Nowy rodzaj fotoradarów już w Polsce. Mandat 2000 zł "z automatu"

Przejazdy kolejowe dalej są niebezpiecznymi miejscami, a wysokie mandaty – sięgające nawet 2 tys. zł – nie przemawiają do wyobraźni użytkowników dróg. Dlatego też testowany jest system SafeCross, któremu nie umknie żadne wykroczenie. Pojawił się pomysł, by był używany na większą skalę.

Przejazdy - podobnie jak przejścia - nie są tak bezpieczne, jak być powinny
Przejazdy - podobnie jak przejścia - nie są tak bezpieczne, jak być powinny
Źródło zdjęć: © bezpieczny przejazd | materiały prasowe
Mateusz Lubczański

16.01.2023 | aktual.: 17.01.2023 10:13

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

SafeCross ma zwiększyć bezpieczeństwo na przejazdach kolejowych kategorii D (bez zapór, z krzyżem św. Andrzeja i czasami ze znakiem STOP), które stanowią ok. 60 proc. wszystkich przejazdów w Polsce. Dzięki kamerom, radarom oraz modułowi "sztucznej inteligencji" jest w stanie wykryć prawidłowe lub (co ważniejsze) nieprawidłowe zachowania kierowców.

SafeCross testowany jest w kilku miejscach: na linii nr 139 w Pszczynie i Piasku oraz Milówce. Kolejna lokalizacja to obiekt w Czechowicach-Dziedzicach. Od września 2021 roku do końca sierpnia 2022 roku oceniono 200 tys. zdarzeń, a prawidłowość decyzji to ponad 90 proc.

Dzięki temu nie ma konieczności przeglądania i oceniania materiału filmowego przez operatorów systemu. Nieprawidłowe zachowania są oceniane przez specjalny moduł, a następnie dokumentowane fragmentem filmu, zdjęciami, jak i dokładnym czasem zarejestrowania zdarzenia. W razie potrzeby umożliwia podjęcie szybkiej reakcji przez operatorów.

System uzyskał pozytywną opinię Instytutu Kolejnictwa i nagrodę prezesa Urzędu Transportu Kolejowego. Powstał on w ramach projektu finansowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, a stoją za nim firma Elmontaż sp. z o.o oraz Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku Białej.

Poseł Grzegorz Gaża (Prawo i Sprawiedliwość) zwrócił się do ministra infrastruktury z prośbą o podjęcie działań mających na celu wdrożenie takich systemów na większości przejazdów kolejowych w Polsce. W samym tylko grudniu 2022 roku doszło do 24 kolizji z udziałem pojazdów i pieszych na przejazdach kolejowych. W ciągu całego roku ta liczba wyniosła 172 wypadki, w wyniku których zginęły 43 osoby, a 20 zostało ciężko rannych.

Komentarze (110)