Odcinkowy pomiar prędkości zaskarżony. Kierowca z Tychów nie godzi się na nagrywanie

Kierowca z Tychów zaskarżył działania ITD jako naruszanie dóbr osobistych. Chodzi o odcinkowy pomiar prędkości, który zbiera dane niewinnych kierowców. Wszystko oparł na podobnej sprawie z Niemiec.

Najbardziej "skuteczny" zestaw do odcinkowego pomiaru średniej prędkości w 2018 r. zarejestrował 16,5 tys. wykroczeń.Najbardziej "skuteczny" zestaw do odcinkowego pomiaru średniej prędkości w 2018 r. zarejestrował 16,5 tys. wykroczeń.
Źródło zdjęć: © Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński

Marek Jarocki z Tychów domaga się od Inspekcji Transportu Drogowego demontażu systemu odcinkowego pomiaru prędkości w Tarnowskich Górach na DK 11, na ulicy Obwodowej, ponieważ narusza on dobra osobiste kierowców jadących tą trasą. Argumentuje tym, że system nagrywa każdy pojazd niezależnie od prędkości jazdy.

Pan Marek twierdzi, że brak jest jakichkolwiek podstaw do takiego działania. W przeciwieństwie do fotoradarów, które robią zdjęcia jedynie kierowcom łamiącym ograniczenie prędkości, system odcinkowego pomiary rejestruje wszystkich - robi zdjęcie na wjeździe i wyjeździe - także tych niewinnych. Oskarża ITD o inwigilację.

Do złożenia pozwu przeciwko ITD skłonił go niemiecki wyrok z marca w podobnej sprawie. Na drodze B6 w Laatzen koło Hanoweru system odcinkowego pomiaru prędkości "złapał" 141 kierowców przekraczających prędkość. Ci się odwołali, a sąd uznał, iż system działa nielegalnie, bo zbiera informacje o kierowcach, co jest niezgodne z konstytucją. Nakazał wyłączenie urządzeń i tak też się stało.

Sąd w Katowicach stanie przed podobnym problemem, ale sprawa nie potoczy się jak w Niemczech w trybie administracyjnym. Pan Marek złożył bowiem pozew o naruszenie prawa do ochrony prywatności, wizerunku, informacji o miejscach i czasie poruszania się. Podkreśla jednocześnie, że jest to nie tylko wbrew polskiej konstytucji, ale także niezgodne z prawem Unii Europejskiej.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

"Wilcze oczy" można spotkać przy drodze. Tłumaczymy, czym są
"Wilcze oczy" można spotkać przy drodze. Tłumaczymy, czym są
Nowe prawo UE. Bruksela chce zmian w samochodach
Nowe prawo UE. Bruksela chce zmian w samochodach
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny