Nowy rodzaj fotoradarów już w Polsce. Mandat 2000 zł "z automatu"

Nowy rodzaj fotoradarów już w Polsce. Mandat 2000 zł "z automatu"

Przejazdy - podobnie jak przejścia - nie są tak bezpieczne, jak być powinny
Przejazdy - podobnie jak przejścia - nie są tak bezpieczne, jak być powinny
Źródło zdjęć: © bezpieczny przejazd | materiały prasowe
Mateusz Lubczański
16.01.2023 11:40, aktualizacja: 17.01.2023 10:13

Przejazdy kolejowe dalej są niebezpiecznymi miejscami, a wysokie mandaty – sięgające nawet 2 tys. zł – nie przemawiają do wyobraźni użytkowników dróg. Dlatego też testowany jest system SafeCross, któremu nie umknie żadne wykroczenie. Pojawił się pomysł, by był używany na większą skalę.

SafeCross ma zwiększyć bezpieczeństwo na przejazdach kolejowych kategorii D (bez zapór, z krzyżem św. Andrzeja i czasami ze znakiem STOP), które stanowią ok. 60 proc. wszystkich przejazdów w Polsce. Dzięki kamerom, radarom oraz modułowi "sztucznej inteligencji" jest w stanie wykryć prawidłowe lub (co ważniejsze) nieprawidłowe zachowania kierowców.

SafeCross testowany jest w kilku miejscach: na linii nr 139 w Pszczynie i Piasku oraz Milówce. Kolejna lokalizacja to obiekt w Czechowicach-Dziedzicach. Od września 2021 roku do końca sierpnia 2022 roku oceniono 200 tys. zdarzeń, a prawidłowość decyzji to ponad 90 proc.

Dzięki temu nie ma konieczności przeglądania i oceniania materiału filmowego przez operatorów systemu. Nieprawidłowe zachowania są oceniane przez specjalny moduł, a następnie dokumentowane fragmentem filmu, zdjęciami, jak i dokładnym czasem zarejestrowania zdarzenia. W razie potrzeby umożliwia podjęcie szybkiej reakcji przez operatorów.

System uzyskał pozytywną opinię Instytutu Kolejnictwa i nagrodę prezesa Urzędu Transportu Kolejowego. Powstał on w ramach projektu finansowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, a stoją za nim firma Elmontaż sp. z o.o oraz Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku Białej.

Poseł Grzegorz Gaża (Prawo i Sprawiedliwość) zwrócił się do ministra infrastruktury z prośbą o podjęcie działań mających na celu wdrożenie takich systemów na większości przejazdów kolejowych w Polsce. W samym tylko grudniu 2022 roku doszło do 24 kolizji z udziałem pojazdów i pieszych na przejazdach kolejowych. W ciągu całego roku ta liczba wyniosła 172 wypadki, w wyniku których zginęły 43 osoby, a 20 zostało ciężko rannych.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (110)