Diabelska liczba – Abt Audi RS6‑R Avant (2013)
Dzisiaj Abt Sportsline poinformował, że jego oferta zostaje wzbogacona o Audi RS6 Avant z podkręconym silnikiem. Zmodyfikowany wóz ma jednostkę napędową o mocy przeszło 660 KM.
09.07.2013 | aktual.: 08.10.2022 08:30
Z pewnością Abt nie będzie tunerem, który zaprezentuje najmocniejszą podkręconą RS-szóstkę. Konkurencja między firmami zajmującymi się ulepszaniem różnych modeli Audi jest bardzo ostra, a jednym z najważniejszych czynników, które mają przekonać potencjalnych klientów do produktu danego warsztatu, jest moc silnika.
Abt ma jeszcze dwa inne atuty. Pierwszym jest wysoka jakość wykonania i gwarancja udzielana na wszystkie zastosowane przeróbki, a drugim duże doświadczenie w wyścigach samochodowych, co ma przełożenie na ogólne osiągi wozów drogowych – słabsze modele Abta dorównują osiągami mocniejszym maszynom konkurencji. Czy to wszystko będzie dotyczyło również modelu RS6? Bardzo możliwe.
Młodsi czytelnicy Autokultu mogą w ogóle nie pamiętać skonstruowanego wspólnie z Porsche Audi RS2. To właśnie ten zaprezentowany na początku lat 90. XX wieku samochód sprawił, że mocne kombi stały się tak modnymi pojazdami. Technicznie nowe RS6 nie ma nic wspólnego ze swoim „dziadkiem”, ale geny nadal są te same.
Najważniejszy w kombi (i sedanie) z Ingolstadt jest silnik. Moda na downsizing sprawiła, że nie jest to na przykład 7-litrowa wolnossąca jednostka napędowa, tylko „zaledwie” 4-litrowa widlasta ósemka. Motor jest wspomagany dwiema turbosprężarkami, co sprawia, że wydobywa ze swojego wnętrza moc 560 KM przy 5700-6700 obr./min i maksymalny moment obrotowy 700 Nm przy 1750-5500 obr./min.
Serce Avanta zmodyfikowanego przez Abta ma 666 KM w zakresie od 5700 obr./min do 6600 obr./min i 830 Nm w przedziale 1750-5500 obr./min. Wzrost parametrów mechanicy tunera osiągnęli oczywiście przez modyfikację elektroniki silnika, co z kolei poskutkowało wzrostem ciśnienia doładowania.
Przyspieszenie do 100 km/h w ulepszonym samochodzie wynosi 3,60 s, a więc o 0,30 s mniej niż w fabrycznym odpowiedniku. Zaskakujący jest fakt ograniczenia prędkości maksymalnej do 300 km/h, podczas gdy seryjne Audi może rozpędzić się nawet do 305 km/h.
Na swoje przeróbki warsztat tuningowy daje 2 lata gwarancji ograniczone przebiegiem 100 000 km. Co ciekawe, na razie ulepszenia jednostki silnikowej są jedynymi dostępnymi. Na pewno jednak wkrótce pojawi się szeroka paleta zmian do tego samochodu.
Dane techniczne
- Typ: V8, 90supo/sup
- Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 3993 cmsup3/sup
- Doładowanie: 2 turbosprężarki
- Moc maksymalna: 666 KM przy 5700-6600 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 166,79 KM/l (seryjny – 140,25 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 830 Nm przy 1750-5500 obr./min
- Skrzynia biegów: 8-biegowa, automatyczna
- Typ napędu: na wszystkie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, średnica 390 mm
- Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane, średnica 390 mm
- Koła przednie: 9,5 x 20”
- Koła tylne: 9,5 x 20
Masy i wymiary:
- Masa własna: 2010 kg
- Stosunek masy do mocy: 3,02 kg/KM (seryjny – 3,59 kg/KM)
- Długość: 4979 mm
- Szerokość: 1936 mm
- Wysokość: 1461 mm
- Rozstaw osi: 2915 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,60 s
- Prędkość maksymalna: ograniczona do 300 km/h
Źródło: Abt