O czym pamiętać, sprzedając auto? Kilka praktycznych porad

O czym pamiętać, sprzedając auto? Kilka praktycznych porad

O czym pamiętać, sprzedając auto? Kilka praktycznych porad
Źródło zdjęć: © Materiał Partnera
05.07.2022 22:43, aktualizacja: 13.03.2023 16:42

Sprzedaż samochodu najczęściej odbywa się dziś za pośrednictwem marketplace’ów, często o międzynarodowym zasięgu. Jest to najłatwiejszy sposób na szybkie sprzedanie naszego pojazdu w korzystnej dla nas cenie, ponieważ składając ofertę na platformie sprzedażowej, możemy dotrzeć do bardzo dużej liczby potencjalnych klientów. Na co zwrócić uwagę wystawiając samochód na sprzedaż online? Podpowiadamy w poniższym tekście.

O czym warto wiedzieć, sprzedając auto na platformie zakupowej?

Każdy marketplace posiada własne reguły sprzedaży, obejmujące m.in. różnego rodzaju opłaty czy prowizje od sprzedaży. Wybierając więc miejsce, w którym umieścisz swoje ogłoszenie, koniecznie zapoznaj się z tymi zasadami. Warto wiedzieć, że kategoria motoryzacja często różni się nieco od innych np. pod względem wysokości prowizji, dlatego jeśli nawet często sprzedajesz na danym marketplace inne przedmioty, upewnij się co do reguł obowiązujących przy sprzedaży auta.

Jeśli wybierzesz określoną platformę, np. eBay, sprawdź też koniecznie możliwości sprzedaży samochodu poza rynkiem rodzimym. Może to być dla ciebie opłacalne, ale pamiętaj, że w handlu międzynarodowym obowiązują inne zasady niż w Polsce. Zwróć szczególną uwagę na podatki i cła. Zanim zdecydujesz się na poszerzenie oferty na odbiorców spoza Polski, sprawdź, jak sprzedawać na eBay za granicę. Ta sama reguła obowiązuje oczywiście w przypadku wyboru innego marketplace.

Co powinna zawierać oferta sprzedaży samochodu online?

Oferty samochodowe na marketplace’ach mają podobny schemat, co ułatwia klientom zakup, a sprzedającym – wystawienie pojazdu. W formularzu sprzedażowym znajduje się miejsce na zdjęcia, a także na opis samochodu. Wiele cech wspólnych dla wszystkich aut jest już zapisanych na gotowej liście platformy dołączanej do oferty i wystarczy wybrać daną opcję lub odhaczyć. Będą to np. takie parametry jak: stan samochodu (nowy, używany), model, kolor, rodzaj paliwa, rok produkcji czy pojemność silnika.

Wystawiając ofertę sprzedaży samochodu, warto wypełnić dostępną listę jak najdokładniej. Takie ogłoszenie nie tylko świadczy o profesjonalnym podejściu sprzedawcy do klienta, ale przyciąga uwagę kupujących. Klient, który poszukuje samochodu, z pewnością lepiej oceni ofertę, w której wyszczególniono wszystkie ważne cechy samochodu niż taką, w której sprzedający zaznaczy tylko markę i rocznik. Takie podejście jest korzystne również dla sprzedawcy - eliminuje wiele niepotrzebnych telefonów i emaili z pytaniami o podstawowe cechy auta.

Istotną cechą każdego ogłoszenia są oczywiście zdjęcia. Warto dać ich dużo – im dokładnej zaprezentujemy nasz samochód, tym większą dajemy sobie szansę na sprzedaż. Dobrze jest także wykorzystać pole opisu – tu wpiszmy wszystkie istotne informacje, których nie zawarliśmy na liście. Będą to cechy charakterystyczne naszego egzemplarza samochodu. Zwróćmy uwagę na pozytywne, ale skomentujmy też usterki, jeśli takie występują. Kiedy na zdjęciu widać wyraźne wgniecenie w drzwiach, napiszmy, co je spowodowało. W ten sposób zyskujemy wiarygodność jako sprzedawca.

Czy zawsze warto się wyróżnić?

Większość marketplace’ów oferuje swoim klientom odpłatne wyróżnienie oferty. Czy warto skorzystać z tej opcji? Na ogół tak. Za stosunkowo niewielką opłatą promujemy nasze ogłoszenie o sprzedaży, plasując się wyżej w wynikach wyszukiwania czy listingach niż podobne oferty, być może nawet bardziej atrakcyjne dla klienta. Z wyróżnienia warto skorzystać, zwłaszcza jeśli sprzedajemy samochód popularny na rynku, taki, których jest wiele na danej platformie. W przypadku rzadko występujących marek czy modeli, kiedy na danym marketplace aut jest kilka lub kilkanaście, wyróżnienia mają mniejszy sens – klienci zainteresowani danym autem i tak zapoznają się wówczas z każdą z ofert.

Decydując się na wyróżnienie, warto pamiętać również o tym, że branża motoryzacyjna jest dość specyficzna, a zakup auta to proces długotrwały. Każdy klient analizuje wiele „za” i „przeciw” oraz dokładnie zapoznaje się z ofertą. Jeśli nasze ogłoszenie będzie wyróżnione, ale nieatrakcyjne np. pod względem merytorycznym czy cenowym, i tak samochód trudno będzie sprzedać.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)