O poziom wyżej, czyli HPD ARX‑01e [technika wyścigowa odc. 37]
Po wycofaniu się z Formuły 1 Honda skupia swoją uwagę na wyścigach długodystansowych. Najnowszy model ARX-01e jest ewolucją 01c, ale zmiany są tak duże, że można śmiało mówić o dwóch różnych bolidach.
22.04.2011 | aktual.: 30.03.2023 12:22
Przy okazji opracowywania nowego modelu HPD (Honda Performance Development) zdecydowało się przenieść się klasę wyżej z LMP2 do LMP1.
Jeśli przyjrzeć się nowemu bolidowi, to dojdzie się do dziwnego, choć słusznego wniosku, że 01e wygląda tak samo jak starszy i słabszy 01c. I tak rzeczywiście jest. Honda nie zdecydowała się na zbudowanie nowego nadwozia (to można zrozumieć) ani na bardziej zaawansowane zmiany aerodynamiczne przy przebudowie i dostosowywaniu auta do klasy LMP1. Trochę to dziwne, ale widać uznano, że z nadwozia nie da się już więcej wycisnąć.
W nowym bolidzie zastosowano szersze opony Michelin. Przednie slicki są szersze o 1,18”, a tylne o 2,36”.
W regulaminie kategorii LMP1 mowa jest o minimalnej masie wynoszącej 900 kg, natomiast bolidy LMP2 są o 75 kg lżejsze. Pomijając fakt, że struktura wozu musi sobie radzić z większą masą, musi również poradzić sobie ze zwiększoną mocą silnika.
Jednostka napędowa to silnik znany dobrze z 01c. Ma on 8-cylindrów w układzie widlastym ustawionych po cztery pod kątem prostym. Objętość skokowa to 3,4 l. Motor jest bardzo krótkoskokowy (skok/średnica – 0,67), co sprzyja szybkiej wymianie ładunku. Dzięki większej regulaminowej zwężce silnik rozwija większą niż w klasie LMP2 moc.
Warto zwrócić uwagę, że inżynierowie mieli podwójną robotę ze zwiększaniem mocy. Po pierwsze musieli „pokryć” większą masę bolidu, a po drugie wycisnąć z motoru, co się jeszcze tylko da, by zyskać przewagę nad rywalami. Szacuje się, że ARX-01e powinien mieć moc w granicach 500 KM, czyli jest sporo słabsze od bolidów z Niemiec i Francji.
Mniejsza moc i nieco mniej skomplikowana konstrukcja niż wozów Audi i Peugeota nie przeszkodziły zająć Hondzie drugiego miejsca w klasyfikacji generalnej w 12-godzinnym wyścigu w Sebring. Oczywiście Audi R15 TDI Plus Plus i Peugeoty 908 HDi FAP były szybsze, ale wyścigi długiego dystansu to nie tylko moc i szybkość, ale też wytrzymałość i brak przygód na torze.
Zobacz też:
W poprzednim odcinku:
Dane techniczne
- Typ: V8, 90supo/sup
- Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 3397 cmsup3/sup
- Moc maksymalna: ≈ 500 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: ≈ 147,19 KM/l
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, sekwencyjna
- Typ napędu: Na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, węglowe
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, węglowe
- Koła przednie: 18”
- Koła tylne: 18″
Masy i wymiary:
- Masa własna: 900 kg
- Stosunek masy do mocy: ≈ 1,80 kg/KM
- Długość: 4620 mm
- Szerokość: 2000 mm
- Wysokość: 1020 mmblock position=\inside8019/block
Źródło: ultimatecarpage