Odrodzenie – Edo Competition Enzo ZXX (2012)

Odrodzenie – Edo Competition Enzo ZXX (2012)

Odrodzenie – Edo Competition Enzo ZXX (2012)
Olgierd Lachowski
10.10.2012 10:00, aktualizacja: 07.10.2022 20:55

Po tym jak Zahir Rana utopił swoje 840-konne Ferrari Enzo XX, wóz ponownie trafił do warsztatu Edo Competition. Pracownicy odbudowali maszynę, zmieniając wiele elementów w stosunku do pierwotnej wersji. Teraz ten potwór ma aż 950 KM!

Jeszcze w wersji XX Evolution Edo Competition dokonało szeregu istotnych zmian w porównaniu z modelem Enzo. Obejmowały one karoserię, jednostkę napędową oraz inne zespoły.

Obraz

Nadwozie poprzedniej odmiany cechowało się mocno zmodyfikowanym tyłem. Tuner upodobnił go do tyłu wyścigowego Ferrari FXX, montując dwa niewielkie regulowane spojlery na wysięgnikach i listwę odchylającą pomiędzy nimi. Wzorem FXX ku górze przesunięto rury wydechowe. Nie wiadomo, czy było to podyktowane tylko chęcią upodobnienia obu aut, czy też może stały za tym względy aerodynamiczne (nadmuch spalin na spodnią część skrzydła zmniejsza pod nim ciśnienie statyczne, zwiększając docisk wywoływany przez skrzydło). Ponieważ miejsce tylnych świateł zajęły rury wydechowe, nowe, pochodzące z Maserati MC 12, światła umieszczono niżej.

Obraz

Po utopieniu Enzo XX właściciel – Zahir Rana – przekazał uszkodzony bolid firmie z Ahlen, aby go odbudowała. Przy okazji zlecił Edo Competition upodobnienie przodu maszyny do Ferrari FXX.

Technicy pracujący dla Edo Karabegovica doskonale wiedzą, jak wygląda front FXX-a, ponieważ jedno z aut było obsługiwane przez tę ekipę. Przebudowa przodu drogowego auta na wzór wyścigowego trwała długo, ale przyniosła oczekiwane efekty. Bolid na wydłużony nos, powiększone wloty powietrza i wystające soczewkowe reflektory.

Obraz

W trakcie odbudowy zmieniono też kilka innych elementów. Na przykład tylna szyba została całkiem zasłonięta, a na dachu znalazł się wlot, który doprowadza powietrze do jednostki napędowej.

Bolid wyposażono w nowe felgi, które mają najprawdopodobniej średnicę 20” na wszystkich kołach. Na obręcze założono opony Michelin Pilot Super Sport. Być może niedługo dowiemy się, jakie dokładnie rozmiary mają koła.

Zastosowanie ultralekkich materiałów przy przebudowie maszyny dało efekt w postaci mniejszej o 100 kg masy własnej (w porównaniu z seryjnym Enzo).

Obraz

Silnik Enzo to 12-cylindrowa jednostka o oznaczeniu F140 B z 65-stopniowym rozchyleniem rzędów cylindrów; jej objętość wynosi 6 l. Żeby motor spełniał oczekiwania tunera, w wersji XX zwiększono w nim objętość skokową do 6,3 l, wymieniono wałki rozrządu, zamontowano nowe zawory, popracowano nad kanałami dolotowymi i wylotowymi z cylindrów.

Aby jeszcze podnieść wydajność motoru, Edo Competition wyposażyło jednostkę w nowe hydrauliczne popychacze, które pracują nawet przy prędkości 9600 obr./min (maksymalne obroty wału korbowego). Zastosowano też nowy układ wydechowy z przeprojektowanymi kolektorami wylotowymi i nowymi reaktorami katalitycznymi o zmniejszonych oporach przepływu. Edo wymieniło również filtry powietrza.

Obraz

W rezultacie moc modelu Enzo XX Evolution wynosiła 840 KM. W nowej wersji centralnie umieszczona jednostka napędowa ma jeszcze więcej koni mechanicznych - niesamowite 950! Na razie brak szczegółowych informacji o tym, co zrobiono, by osiągnąć dodatkowe 110 KM.

Dzięki 840 KM XX Evolution charakteryzowało się przyspieszeniem do 100 km/h w 3,20 s, sprint do 200 km/h zajmował mu mniej niż 9 s, a do 300 km/h – mniej niż 19 s. Trudno sobie wyobrazić, żeby ZXX przyspieszało jeszcze lepiej do setki, ale być może dodatkowe konie mechaniczne dają zauważalną różnicę, gdy wóz rozpędza się do 200 lub 300 km/h.

Obraz

W Enzo XX prędkość maksymalna szacowana była na więcej niż 390 km/h. Myślę, że nowy samochód może przekraczać nawet 400 km/h. Są to jednak moje domysły, bo na razie nie dokonano żadnych pomiarów (nie wiadomo, czy w ogóle zostaną zrobione).

Dane techniczne

  • Typ: V12, 65supo/sup, Tipo F140 B
  • Ustawienie: centralnie, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 6262 cmsup3/sup
  • Moc maksymalna: 950 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 151,71 KM/l
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, zautomatyzowana
  • Typ napędu: na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, ceramiczne
  • Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane, ceramiczne

Masy i wymiary:

  • Masa własna: ≈ 1270 kg
  • Stosunek masy do mocy: 1,37 kg/KM
  • Rozstaw osi: 2650 mm
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/12]

Źródło: Edo Competition

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)