O.CT Audi RS6 Avant (2013)
Chociaż Audi RS6 jest już od dłuższego czasu w sprzedaży, niewiele firm zdecydowało się na jego tuning. Jednym z kilku warsztatów jest O.CT, który podniósł moc silnika RS-szóstki do 680 KM.
29.10.2013 | aktual.: 08.10.2022 08:50
Wczoraj pisałem o Mercedesie klasy C z nadwoziem kombi i 540-konną jednostką napędową. Dziś pojazd o takim samym typie karoserii, ale o większych wymiarach i ze sporo mocniejszym silnikiem. Chodzi o topową wersję Audi A6 - odmianę RS6.
Moda i wymogi unijne zmuszają producentów do konstruowania coraz mniejszych i bardziej wysilonych motorów. Audi, jak prawie wszyscy, też kroczy tą ścieżką. Zastosowane w nowym RS6 źródło zasilania ma co prawda sporo, bo 8 cylindrów, ale ich objętość skokowa nie jest aż taka wielka jak na auto tej klasy i wynosi 4 l.
Oznaczony symbolem TFSI silnik ma bezpośredni wtrysk paliwa (mówi o tym fragment "FSI") oraz turbodoładowanie (u Audi litera "T" w przypadku niektórych motorów oznacza także doładowanie za pomocą sprężarki mechanicznej). Turbosprężarki są dwie i ustawiono je w układzie równoległym.
Moc 560 KM przy 5700-6600 obr./min i maksymalny moment obrotowy 700 Nm przy 1750-5500 obr./min to gwarancja doskonałych osiągów drogowych. Jednak to nie wszystko, jeśli chodzi o możliwości Audi RS6 Avant. Za duży kawałek tortu zwanego osiągami odpowiadają skrzynia biegów i reszta układu napędowego.
Przekładnia nie jest urządzeniem zautomatyzowanym, czego można by się spodziewać w pierwszej chwili, tylko skrzynią automatyczną o ośmiu przełożeniach. Audi RS6 ma napęd quattro, a zatem napęd na wszystkie koła.
Według Audi jego najszybsze kombi potrzebuje 3,90 s na przyspieszenie do 100 km/h i osiąga prędkość maksymalną 250 km/h. Ta ostatnia jest jednak ograniczona elektronicznie. Wystarczy usunąć kaganiec i wóz może pojechać szybciej niż 300 km/h.
O.CT udowadnia, że 560 KM to nie kres możliwości jednostki napędowej. Wystarczy podłubać trochę w elektronice i zmienić układ wylotowy, by 4-litrowy agregat oddychał jeszcze głębiej. Głębiej w tym przypadku znaczy do 680 KM mocy maksymalnej i 880 Nm momentu obrotowego.
Wyraźnie większa moc ma natychmiastowe przełożenie na czas rozpędzania się do 100 km/h, który w aucie po tuningu skrócił się do zaledwie 3,40 s. Prędkość maksymalna jest ograniczana przez O.CT do 200 mil/h, czyli do 322 km/h. Może być ona jeszcze wyższa po zdjęciu ogranicznika, ale ten jest usuwany pod warunkiem, że kombi jest wyposażone w opony przygotowane do jazdy z bardzo wysokimi prędkościami.
Austriacki tuner nie zajmował się ani zawieszeniem, ani hamulcami, ani też nadwoziem Audi RS6 Avant.
Konkurencja
Dane techniczne
- Typ: V8, 90supo/sup
- Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 3993 cmsup3/sup
- Doładowanie: 2 turbosprężarki
- Moc maksymalna: 680 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 170,30 KM/l (seryjny – 140,25 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 880 Nm
- Skrzynia biegów: 8-biegowa, automatyczna
- Typ napędu: na wszystkie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane
- Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane
- Koła przednie: 9,5 x 20”
- Koła tylne: 9,5 x 20
- Opony przednie: 275/35 R 20
- Opony tylne: 275/35 R 20
Masy i wymiary:
- Masa własna: 2010 kg
- Stosunek masy do mocy: 2,96 kg/KM (seryjny – 3,59 kg/KM)
- Długość: 4979 mm
- Szerokość: 1936 mm
- Wysokość: 1461 mm
- Rozstaw osi: 2915 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,40 s
- Prędkość maksymalna: ograniczona do 322 km/h
Źródło: WCF