Poradniki i mechanikaObowiązek jazdy na oponach zimowych w Europie. Zobacz, jakie zasady są w poszczególnych krajach

Obowiązek jazdy na oponach zimowych w Europie. Zobacz, jakie zasady są w poszczególnych krajach

Opony zimowe — w których krajach są obowiązkowe?
Opony zimowe — w których krajach są obowiązkowe?
Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński
31.10.2023 12:24, aktualizacja: 01.11.2023 07:27

Obowiązek jazdy na oponach zimowych czy całorocznych w Polsce nie istnieje, ale jest w wielu krajach Europy, do których wyjeżdżamy na ferie czy nawet na weekend. Sprawdźcie, w których i na jakich zasadach należy ich używać. Ważna jest też wymagana głębokość bieżnika.

Oto lista krajów, gdzie są jakiekolwiek większe niż w Polsce wymagania co do opon w samochodach osobowych:

  • Austria – opony zimowe obowiązkowe od 1 listopada do 15 kwietnia, ale tylko w warunkach zimowych, tj. śnieg, szron, lód. Decyduje o tym policjant. Wysokie kary za spowodowanie zagrożenia z powodu braku odpowiednich opon.
  • Bośnia i Hercegowina – opony zimowe obowiązkowe od 1 listopada do 15 marca.
  • Chorwacja – opony zimowe obowiązkowe na drogach oznaczonych odpowiednimi znakami informacyjnymi. Minimalna głębokość bieżnika to 4 mm.
  • Czarnogóra – obowiązkowe opony zimowe od 15 listopada do 1 kwietnia, ale tylko w warunkach zimowych oraz na oznakowanych drogach.
  • Czechy – obowiązkowe opony zimowe od 1 listopada do 31 marca, kiedy występują warunki zimowe. Minimum 4 mm grubości bieżnika.
  • Estonia – opony zimowe obowiązkowe od 1 grudnia do 1 marca.
  • Finlandia – opony zimowe są obowiązkowe od 1 listopada do 31 marca. Minimalna głębokość bieżnika to 3 mm.
  • Francja – opony zimowe obowiązkowe od 1 listopada do 31 marca w niektórych górskich miejscowościach i ich okolicach (34 departamenty). Dodatkowo obowiązek wprowadzany jest lokalnie za pomocą znaków drogowych.
  • Hiszpania – obowiązkowe opony zimowe tylko na oznakowanych drogach.
  • Litwa – opony zimowe obowiązkowe w dniach od 10 listopada do 31 marca.
  • Luksemburg – opony zimowe obowiązkowe w warunkach zimowych oraz przy temperaturze poniżej 7 st. C. Minimalna głębokość bieżnika 4 mm.
  • Łotwa – opony zimowe obowiązkowe od 1 grudnia do 1 marca w przypadku pojazdów do 3,5 t oraz ich przyczep. Minimalna głębokość bieżnika to 4 mm.
  • Macedonia – obowiązkowe opony zimowe od 15 listopada do 15 marca. Minimalna głębokość bieżnika 5 mm.
  • Niemcy – opony zimowe obowiązkowe w warunkach zimowych, niezależnie od pory roku.
  • Rumunia – obowiązkowe opony zimowe na drogach pokrytych śniegiem lub lodem.
  • Serbia – opony zimowe obowiązkowe od 1 listopada do 1 kwietnia w warunkach zimowych, a na niektórych drogach niezależnie od pogody. Minimalna głębokość bieżnika to 4 mm.
  • Słowacja – opony zimowe obowiązkowe w warunkach zimowych niezależnie od pory roku. Minimalna głębokość bieżnika 3 mm.
  • Słowenia – obowiązkowe opony zimowe od 15 listopada do 15 marca. Minimalna głębokość ich bieżnika wynosi 3 mm.
  • Szwecja – opony zimowe obowiązkowe od 1 grudnia do 31 marca. Minimalna głębokość bieżnika to 3 mm.
  • Włochy – opony zimowe obowiązkowe w niektórych regionach kraju i na wybranych drogach (np. Autostrada A2) w okresie od 15 października do 15 kwietnia. Na wybranych drogach obowiązek może być wprowadzony znakiem drogowym.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Niestandardowe wyjątki

W niektórych krajach są pewne wymagania lub formalne zalecenia, których nie można wprost określić mianem obowiązku korzystania z opon zimowych. Niemniej, wybierając się do tych państw, lepiej takie ogumienie posiadać:

  • Belgia – opony zimowe formalnie zalecane od 1 października do 30 kwietnia.
  • Bułgaria – opony zimowe formalnie zalecane od 15 listopada do 1 marca.
  • Norwegia – nie ma obowiązku korzystania z opon zimowych, ale jest obowiązek korzystania z łańcuchów na drogach, na których panują warunki zimowe. Posiadanie opon zimowych o głębokości bieżnika minimum 5 mm zwalnia kierowcę z obowiązku korzystania z łańcuchów.
  • Szwajcaria – formalnie zalecane od 1 listopada do 30 kwietnia, a mogą być wymagane lokalnie okresowo. Przypisuje się kierowcy współwinę w kolizji, jeśli dojdzie do niej podczas jazdy na niewłaściwym ogumieniu.

Tylko znak 3PMSF oznacza ogumienie zimowe

Niektóre kraje dopuszczają stosowanie ogumienia "zimowego" oznaczonego symbolem M+S, a inne wymagają stosowania ogumienia oznaczonego symbolem 3PMSF. W praktyce trudno dziś kupić oponę zimową bez tego symbolu. Formalnie opony oznaczone tylko symbolem M+S nie są zimowe.

Znak 3MPSF, czyli góra z płatkiem śniegu, to symbol opony zimowej
Znak 3MPSF, czyli góra z płatkiem śniegu, to symbol opony zimowej© Autokult | Marcin Łobodziński

Prawie wszystkie prawdziwie opony całoroczne również oznaczone są symbolem 3PMSF i należy pamiętać, że formalnie są to opony zimowe. Nazwa "całoroczne" określa ich przeznaczenie, a konkretnie informuje użytkownika o tym, że ogumienie nadaje się do jazdy latem.

Płatek śniegu w okręgu to symbol producenta. Płatek śniegu na tle gór to symbol 3MPSF. Natomiast symbol M+S oznacza, że teoretycznie ogumienie nadaje się do jazdy zimą, a w niektórych krajach to wystarcza, by wypełnić obowiązek
Płatek śniegu w okręgu to symbol producenta. Płatek śniegu na tle gór to symbol 3MPSF. Natomiast symbol M+S oznacza, że teoretycznie ogumienie nadaje się do jazdy zimą, a w niektórych krajach to wystarcza, by wypełnić obowiązek © Autokult

Są jednak na rynku opony określane mianem całorocznych, ale bez symbolu 3PMSF, za to z symbolem M+S (ten symbol występuje nawet na ogumieniu letnim). Takie opony formalnie są oponami letnimi, a określenie "całoroczne" informuje kierowcę o tym, że teoretycznie nadają się do eksploatacji zimą.

Uwaga na terenówki

Wiele osób wyjeżdża za granicę samochodami terenowymi do takich krajów jak m. in. Albania, Bułgaria, Czarnogóra, Bośnia i Hercegowina, Rumunia, Serbia. Warto pamiętać, że w krajach, gdzie ogumienie zimowe jest wymagane, dotyczy to także samochodów terenowych. Opony typu MT praktycznie nie występują w wersji zimowej (3PMSF), ale mogą mieć symbol M+S, co dopuszcza ich stosowanie tylko w niektórych krajach.

Opona terenowa nie zawsze jest oponą zimową, a jej agresywny bieżnik niekoniecznie sprawdza się na śniegu
Opona terenowa nie zawsze jest oponą zimową, a jej agresywny bieżnik niekoniecznie sprawdza się na śniegu © Materiały prasowe

Warto przed wyjazdem sprawdzić precyzyjnie, jakie zasady obowiązują w kraju, do którego się wybieracie, ale też w krajach, przez które zamierzacie przejechać w drodze do celu. W praktyce każdy wyjazd na południe przez Czechy i Słowację wiąże się z obowiązkiem posiadania opon zimowych, zwłaszcza w warunkach zimowych. Można oczywiście omijać te państwa przez Ukrainę, ale i tak już w Rumunii trudno nie napotkać warunków zimowych zimą.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (13)