrum za darmo, pozostałe nie mają tam wstępu. W wyniku tego zanieczyszczenie pyłem zawieszonym spadło w tym mieście o 50 proc. To ogromna różnica. Poprzez wprowadzanie ograniczeń, kontrolowanych poprzez narzędzia elektroniczne, można więc skutecznie zadbać o środowisko. - mówi Ewa Wolniewicz-Warska. - Władze Warszawy są zainteresowane wdrożeniem systemu ograniczającego wjazd. To jest właściwie konieczność, bo stolica męczy się z powodu niezwykle dużego natłoku ruchu samochodowego. Nie może tego regulować cenami za parkowanie, bo one także zamrożone są w ustawie. – kontynuuje.

Jakie rozwiązanie proponuje Kapsch Telematic Polska?

Systemy działają na różnych zasadach. Może być to ewidencja na podstawie odczytu z tablicy rejestracyjnej czy kontrola z wykorzystaniem dedykowanej łączności krótkiego zasięgu. To drugie rozwiązanie jest skuteczniejsze i efektywniejsze, chociaż wymaga wyposażenia w niewielkie urządzenia nadawcze. Właściciele samochodów, którzy są mieszkańcami centrum, bywają w takich wypadkach zobligowani do zarejestrowania pojazdu w bazie. Jednocześnie ci, którzy rezerwują miejsca parkingowe, robią to na numer samochodu, który automatycznie trafia do bazy.

Na koniec rodzą się pytania: ile nadajników w naszych samochodach będziemy wozić oraz ile kamer drogowych będzie nas obserwować za powiedzmy 10 lat?

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
VW powierzył mu stworzenie amerykańskiej marki. Tak Niemcy chcą podbić USA, wykorzystując zamysł Trumpa
VW powierzył mu stworzenie amerykańskiej marki. Tak Niemcy chcą podbić USA, wykorzystując zamysł Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Octavia za mniej niż 500 zł miesięcznie. Czyżby presja Chińczyków?
Octavia za mniej niż 500 zł miesięcznie. Czyżby presja Chińczyków?
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Test: Ineos Grenadier – jeszcze lepszy i do tego tańszy
Test: Ineos Grenadier – jeszcze lepszy i do tego tańszy