Nowy kompakt do 100 tys. zł. Dziewięć propozycji dla tych, którzy nie chcą SUV‑a
06.12.2022 | aktual.: 06.12.2022 14:16
Jeszcze do niedawna 100 tys. zł pozwalało na zakup podstawowych modeli segmentu D. Dziś ledwie wystarczy na kompakt. Sprawdziliśmy, co można kupić dysponując takim budżetem.
Škoda Scala - od 73 650 zł
Są osoby, które twierdzą, że Scala nie jest pełnoprawnym kompaktem. Patrząc jednak na rozstaw osi, można się kłócić. 264 cm to wynik lepszy nawet od Golfa, którego przynależności do segmentu C raczej nikt nie kwestionuje. Zostawmy jednak technikalia i skupmy się na cenach - bazę z 95-konnym 1.0 TSI i manualną 5-biegową skrzynią kupicie za 73 650 zł. Wyposażenie wersji Active będzie jednak dość ubogie (radio, klimatyzacja i podstawowe systemy wsparcia). Zwiększenie kwoty do około 100 tys. zł pozwoli już jednak zaszaleć. Fani osiągów mogą wybrać wersję Ambition z silnikiem 1.5 150 KM i 7-stopniowym automatem DSG za 94 650 zł. Poszukującym topowego wyposażenia spodoba się za to odmiana Style z jednostką 1.0 110 KM i DSG, kamerą cofania, 17-calowymi felgami, bezkluczykowym dostępem czy automatyczną klimatyzacją za 95 250 zł
Dacia Jogger - od 77 300 zł
Jogger to pakowne kombi w uczciwych pieniądzach, a przy okazji jedyny 7-osobowy samochód w cenie do 100 tys. zł. Można go jednak kupić także w wariancie 5-osobowym z dużym, 607-litrowym bagażnikiem. Cena bazowego wariantu Essential z silnikiem 1.0 100 KM i fabryczną instalacją LPG to 77 300 zł. Niestety zabraknie tu nawet klimatyzacji. Warto więc sięgnąć po wyższe wersje - topowa SL Extreme w 7-osobowej konfiguracji to wydatek w wysokości 96 900 zł. W standardzie dostaniemy m.in. automatyczną klimatyzację, 8-calowe multimedia, kamerę cofania, system bezkluczykowy czy aluminiowe felgi.
Fiat Tipo - od 85 400 zł
Tipo w wersji sedan przez długi czas było najtańszym autem kompaktowym w Polsce. Niestety w obecnej ofercie znajdziemy wyłącznie droższego hatchbacka i jeszcze droższe kombi. Chętni muszą przygotować minimum 85 400 zł na bazową odmianę z benzynowym silnikiem 1.0 o mocy 100 KM, z automatyczną klimatyzacją, multimediami i podstawowymi systemami wsparcia. Bliżej 100 tys. zł, za 97 400 zł można jednak kupić lepiej wyposażone wydanie RED z 17-calowymi felgami aluminiowymi, pełnym oświetleniem LED czy adaptacyjnym tempomatem. Niestety zabraknie automatu - ten jest łączony tylko z napędem 1.5 Hybrid startującym od 110 700 zł
Seat Leon - od 88 100 zł
Leon kojarzy się głównie z mocniejszymi jednostkami. Bazową wersję Reference można jednak sparować z benzynowym 1.0 TSI o mocy 90 KM i manualną 5-stopniową przekładnią. Takie auto kosztuje 88 100 zł i jest wyposażone w automatyczną klimatyzację, czujnik zmierzchu, multimedia o przekątnej 8,25 cala, światła LED czy 15-calowe, stalowe felgi. Niestety to jedyny wariant w kwocie do 100 tys. zł. Kolejny, Style, kosztuje już 106 500, lecz jest parowany z dużo mocniejszym silnikiem 1.5 150 KM.
Hyundai Elantra - od 90 900 zł
Dość nieoczywisty wybór, który za sprawą prostego, wolnossącego silnika 1.6 o mocy 123 KM spodoba się tradycjonalistom. Cena wyjściowa na rok modelowy 2023 to 90 900 zł za bazową wersję Modern z manualną przekładnią lub 97 500 z automatem CVT. W cenie dostaniemy klimatyzację, stalowe felgi w rozmiarze 15-cali, radio czy tylne czujniki parowania. Niestety wyższy wariant Smart kosztuje już 106 900 zł.
Kia Ceed - od 92 900 zł
Jeden z najpopularniejszych kompaktów na polskim rynku kosztuje minimum 92 900 zł. Tyle trzeba zapłacić za 5-drzwiowego hatchbacka z benzynowym silnikiem 1.0 120 KM i manualną, 6-stopniową skrzynią. W 100 tys. zł zmieścimy się także, wybierając mocniejszy silnik - 1.5 150 KM. W obu przypadkach będziemy jednak skazani na bazową wersję wyposażenia S z manualną klimatyzacją, tempomatem i asystentami jazdy.
Škoda Octavia - od 94 200 zł
Czeski hit sprzedaży przez lata był jedną z najlepiej wycenianych propozycji w swojej klasie. Niestety dziś za bazową wersję trzeba wyłożyć minimum 94 200 zł. Tyle wystarczy na benzynowy silnik 1.0 110 KM z manualną, sześciobiegową skrzynią i wyposażeniem Active. To obejmuje m.in. manualną klimatyzację, światła LED, 16-calowe felgi aluminiowe czy system bezkluczykowego uruchamiania silnika. Niestety jest to jedyna konfiguracja w gamie, która nie przekracza kwoty 100 tys. zł.
Hyundai i30 - od 95 500 zł
Popularny hyundai przez długi czas był jednym z najlepiej wycenionych kompaktów na polskim rynku. Niestety wraz z rokiem modelowym 2023 z gamy zniknął wolnossący silnik 1.5 DPi, a ceny zauważalnie wzrosły. Obecnie za bazowe wydanie trzeba zapłacić 95 500 zł. W zamian dostaniemy 120-konne 1.0, manualną 6-stopniową skrzynię i wyposażenie Modern z manualną klimatyzacją, tempomatem oraz tylnymi czujnikami parkowania. Chętni na więcej będą zmuszeni przekroczyć granicę 100 tys. zł.
Toyota Corolla - od 98 900 zł
Najpopularniejsze nowe auto na polskim rynku wcale nie jest najtańsze. Za Corollę trzeba wyłożyć 98 900 zł. Mowa o nadwoziu sedan z benzynowym silnikiem 1.5 125 KM i manualną, sześciostopniową przekładnią. Wyposażenie Active obejmuje manualną klimatyzację, 16-calowe felgi stalowe, 8-calowy ekran multimediów i rozbudowany pakiet systemów wsparcia kierowcy. Do pełni szczęścia brakuje hybrydowego napędu, lecz ten jest dostępny dopiero od kwoty 113 900 zł.
*Kwoty przedstawione w artykule pochodzą z najświeższych cenników dostępnych na stronach internetowych producentów - stan na dzień 6 grudnia 2022 roku.